وزن دنیا | رسانۀ شعر ایران

شاید انتشار مجله‌ای مخصوص شعر همۀ ما را شگفت‌زده کند. برای آن‌هایی که می‌خواهند از میان کاغذها شعرهای متنوع بخوانند. کلمه‌هایی از شاعرهایی که در شرق و غرب و شمال و جنوب زندگی می‌کنند.

صداهایی از کویر، از دریا، از جنگل و کوهستان.

وزن دنیا منتشر شده تا همۀ این‌ها را کنار هم داشته باشد. مجله‌ای برای شعر؛ که مرکز و وزن اصلی آن را شعر تشکیل داده نه در اینکه کلام شاعر گوشه‌ای باشد در ستونکی، کنج مجله‌ای.

شمارۀ یک این مجلۀ مستقل در خردادماه 98، یعنی همین روزهایی که در آن به سر می‌بریم چاپ شده است. در 208 صفحۀ زیبا و شکیل با قیمت 30 هزار تومان.

 

 

در این مجله شعرهایی می‌خوانیم از شاعرانی برآمده از تهران، آذربایجان، بوشهر، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، لرستان، یزد و آن‌سوی مرزها.

 

 

چراغ وزن دنیا را، پوریا سوری –مدیرمسئول و صاحب‌امتیاز مجله- روشن می‌کند؛ و بعدازآن سرمقاله‌ای از علی مسعودی‌نیا –عضو شورای سردبیری مجله- می‌خوانیم.

گزارش ماه که تمام شد به سراغ شعرها می‌رویم. استان به استان با واژه‌ها سفر می‌کنیم.

در انتهای این سفر هم در بخش‌هایی مانند «حرف‌های همسایه» و «یاد بعضی نفرات» یادداشت‌هایی دربارۀ شعر و شاعری می‌خوانیم.

بلافاصله بعد از پایان شعرها، در بخش تعریف و تبصره به بازخوانی شعر نیما پرداخته شده است که با این جمله‌ها شروع می‌شود:

 

 

«بازگشت به مبدأ، به آغاز، یکی از مهم‌ترین رسالت‌های کار ماست. ما وظیفه داریم مدام چیزهایی را به یاد بیاوریم تا فراموش نشوند. یاد بعضی نفرات، از واجبات است، کارشان و یادشان کهنه نمی‌شود و زمان نمی‌شناسد، و هرلحظه و هر جا می‌توانند بازخوانی شوند؛ پس در اولین قدم تصمیم گرفتیم سراغ پیرِ یوش، شاعری که شعر فارسی را دگرگون کرد، نیما یوشیج برویم…»

یاد بعضی نفرات در این شماره به کنجکاوی‌هایی در زندگی و شعر هوشنگ بادیه‌نشین اختصاص دارد.

 

 

وزن دنیا در این بخش به سراغ شاعرانی می‌رود که به قول خودشان «… نه به خاطر ضعف شعرشان، بلکه به علت غیابشان در عرصۀ رسمی یا عمومی‌تر ادبیات و فضاهای ادبی معمول از یادها رفته‌اند غافل از آنکه بعضی از این شاعران که در غبار زمانه گم شده‌اند، شاعرانی کم‌نظیر با شعرهایی ارزشمند بوده‌اند…»

در بخش حرف‌های همسایه نوشته شده: «بر آنیم تا در هر شمارۀ مجله، به مجموعه شعری که در ایام انتشارش، حرف‌وحدیثی برانگیخته اشاره ‌کنیم و آن را از زوایای گوناگون به قلم چند روزنامه‌نگار و منتقد وارسی کنیم.»

که انتخاب این شماره مجموعه شعر خط سیاه، متروی لندن اثر علیرضا آبیز است.

 

وزن دنیا گرافیک زیبایی دارد و ترکیب تصاویر و رنگ‌های جذاب، سفر شعرخوانی را لذتی دوچندان می‌بخشد.

 

نویسنده: زهرا شریفی

5 پاسخ

  1. سلام خسته نباشید. من تازه با این سایت آشنا شدم. آشناییت زیادی ندارم. خواستم بپرسم چجوری میشه این مجله رو تهیه کرد؟ کارگاه مجازی شعر هم تشکیل میشه؟

  2. خيلي از خوندن اين مطلب هيجان زده شدم! بلافاصله رفتم و اين مجله رو خريدم و شماره هاي قبلي رو انقدر بدون فاصله خوندم كه با سردرد وحشتناكي مواجه شدم!:)))) اصلا نميتونستم متوقف شم و اين دنياي جديدي كه باهاش آشنا شده بودم رو كنار بذارم
    مرسي استاد عزيزم

    فرناز دادستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *