گزارشی از چهارمین جلسه کلاس تولید محتوا

چهارمین جلسه کلاس تولید محتوا جمعه نخستین روز از مردادماه 1400 به صورت آنلاین برگزار شد.

محتوا یک گفتگو است.

 

شاهین کلانتری پس از بیان جملۀ بالا و تاکید بر ارتباط میان محتوا و رابطه به مرور هفتۀ گذشته پرداخت.

شرکت‌کنندگان از تجربۀ خود در ضبط پادکست روزانه و دلیل موفقیت یا عدم موفقیت خود در تداوم این تمرین گفتند.

نداشتن موضوع تخصصی، دیر شروع کردن، میزان کم مطالعه، تنش آفریدن، ترس از شروع انجام کار، انتظار رخ دادن معجزه پیش از شروع کار، تنفر ازصدای خود و … از بهانه‌های پرتکرار برای فرار از ضبط پادکست بود.

بالا رفتن اعتمادبه‌نفس، پذیرفتن صدای خود، نظم دادن به مطالب از پیش آموخته شده و احساس نیاز به یادگیری مطالب جدید، تقویت فن بیان و تسلط بر صحبت کردن، توجه به نقاط ضعف خود و اصلاح آن‌ها در پادکست‌های بعدی، دقت بیشتر به پادکست‌های خوب و بررسی دلیل موفقیت آن‌ها از منافع تن دادن به چالش ضبط پادکست بود.

کلانتری با تاکید بر این نکته که «کاری که از انجام دادنش طفره می‌رویم احتمالا همان چیزی است که به انجامش بیشتر نیاز داریم. و کاری که برای ما سخت است احتمالا همان کاری است که ما را رشد می‌دهد.» از شرکت‌کنندگان خواست تا با غلبه بر ترس‌ها و بهانه‌های خود نقصانِ این تمرین را در هفتۀ آتی جبران کنند.

 

کارگاه داستان‌سرایی

این کارگاه با نقل‌قول جالبی از موریل روکی‌سِر آغاز شد:

جهان از داستان‌ها تشکیل شده است، نه اتم‌ها.

 

تمرین این کارگاه مبتنی بود بر گفت‌وگوها و قصه‌هایی که در آن ردوبدل می‌شود. کلانتری از شرکت‌کنندگان خواست تا با یکی از دوستانشان در کلاس تولید محتوا یک گروه واتساپی یا تلگرامی دو نفره تشکیل داده و در آن به نقل خاطرات خود بپردازند. در این تمرین یک نفر خاطره‌ای تعریف کرده و طرف مقابل با توجه به آن خاطره، خاطره‌ای را که برایش تداعی شده است روایت می‌کند تا درنهایت هر نفر سه خاطره تعریف کند. در این داستان‌سرایی مکاتبه‌ای، هر نفر خاطره دریافتی از دوستش را خوانده و با صدای خودش برای او می‌فرستد.

اهمیت داستان‌سرایی در تولید محتوا

پیشنهاد این کارگاه، خواندن چند خاطره از حمید جبلی از کتاب «پسربچۀ شصت‌ساله» بود.

 

کارگاه تولید آموزش

در این کارگاه در ادامۀ طراحی محصول 25 دقیقه‌ای و نوشتن صفحه تبلیغ برای آن، به موضوع مهم نوشتنِ عنوان و تیتر برای صفحه محصول پرداخته شد. 5 الگوی زیر برای تیترنویسی پیشنهاد و از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا با هر الگو برای محصول خود یک عنوان بنویسند.

1-به طور مستقیم به مخاطب محصول خود اشاره کنید.

2- وعدۀ دستاورد و نتیجۀ مشخصی را به افراد بدهید.

3- مثل اخبار تیتر بنویسید.

4- هدیه‌ای رایگان پیشنهاد دهید.

5- یک سوال مهم و موثر بپرسید.

 

شرکت‌کنندگان با درنظرگرفتن محصول‌شان، برای هر قالب مثال زده و استفاده از آن را تمرین کردند.

پیشنهاد این کارگاه، مطالعه و بررسی عناوین وبینارها در سایت ایسمینار و انتخاب و یادداشت 10 عنوانِ بهتر و حرفه‌ای‌تر و فکر کردن به دلیل انتخاب خود بود.

 

کارگاه برندسازی شخصی

داشتن سایت خوب عامل مهمی در موفقیت برند شخصی است.

کلانتری این کارگاه را با جمله‌ی بدیهی اما مهم بالا شروع کرد و از اهمیت وجود سایت در کنار شبکه‌های اجتماعی گفت. او با توجه به گذشت یک ماه از شروع این دوره و پیشنهاد راه‌اندازی سایت، ده معیار زیر را برای ارزیابی سایت شرکت‌کنندگان تعیین و از آن‌ها خواست تا بر اساس این معیارها قدمی در جهت ارتقای سایت خود بردارند:

مطالب

تیترها

دسته‌بندی

شبکۀ لینک

دربارۀ من

تصاویر

سرعت سایت

قالب سایت

تقویم محتوا و نظم انتشار

خبرنامه

 

نگارش کتاب الکترونیکی، بخش دیگری از کارگاه برندسازی شخصی بود که اضافه کردن حداقل 30 نکتۀ دیگر به آن و بسط دادن محتوای اصلی کتاب به عنوان تمرین در نظر گرفته شد.

پیشنهاد پایان کارگاه نیز دیدن و بررسی سایت‌های گری وی و گرنت کاردون از چهره‌های شاخص بین‌المللی در عرصۀ اینترنت بود.

 

کارگاه انواع متن

در این کارگاه به پندنویسی به‌عنوان قالبی برای نوشتن و مقدمه‌ای برای درس جلسه بعدی کلاس محتوا اشاره شد.

ده فرمان عمومی و تخصصی

کلانتری با تعریف ده فرمان عمومی و تخصصی به صورت زیر، از شرکت‌کنندگان خواست تا ده فرمان عمومی و تخصصی خود را بنویسند. او بخش‌های کوتاهی از دو کتاب توصیه‌های جکسون براون به پسرش (نمونه‌ای از ده فرمان عمومی) و اندرزهای دانیلوکیش به نویسندۀ جوان (نمونه‌ای از ده فرمان تخصصی) را نیز خواند.

ده فرمان عمومی: توصیه‌هایی به خودتان و دیگران برای بهتر زیستن

ده فرمان تخصصی: توصیه‌هایی به خودتان و دیگران برای بهتر کار کردن در حوزۀ تخصصی‌تان

 

کارگاه توسعۀ فردی

در این کارگاه از زاویه‌ی دیگری به اهمیت جملات تاکیدی و تاثیر آن در روند پیشرفت پرداخته شد. از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا خودشان را در شرایط ایده‌آلِ حرفه و تخصص خود تجسم کرده و از دلایلِ بودن در آن جایگاه مطلوب و رسیدن به دستاوردهای دلخواه بنویسند. «سوال تاکیدی» عبارتی بود که برای این تمرین در نظر گرفته شده بود.

مثال:

چرا من محتواگر فوق‌العاده‌ای هستم؟

چرا من کوچ درجه‌یکی هستم؟

چرا من نوینسندۀ توانمندی هستم؟

چرا من…

 

تمرین این کارگاه اختصاص دادن یکی از 5 دقیقه‌های روزانه به طرح این سوال و جواب دادن به آن بود. این تمرین به قرار گرفتنِ فرد در مسیرِ رسیدن به دستاورد مطلوب و به‌تدریج‌تبدیل‌شدنِ به آنچه که می‌خواهد کمک می‌کند.

پیشنهاد پایانی این کارگاه هم انتخاب یکی از کتاب‌های حوزۀ تخصصی خود و مطالعۀ مجدد آن بود.

پس از اتمام کارگاه‌ها یک برنامۀ هفتگی جامع ارائه شد که شرکت‌کندگان در آن با تکیه بر روش 5 تا 5 دقیقه آزادنویسی به مرور درس‌های جلسه چهارم کلاس تولید محتوا، تمرین داستان‌نویسی مکاتبه‌ای، خواندن خاطرات حمید جبلی، نوشتن دربارۀ سوال تاکیدی، بررسی ایسمینار، نوشتن 5 نوع تیتر برای محصول آموزشی، بررسی سایت و بهبود بخش‌های مختلف آن، بررسی سایت گرنت کاردون و گری‌وی، نوشتن حداقل 30 نکته برای کتاب الکترونیکی، نوشتن ده فرمان عمومی و تخصصی و انجام تمام تمرین‌های عقب‌مانده از هفتۀ اول، دوم و سوم کلاس تولید محتوا می‌پردازند.

 

تجربه‌نگاری چهارمین جلسه کلاس تولید محتوا

تجربه‌نگاری چهارمین جلسه کلاس تولید محتوا

در پایان جلسه شاهین کلانتری از شرکت‌کنندگان خواست تا از حس و حال خودشان نسبت به چهارمین جلسه کلاس تولید محتوا بگویند که کامنت‌های زیر تعدادی از این تجربه‌نگاری‌هاست:

پگاه جهانگیرنژاد: استاد مثل همیشه عالی بود و تمام بخش‌ها برام جذاب بودند. سوال‌های تاکیدی خیلی عالی بود، همچنین تیترهای سوالی. واقعا خوشحال و ممنونم از بودن توی چنین فضایی.
فاطمه ظهیری: چقدر عالی این دوره را طراحی کردید. واقعا شما را تحسین می‌کنم.
مریم جوینده: تمرین‌ها کمی زیادند اما واقعا جذابند. من همین الان شروع کردم به نوشتن خاطرۀ هیجان‌انگیز.
شیرین کلانتر: من میدونم بعد از این دوره میتونم بگم منِ قبل از دوره و منِ بعد از دوره. حتی بابام متوجه تغییرم شده.
نسترن کاشانی: خسته نباشید. جلسه امروز عالی بود. هیجان دارم نسبت به تمرین‌ها. نسبت به سوالات تاکیدی و گروه‌های دو نفره خیلی حس خوبی دارم.
میترا کریمی: خیلی کلاساتون انرژی خوبی داره. من همه دوره‌هاتون رو مدام مرور می‌کنم.

 

نویسنده گزارش: زهرا شجاعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *