گزارشی از ششمین جلسه کلاس تولید محتوا

ششمین جلسه کلاس آنلاین تولید محتوا (پس از یک جلسه رفع اشکال) روز جمعه 29 مردادماه 1400 با گردهمایی مجازی شرکت‌کنندگان برگزار شد.

این جلسه نیز همانند جلسات دیگر با جمله‌ای درباره محتوا آغاز شد. جمله‌ای که می‌تواند دید تولیدکنندۀ محتوا را نسبت به محتوا تغییر داده و چرایی و فلسفه تولید محتوا را روشن‌تر کند:

محتوا نوعی آموزش همراه با سرگرمی است.

 

شاهین کلانتری پیش از شروع کارگاه‌ها، به مرور جلسۀ گذشته پرداخت. در این مرور شرکت‌کنندگان از تجربۀ خود از بازگویی و بازنویسی حکایات و تاثیر آن گفتند. سپس با اشاره به موضوع مهم نوشتن ابرمقاله برای سایت، به بررسی موانع و بهانه‌ها پرداختند.

 

کارگاه داستان‌سرایی

این کارگاه با نقل‌قول جالبی از جولیان بارنز راجع‌به داستان و قصه آغاز شد:

شما می‌توانید به انسان به چشم یک ماشین قصه‌گویی نگاه کنید.

 

نمایشنامه تک‌پرده‌ای در تولید محتوا

کلانتری نمایشنامه‌نویسی را شیوه‌ای دیگر برای قصه‌گویی دانست و با تاکید به این نکته که با استفاده از این قالب، از مونولوگ‌گویی خارج و وارد نوعی داستان و بازی می‌شویم گفت: «یکی از قالب‌هایی که اجازه می‌دهد تا ما آموزش و سرگرمی را با هم ترکیب کنیم نمایش تک‌پرده‌ای است.»

سپس دو نمونه از قطعه‌های نمایشی کارل فالنتین را در کلاس خوانده و از شرکت‌کنندگان خواست تا با کنار گذاشتن جنبه‌های هنری نمایشنامه‌نویسی، از این قالب در تولید محتوا استفاده کنند.

در ادامه نیز به بیان و بررسی ویژگی‌های نمایش‌های تک‌پرده‌ای پرداخت و از شرکت‌کنندگان خواست تا به عنوان تمرین هر روز یک نمایش تک‌پرده‌ای نوشته و یکی از آن‌ها را در گروه کلاس به اشتراک بگذارند.

 

ویژگی‌های نمایش تک‌پرده‌ای:

پیرنگ سادۀ یکی دو خطی

یک تا سی دقیقه

شروع سریع کشمکش

ساده اما غیرقابل پیش‌بینی و غافلگیرکننده

تعداد محدود شخصیت‌ها

شخصیت‌های تیپیک

صحنه‌پردازی ساده

بهره‌گیری خلاقانه از موسیقی

ششمین جلسه کلاس تولید محتوا

پیشنهاد این کارگاه خواندن قطعات نمایشی بیشتری از کارل فالنتین بود.

 

کارگاه تولید آموزش

در این کارگاه به ارائۀ کامل محصول آموزشی 25 دقیقه‌ای پرداخته شد. تکمیل صفحۀ اختصاصی معرفی و ارائۀ محصول، ضبط هر پنج قسمت محصول آموزشی، قرار دادن لینک دانلود فایل در صفحه و معرفی آن در جاهای مختلف، اقداماتی است که شرکت‌کنندگان در طول هفتۀ آینده باید انجام دهند.

مدرس دوره پس از تاکید بر دو نکتۀ مهم زیر به بررسی موانع و بهانه‌های موجود در این کار پرداخت و در این راستا مطالعۀ کتاب نبرد هنرمند از استیون پرسفیلد را مفید دانست:

1.سخت نگیرید. به تدریج می‌توانید محصول خودتان را به‌روز کنید.

2.برای انجام این کار یک مهلت پایانی در نظر بگیرید و به آن پایبند باشید.

 

کارگاه برند شخصی

کلانتری در این کارگاه از تجربه راه‌اندازی سایت خود، تاثیر مقاله‌های مرجع و اهمیت تداوم در کار محتوا سخن گفت و از شرکت‌کنندگانی که نوشتن مقالۀ مرجع را شروع کردند خواست تا لینک صفحۀ خود را در کلاس ارائه کنند. سپس به بررسی نقاط مثبت و منفی مقاله‌ها پرداخته و به آن‌ها توصیه کرد که هر روز حداقل یک سطر تازه به مقاله‌شان بیفزایند.

موضوعِ بخش بعدی این کارگاه، نگارش کتاب الکترونیکی بود که با 8 نکتۀ زیر به پایان رسید.

  1. نوشتن این کتاب را جدی بگیرید.
  2. تا الان چه کرده‌اید؟
  3. موانع اصلی شما چیست؟
  4. به نتایج مثبت این کار فکر کنید.
  5. به نتایج منفی انجام ندادن این کار فکر کنید.
  6. فهرست‌وار بنویسید.
  7. حداقل 30 نکتۀ دیگر به کتاب اضافه کنید.
  8. نکات را به عنوان محتوای اصلی کتاب در نظر بگیرید. پس کامل بنویسید.

پیشنهاد این کارگاه نیز مطالعۀ کتاب الکترونیکی میانمایگی از نادر فتوره‌چی _که ساختار روایی خوب دارد_ بود.

 

کارگاه انواع متن

«ضرب‌المثل‌ها از این جهت که در طول زمان دوام آورده و ماندگار شده‌اند ارزشمندند و می‌توان از آن‌ها در تولید محتوا بهره برد. اما چگونه می‌توان از ضرب‌المثل‌ها استفاده کرد؟»

کلانتری علاوه بر استفاده از ضرب‌المثل‌ها در محتوای خود و یا نوشتن دربارۀ یک ضرب‌المثل خاص، به تکنیک دیگری برای استفاده از ضرب‌المثل‌ها اشاره کرد: «یکی از تکنیک‌های نگارش طنز بازی با الفاظ است. می‌توانید برخی کلمات ضرب‌المثل‌ها را تغییر بدهید و به ایده‌های تازه برسید.»

سپس نمونه‌هایی از ضرب‌المثل‌های طنز فارسی از کتاب واژه‌های خندان به کوشش احمد اکبرپور را خواند و دو مورد زیر را به عنوان تمرین این کارگاه پیشنهاد کرد:

حداقل با 10 ضرب‌المثل بازی کنید و جملات تازه بسازید.

1 ضرب‌المثل را انتخاب کنید و بر اساس آن یادداشتی کوتاه بنویسید.

 

کارگاه توسعه فردی

پیشنهاد این هفتۀ کارگاه توسعه فردی، دوری از شبکه‌های اجتماعی به مدت یک هفته بود. از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا در طول هفتۀ پیش‌رو فقط تولیدکننده باشند، نه مصرف‌کننده. مثلاً در اینستاگرام فقط صفحۀ پروفایل خودشان، دایرکت‌ها و لایک‌ها و کامنت‌های مطالب خودشان را ببینند.

سرچ در گوگل نیز به عنوان یک جایگزین خوب برای شبکه‌های اجتماعی پیشنهاد شد.

 

پس از اتمام کارگاه‌ها یک برنامۀ هفتگی جامع ارائه شد که شرکت‌کندگان در آن با تکیه بر روش 5 تا 5 دقیقه آزادنویسی به مرور درس‌های ششمین جلسه کلاس تولید محتوا، خواندن و نوشتن نمایشنامۀ تک‌پرده‌ای، تولید و ارائۀ محصول آموزشی، نوشتن بخش‌های تازه‌ای برای مقالۀ مرجع سایت، نوشتن بخش‌های تازه‌ای برای کتاب الکترونیکی، بازی با ضرب‌المثل‌ها، نوشتن گزارشی از آموخته‌های هفته در برگۀ پاره‌های سایت، مطالعۀ کتاب‌های معرفی شده در این جلسه و انجام تمام تمرین‌های عقب‌افتادۀ هفتۀ اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم می‌پردازند.

 

تجربه‌نگاری ششمین جلسه کلاس تولید محتوا

در پایان جلسه نیز شاهین کلانتری از شرکت‌کنندگان خواست تا از حس و حال خودشان نسبت به جلسۀ شم بگویند که کامنت‌های زیر تعدادی از تجربه‌نگاری‌های این جلسه از کلاس محتوا است:

پگاه جهانگیرنژاد: مثل همیشه عالی بود استاد. اون بخش دعواتون از همه بهتر بود. واقعاً بهش نیاز داشتم. به خودم اومدم. مرسی استاد
مریم جوینده: ممنون از جلسه امروز. مثل همیشه عالی بود، به ویژه پیشنهاد آخر که یک هفته از شبکه‌های اجتماعی دور شویم تا بتونیم به تمرین‌هامون نزدیک‌تر شویم.
فاطمه ظهیری: این جلسه طبق جمله اول، آموزش با سرگرمی اجرا شد و جالب بود.
مریم علی‌پور: این جلسه با جنبۀ نقادانه شما هم آشنا شدیم در کنار جنبه خلاقانه.

 

نویسنده گزارش: زهرا شجاعی

2 پاسخ

  1. من با استفاده از محتوای این کلاس تونستم اولین مینی کلاس خودم رو با موضوع چگونه زندگی نامه بنویسیم تهیه کنم ممنون از استاد کلانتری
    لینک مینی کلاس:

    http://www.nazaninimani.ir/219/%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d8%b2%d9%86%d8%af%da%af%db%8c%e2%80%8c%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a8%d9%86%d9%88%db%8c%d8%b3%db%8c%d9%85%d8%9f/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *