گزارشی از سومین جلسه کلاس تولید محتوا

سومین جلسه کلاس آنلاین تولید محتوا روز جمعه 25 تیرماه 1400 با گردهمایی مجازی 44 نفر از شرکت‌کنندگان برگزار شد.

به رسم همیشگی کلاس‌های تولید محتوا، این جلسه نیز با جمله‌ای دربارۀ محتوا آغاز شد:

هدف اصلی محتوا خلق ارتباط موثر است.

 

«توجه به این جنبه از موضوع، به گسترده‌تر شدن دایره مطالعاتی ما کمک کرده و ما را از محدودۀ کتاب‌هایی دربارۀ کسب و کار و بازاریابی محتوایی فراتر می‌برد. برای یک محتواگر هر چیزی که به ایجاد یک رابطه موثر  کمک کند یک منبع یادگیری خواهد بود.»

کلاس با مروری بر دروس هفتۀ گذشته آغاز شد و شرکت‌کنندگان از تجربۀ خود از کار متمرکزِ دو ساعته گفتند. ایده‌های زیر نیز برای جبران این برنامه و تداوم آن در هفته‌های آتی مطرح شد:

انجام آن در صبح زود، خلوت کردن اتاق کار، سحرخیزی، آفلاین بودن، تنظیم ساعت، نیفتادن در دام کمالگرایی و انجام آن حتی در ساعات پایانی شب، مرور هدف برای انگیزه گرفتن، ثبت روزانه، حذف عوامل حواس‌پرتی، داشتن برنامه دقیق برای طول هفته و مقید کردن خود به انجام آن، نه گفتن و … .

 

کارگاه داستان‌سرایی

نخستین کارگاه کلاس تولید محتوا با جمله‌ای از جان فورد کارگردان معروف شروع شد:

حرفی تاثیرگذار است که از ته دل گفته شود.

 

شاهین کلانتری از اهمیت علاقه به موضوع و کار کردن از عمق وجود و با نهایت انرژی سخن گفت.

او از شرکت‌کنندگان خواست تا در قالب تمرین، یکی از خاطرات مهم زندگی خود را مقابل دوربین تعریف کنند که برای این کار به یک حادثه محرک (اتفاقی که زندگی‌شان را به دو بخش متفاوت تقسیم کرده و باعث شده دیگر آن آدم قبلی نباشند)، توجه به جزئیات، توصیف زمان و مکان، درگیر کردن مخاطب با به کار بردن حواس پنجگانه و خودِ واقعی‌شان بودن نیاز دارند.

پیشنهاد پایان این کارگاه نیز تماشای خاطرات اکبر سردوزامی داستان‌نویس مطرح معاصر بود.

 

کارگاه تولید آموزش

موفقیت یک دوره تا حد زیادی به کیفیت تمرین‌های آن بستگی دارد.

کلانتری با تاکید بر جملۀ بالا به اهمیت وجود تمرین‌های هوشمندانه در دوره‌های آموزشی اشاره کرد. تمرین‌هایی فکر شده و عملی که نه آنقدر دشوارند که برای انجام نشدن باشند و نه آنقدر آسانند که مخاطب را از حاشیه امنش بیرون نکشند.

تمرین شرکت‌کنندگان در این کارگاه، طراحی تمرین‌هایی سنجیده (برنامۀ تمرینی 5 هفته‌ای و ساختن یک جدول برای آن) برای دورۀ آموزشی 25 دقیقه‌ای خود بود که با پیشنهاد 6 نکتۀ مهم زیر تکمیل شد:

_ تمرین‌هایی که طراحی می‌کنید در عمل بیازمایید.

_ برای هر تمرین سه گزنیۀ کوچک، متوسط و بزرگ طراحی کنید.

_ تاکید کنید که انجام هر یک از سطوح پیشنهادی می‌تواند مفید باشد.

_ تمرین‌ها را هوشمندانه و به تدریج سخت‌تر کنید.

_ یک ساختار پیشنهادی:

هر صبح پس از برخاستن…

در طول روز…

هر شب پیش از خوابیدن…

_ با طراحی یک جدول به ذهن مخاطب‌تان نظم بدهید.

اهمیت تمرین در طراحی دوره آموزشی

در پایان این کارگاه، قانون ده هزار ساعت تمرین مالکوم گلدول به چالش کشیده و به اهمیت سنجیده‌بودن تمرین در مسیر تبحر پرداخته شد. در این راستا کتاب اوج | اسراری از علم نوین تبحر نوشتۀ آندرس اریکسون و رابرت پول نیز معرفی شد.

 

کارگاه برندسازی شخصی

این کارگاه با مبحث مهم پادکست شروع شد. «پادکست به عنوان نوع بسیار فراگیری از محتوا که منجر به ایجاد ارتباط عمیق با مخاطب شده و مصرف راحت‌تری نسبت به سایر انواع محتوا دارد ارزش این را دارد که به‌صورت جدی به آن پرداخته شود.»

تمرین مهم این بخش ضبط پادکست‌های روزانه اما کوتاه 3 الی 5 دقیقه‌ای و انتشار منظم آن‌ها در کانال تلگرام بود.

ایده‌هایی نیز برای موضوع پادکست‌ها بیان شد که به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌شود:

استفاده از تکنیک‌هایی چون روایت کردن، پرداختن به بخش کوتاهی از کتاب الکترونیکی خود، قصه‌های روزمره و چالش‌های روبه‌رو، بررسی و تفسیر نقل قول جالبی در حوزه تخصصی خود و … .

اهمیت پادکست

کلانتری پس از ذکر چند نقل‌قول مهم دربارۀ پادکست از جردن پیترسون و نقل یک حکایت جالب از پل آردن دربارۀ فرار نکردن از انجام یک کار جدید به سراغ بخش بعدی این کارگاه یعنی نگارش کتاب الکترونیکی رفت.

در این بخش، از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا حداقل 20 نکتۀ دیگر به کتاب خود اضافه کرده و آن را به عنوان محتوای اصلی کتاب بسط دهند.

در پایان نیز به پیوستن به گروه تلگرامی «محله محتوا» و به اشتراک گذاشتن محتوا به عنوان گامی مهم در جهت ترویج محتوا اشاره و تماشای سخنرانی علی بندری دربارۀ ساختن پادکست پیشنهاد شد.

 

کارگاه انواع متن

در این کارگاه به موضوع مهم تشبیه، تمثیل، قیاس و استعاره پرداخته شد. کلانتری با بیان توضیحی کلی دربارۀ این مباحث و خواندن بخشی از کتاب «مابین جمع | ارتباط تک به تک» نوشتۀ جان ا. سنفورد از اهمیت تشبیه و شیوۀ به‌کاربردن آن در نوشته پرداخت.

او از تشبیه به عنوان روشی پایدار برای خلق ایده‌های تازه نام بُرد و از شرکت‌کنندگان خواست تا همانند جان سنفورد که رابطه را به توپ‌بازی تشبیه کرده است، یک موضوع در حوزۀ تخصصی خود انتخاب، آن را به چیزی تشبیه کرده و حداقل در دو صفحه به دلایل این تشبیه و جنبه‌های مختلف آن بپردازند.

تشبیه و استعاره در تولید محتوا

کلانتری با تاکید بر این نکته که تشبیه راهی برای شفاف کردن موضوع بوده و گاهی از قصه هم قدرتمندتر عمل می‌کند به کتاب «ذهن کامل نو» از دنیل پینک و این ادعا که «یکی از دلایل تمایز انسان و ربات این است که انسان می‌تواند استعاره و تشبیه را بفهمد» نیز اشاره کرد.

 

کارگاه توسعه فردی

در کارگاه پایانی پیشنهاد شد شرکت‌کنندگان هر روز یک نامۀ کاری برای خود بنویسند تا علاوه بر نظم ذهنی بیشتر، تعهد بیشتری نیز برای انجام کارها داشته باشند.

 

پس از اتمام کارگاه‌ها یک برنامۀ هفتگی جامع ارائه شد که شرکت‌کندگان در آن با تکیه بر روش 5 تا 5 دقیقه آزادنویسی به مرور درس‌های جلسۀ سوم کلاس تولید محتوا، ضبط پادکست روزانه، تماشای ویدئوهای اکبر سردوزامی، نوشتن نامه برای خود، طراحی تمرین برای دورۀ 25 دقیقه‌ای، تماشای کلیپ علی بندری، نوشتن 20 نکتۀ تازه برای کتاب الکترونیکی، تمرین ساختن تشبیه و استعاره و انجام تمام تمرین‌های عقب‌افتادۀ هفتۀ اول و دوم کلاس تولید محتوا می‌پردازند.

تجربه‌نگاری سومین جلسه کلاس تولید محتوا

تجربه‌نگاری سومین جلسه کلاس تولید محتوا

در پایان جلسه نیز شاهین کلانتری از شرکت‌کنندگان خواست تا از حس و حال خودشان نسبت به سومین جلسه کلاس تولید محتوا بگویند که کامنت‌های زیر تعدادی از این تجربه‌نگاری‌هاست:

فائزه حسین‌زاده: از اینکه از راز موفقیت‌تون برای افزایش دنبال‌کنندگان تلگرام گفتید ممنونم.
امید مدملیل: خسته نباشید استاد عزیز. کلاس عالی، هیجان‌انگیز و بسیار کاربردی بود.
سحر فیضی: خیلی ممنون. بخش‌‌های خاموش مغزم دارع آروم آروم روشن میشه، راستش روزی چند ساعت کار لازمه تا راه بیفتم. مطالبتون عالیه.
شهناز نادری: مثل همیشه عالی بود، واقعا کاربردی بود. من بخش اول و دوم رو خیلی دوست دارم. ممنون استاد از وقتی که گذاشتید.
الهام بچاری: پر بود از ایده، و مثل همیشه خلاقانه.
نسترن کاشانی: تنوع مطالب عالی بود. برای انجام تمرین‌ها هیجان دارم! مخصوصاً پادکست‌ها… نمیدونم قراره از چی صحبت کنم ولی چالش خوبیه. خسته نباشید.
مریم جوینده: من قبل از کلاس یک هیجان خاصی برای کارگاه داستان‌سرایی دارم، با خودم میگم یعنی امروز قراره چی یاد بگیرم؟ کلا ورود به فضای جدید از طریق داستان رو خیلی دوست دارم. ممنون استاد. این جلسه هم مثل همیشه عالی بود.
ریحانه عباسی: گام به گام بودن کلاس‌هاتون خیلی فوق‌العاده‌اس. مرسی.
پریسا خانجانی: استاد پادکست تنها نوع محتوایی بود که تا به حال به انجامش فکر نکرده بودم و خودم هم زیاد گوش نمیدم، ولی از توضیحات امروز شما خیلی علاقه‌مند شدم که هم گوش بدم و هم تو ذهنم کلید خورد که امتحانش کنم. ممنون از این همه انرژی و انگیزه‌ای که برامون ایجاد می‌کنید.
نازنین ایمانی: بهترین توصیه‌ای که این چند سال شنیدم راه‌اندازی وب‌سایت شخصی بود. مرسی از پیشنهادتون.
سپیده عابدی: من هر جلسه از این که مثال‌ها رو در محتواهای خودتون می‌بینم کیف می‌کنم.
کاوه کارگر: کلا شنیدن صداتون موتور محرک شروع دوباره است، مخصوصا ایدۀ پاره‌ها. یه کم از بار فکریم رو واقعا کاهش داد.

 

نویسنده گزارش: زهرا شجاعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *