گزارشی از پنجمین جلسه کلاس تولید محتوا

پنجمین جلسه کلاس آنلاین آموزش تولید محتوا روز جمعه 15 مردادماه 1400 با گردهمایی مجازی شرکت‌کنندگان برگزار شد.

 

محتوا کلید خوش‌شانسی است.

شاهین کلانتری پس از بیان جملۀ بالا و اشاره به این نکته که «محتوا کمک می‌کند که ایده‌ها و افکارمان را در معرض دید بگذاریم و دیده شویم و این باعث می‌شود فرصت‌های بیش‌تری در برابرمان قرار گیرد و خوش‌شانس‌تر باشیم» به مرور هفتۀ گذشته پرداخت.

 

شرکت‌کنندگان از تجربۀ مکاتبات داستانی خود و بررسی عناوین وبینارها گفتند.

یادآوری خاطرات شیرین گذشته، پی بردن به داشتن تجربه‌های زیاد، پیدا کردن دوست جدید، یافتن ایده‌های خوب در خاطرات، کم‌تر شدن ترس‌ها، پی بردن به اشتباه در جملات، اضافه شدن به تجربه زیسته و … تعدادی از این تجارب بود.

 

کارگاه داستان‌سرایی

این کارگاه با جمله‌ای از باتریس مونته‌رو آغاز شد:

از قصه‌ها لذت ببرید و وقتی تعریف‌شان می‌کنید، آن‌ها را بجوید، مزه کنید و بچلانید.

کلانتری با تاکید بر این مساله که «لذت بردن از روایت کردن امر مهمی است و هرچه میزان نشاط و لذت ما بیشتر باشد، تاثیرگذاری قصۀ ما نیز بیشتر خواهد بود» به ارائۀ تمرینی در ادامه تمرین‌های قبلی پرداخت.

«فقط قرار نیست قصه‌های خودمان را بگوییم. می‌توانیم راوی هزاران افسانه و حکایتی باشیم که از گذشته به ما رسیده است.»

او پس از معرفی کتاب‌های «فرهنگنامه داستان‌های متون فارسی»، «اولین مکتوب»، «دومین مکتوب»، «حکمت مردان صحرا»، «مجموعه پندهای قندپهلو (سه جلد)»، «یادداشت‌های یک عصیانگر» و «چون رود جاری باش»، دو حکایت از کتاب‌های «قصه از این قرار بود» و «سوپ جوجه برای روح» را خواند و با تاکید بر این نکته که قصه راهی برای تمایز است، بهره بردن از حکایت‌ها _که ساده، کوتاه و مفیدند_ را در تولید محتوا موثر دانست.

تولید محتوا و قصه و حکایت

مطالعۀ حکایت‌ها علاوه بر اینکه جنبۀ سرگرمی دارد، به تداعی افکار و شکل‌دهی ایده‌ها نیز کمک می‌کند. در این راستا تمرین زیر ارائه شد:

*انتخاب سه حکایت از میان حکایت‌های ارائه شده در کانال دوره

*خواندن حکایت‌ها

*بیان حکایت‌ها به زبان خود (شکسته و محاوره) و ضبط صدای خود

*نوشتن حکایت‌ها به‌طور شکسته و بیرون کشیدن یک نکته از دل آن (و انتشار آن در قالب یک پست در سایت شخصی، کانال تلگرام یا صفحه ایسنتاگرام)

«تداوم در این تمرین، که قصه‌گویی را در ما درونی می‌کند، از ما قصه‌گو می‌سازد. در طولانی‌مدت ساختارها را یاد می‌گیریم و می‌توانیم خودمان حکایت یا داستانک بنویسیم.»

 

پیشنهاد این کارگاه نیز مطالعۀ کتاب «قصه‌های شب برای مدیران» از هنری مینتزبرگ (از تئوریسین‌های بزرگ دنیای مدیریت) بود.

 

کارگاه تولید آموزش

در این کارگاه کوتاه _که مبنی بر اجرای محصول بود_ از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا نمونۀ اولیۀ یک قسمت از محصول آموزشی 25 دقیقه‌ای خود را ضبط و با هشتگ (#آموزش) در گروه دوره ارائه دهند.

نکاتی نیز در زمینۀ بالا بردن کیفیت صدا و بهبود عضلۀ حنجره بیان شد.

پیشنهاد این کارگاه دیدن ویدئوهای رامین جهانبگلو دربارۀ کتاب «نامه‌هایی به یک فیلسوف جوان» بود. شاهین کلانتری هدف از این پیشنهاد را آشنایی با یک مدرس فلسفه، آشنایی با قالب نامه‌نگاری و گستره‌تر کردن دنیای یک تولیدکننده محتوا دانست.

 

کارگاه برندسازی شخصی

مهم‌ترین بخش پنجمین جلسه کلاس تولید محتوا کارگاه برندسازی شخصی بود. در این کارگاه از اهمیت وب در تولید محتوا سخن گفته شد و از این نکتۀ مهم که ما برای خوش‌شانس‌تر شدن و در واقع دیده شدن در فضای وب به مقالات مرجع نیازمندیم.

تولید محتوا و مقاله‌نویسی و سئو

مدرس دوره پس از بیان توضیحات مفصلی دربارۀ مقاله مرجع و سنگ بنا بودن آن برای سایت، از شرکت‌کنندگان خواست تا یک کلیدواژۀ مهم در حیطۀ تخصصی خود انتخاب و مراحل نه‌گانۀ زیر را به‌عنوان تمرین طی کنند:

1_ آن کلیدواژه را سرچ کنید و ببینید چه مطالبی موجود است.

2_ حداقل سه صفحۀ اول نتایج گوگل را بخوانید.

3_ چه مطالبی بین این صفحات مشترک است؟

4_ چه نکاتی در این مطالب گفته نشده است و شما حس می‌کنید باید گفته شود؟

5_ یک پست تازه در سایتتان ایجاد کنید. کلیدواژه‌ای که برگزیده‌اید به همراه سایر کلماتی که لازم می‌دانید باید تیتر مطلب شما باشد.

6_ مقدمه‌ای برای مطلب بنویسید و بگویید که قرار است در این مطلب چه چیزی دستگیر خواننده شود.

7_ یک ساختار ساده و ترغیب‌کننده برای مقاله در نظر بگیرید.

8_ هر روز حداقل 3 خط به مقالۀ خودتان اضافه کنید.

9_ بعداً به مقالۀ خودتان صوت و ویدئو هم اضافه کنید.

 

بخش دوم کارگاه برندسازی شخصی کماکان به نگارش کتاب الکترونیکی و افزودن حداقل 30 نکتۀ دیگر به آن اختصاص یافت.

پیشنهاد این کارگاه نیز مطالعۀ مقالۀ «مقاله‌نویسی خلاقانه» در سایت شاهین کلانتری و توجه به نکات لازم برای نوشتن مقاله در وب بود.

 

کارگاه انواع متن

در کارگاه انواع متن به موضوع جالب لغت‌نامۀ شخصی اشاره شد. مدرس دوره پس از معرفی کتاب‌هایی چون « فرهنگ شیطان» و « دائره‌المعارف ستون پنجم»، لغات زیر را از کتاب « واژه‌نامۀ ابدی» برای شرکت‌کنندگان خواند:

بالش: تکیه‌گاه تخیلات، بستر رویاها، ییلاق استراحت، محل اتکای آرامش، محل تولد گلدوزی‌ها، کشتارگاه ساز، جمجه‌دان خواب، شکارگاه کابوس

بالزاک: یکی از عجایب هفتگانه نویسندگی، نویسنده‌ای که هنگام نوشتن بال درمی‌آورد و تمام مسافت یک رمان هزار صفحه‌ای را در یک بال به هم زدن می‌پیمود.

برق: لبخند شیشه‌ها، حرف زدن استکان‌ها، مسواک دندان مروارید

برگ: معاشر دائمی کوبیده، لباس آدم و حوا

بادمجان: میوۀ مضحک، خیار سیاه‌پوش، کشیش خیارها، همراه گوجه‌فرنگی در ملاقات ناهار، شناگر ماهر روغن، پلاژدار ماهی‌تابه، یکی از شرکت‌کنندگان اصلی مراسم خورشت قیمه

باختر: پسرعموی خاور، روبه‌روی مشرق، محل ناپدید شدن خورشید، پرتگاه آفتاب

 

شاهین کلانتری با نقل این جمله از گرنت کاردون که «موفقیت شما در یک حوزه به این بستگی دارد که چقدر به کلمات آن حوزه تسلط دارید» از شرکت‌کنندگان خواست تا لغت‌های تخصصی خود را بنویسند. تمرین این کارگاه فهرست کردن 10 کلمه از کلمات تخصصی و تلاش برای نوشتن تعریف مفصلی از آن‌ها بود.

 

کارگاه توسعه فردی

کارگاه پایانی به یادآوری موضوع به‌ظاهر کلیشه‌ای ولی مهم مرور اهداف اختصاص یافت. کلانتری با بیان این نکته که مرور اهداف به انسان انگیزه داده و جلوی هدررفت زمان را می‌گیرد از شرکت‌کنندگان خواست تا اهداف 90 روزه داشته باشند و هر روز تحت هر شرایطی آن‌ها را مرور کنند.

نکته دوم در کارگاه توسعه فردی، تاکید بر حداقل 2 ساعت کار روزانه و متمرکز (و آفلاین) برای موفقیت در ایده‌پردازی و پرورش و اجرای ایده‌های محتوایی بود.

پیشنهاد این کارگاه نیز ساختن تابلوی اهداف بود.

 

پس از اتمام کارگاه‌ها یک برنامۀ هفتگی جامع ارائه شد که شرکت‌کندگان در آن با تکیه بر روش 5 تا 5 دقیقه آزادنویسی به مرور درس‌های جلسۀ پنجم کلاس تولید محتوا، بازگو کردن حکایت به شکل شفاهی و مکتوب، انتخاب موضوع برای مقاله و بررسی گوگل، ارائۀ 5 دقیقه اول دورۀ آموزشی در گروه، نوشتن مقدمۀ مقالۀ سایت و عناوین برخی از بخش‌ها، تماشای ویدئویهای رامین جهانبگلو، مرور اهداف 90 روزه و انجام تمام تمرین‌های عقب‌افتادۀ هفتۀ اول، دوم، سوم و چهارم می‌پردازند.

تجربه‌نگاری پنجمین جلسه تولید محتوا

تجربه‌نگاری پنجمین جلسه کلاس تولید محتوا

در پایان جلسه نیز شاهین کلانتری از شرکت‌کنندگان خواست تا از حس و حال خودشان نسبت به جلسۀ پنجم بگویند که کامنت‌های زیر تعدادی از تجربه‌نگاری‌های این جلسه از کلاس محتوا است:

شهناز نادری: خسته نباشید. من بخش داستان‌سرایی و حکایات را خیلی دوست داشتم.
رائفه مهدوی: داستان‌سرایی و لغت‌نامۀ شخصی را بیشتر دوست داشتم. تصمیم گرفتم آن‌ها را در برنامۀ روزانه‌ام داشته باشم.
شیرین کلانتر: اهمیت کلمات حرفه‌مان عالی بود. ایدۀ مقالۀ بلند و تکمیل آن به مرور زمان خیلی به من انگیزه داد.
مریم علی‌پور: بخش حکایات برای من جالب بود. فکر می‌کنم برای من که نمی‌توانم چندان با داستان و رمان ارتباط بگیرم، حکایت به دلیل داشتنِ پیام و دور بودن از جزئیات، جالب‌تر باشد.
سمیه محمدی: امروز هم مثل سایر جلسات پر از انرژی و حس و حال خوب بود. حس می‌کنم تک‌تک کارگاه‌ها عمیقاً می‌توانند به من کمک کنند. از امشب حتماً دوباره مرور می‌کنم.
مریم جوینده: حس من از این پنج جلسه: در مسیرِ تبدیل شدن به مافیای تولید محتوا.

 

نویسنده گزارش: زهرا شجاعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *