نوشتن یک کتاب چقدر طول می‌‌کشد

نوشتن یک کتاب چقدر طول می‌کشد؟

 

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کسانی که می‌خواهند کتاب بنویسند، این است که چقدر طول می‌کشد تا کتاب خود را تمام کنند. گاهی هم ترس از مدیریت زمان باعث می‌شود که از رویای نوشتن کتاب دست بکشند.

شما چطور فکر می‌کنید؟ به نظر شما نوشتن کتاب چقدر زمان می‌برد؟ شاید هم قصد دارید کتاب خود را بنویسید اما نمی‌دانید چقدر زمان لازم دارید؟

دانستن این موضوع اهمیت زیادی برای نویسنده‌ها دارد. فرقی هم نمی‌کند تازه‌کار باشند یا از قلم به دست‌های کهنه‌کار.

آنچه که امروز قرار است درباره‌ی آن صحبت کنیم، دقیقاً مرتبط با همین موضوع است.

نوشتن یک کتاب چقدر طول می‌کشد؟

سعی کردیم از زوایای مختلف به این موضوع بپردازیم تا دغدغه‌ی زمان نوشتن کتاب را برای شما حل کرده باشیم. البته این موضوع در ادامه‌ی سلسله مقالات «چگونه شروع به نوشتن کتاب کنیم» فراهم شده است.

دوست‌داران کتاب و نویسندگان کتاب می‌توانند برای رفع ابهامات و تمامی سوالات خود، این مقالات را بخوانند. وعده به اینکه باز هم اطلاعات بیشتری در مورد کتاب برای شما فراهم می‌کنیم، مقالات تکمیلی و پرمغزتری در راه است.

دوباره به موضوع « نوشتن یک کتاب چقدر طول می کشد؟» برمی‌گردیم و در ادامه همراه شما هستیم.

چگونه مدت زمان نوشتن کتاب خود را تعیین کنید؟

باید بدانید که نوشتن محتوای کتاب یا همان بدنه که در مقاله‌ی معرفی بخش‌های یک کتاب از آن صحبت به میان آوردیم، مهم‌ترین بخش در فرآیند چاپ و نشر کتاب است.

شما می‌توانید با کمک گرفتن از بهترین ایده‌های طراحی و بازاریابی، زیباترین و خلاقانه‌ترین جلد کتاب را طراحی کنید. اما این را به یاد داشته باشید که اگر نوشته و محتوای کتاب چیزی کمتر از یک شاهکار باشد، خوانندگان خود را ناامید می‌کنید. البته فقط خوب نوشتن هم کافی نیست، بلکه برای نوشتن یک کتاب خوب و کاربردی باید همه‌ی مطالب و اجزاء کتاب درست و هماهنگ باشند.

نکته: بهتر است برای اتمام محتوای کتاب، یک بازه‌ی زمانی واقع‌بینانه در نظر بگیرید.

تعیین زمان مشخص برای نوشتن کتاب

شاید با خودتان بگویید من به‌ عنوان نویسنده‌ای که به صورت نشر شخصی کار می‌کنم، باید این فرصت را داشته باشم تا جایی که می‌خواهم برای کتابم وقت بگذارم.

باید بگوییم درست است که برای نوشتن بر اساس هر برنامه‌ای که دارید آزاد هستید، اما این را بدانید که برای به سرانجام رساندن یک برنامه باید به اندازه‌ی نیاز زمان گذاشت؛ نه بیشتر و نه کمتر. تعیین مهلت مشخص برای انجام هر پروژه‌ای ضروری است. برنامه‌ی نوشتن کتاب نیز از این قائده مستثنی نیست.

بهتر است برای درک بهتر به دلایل اهمیت تعیین زمان برای نوشتن نگاهی بیندازیم.

دلایل اهمیت تعیین زمان برای نوشتن کتاب

  • باعث سرعت در نوشتن کتاب می‌شود: اشتیاق برای نوشتن کتاب در بسیاری از نویسندگان به مرور زمان کاهش می‌یابد. از این رو اگر برای انجام آن زمان زیادی صرف شود، در خطر از دست دادن هیجان و رهایی کامل پروژه هستید. پس تعیین یک مهلت برای نوشتن کتاب، انگیزه‌ی شما را برای انجام آن حفظ می‌کند.
  • قادر به برنامه‌ریزی برای نوشتن کتاب هستید: اگر نوشتن و انتشار از روی اصول باشد و برای آن برنامه‌ریزی کرده باشید، فهرستی طولانی از کارهایی خواهید داشت که باید به غیر از نوشتن انجام دهید. از جمله برای راه‌اندازی و فروش کتاب، دانستن زمان اتمام کتاب اهمیت زیادی دارد.
  • سلامت روحی و احساسی نویسنده، زمان نوشتن کتاب: منظور ما سلامت جسمی نیست؛ بلکه تأکید بر روی سلامت روحی و فکری نویسنده است. گاهی دیده شده که تعیین نکردن مهلت پایان برای نوشتن کتاب، باعث شده نویسنده تمرکز خود را از دست بدهد و غرق تخیلات و احساساتش شود.
  • حرکت در محدوده‌ی اهداف، زمان نوشتن کتاب: تعیین مهلت نوشتن کتاب، به شما این امکان را می‌دهد تا اهداف قابل کنترلی را معین کنید و همیشه در محدوده‌ی کنترل خود باقی بمانید، دچار سردرگمی و بی‌برنامگی نشوید و در مسیر هدف اصلی خود حرکت کنید.

چقدر زمان برای نوشتن کتاب باید تعیین کرد؟

اگر در گذشته کتابی نوشته‌اید، پس نگاه واقع‌بینانه‌تری در مورد  طولانی شدن فرآیند نوشتن کتاب خواهید داشت و می‌دانید که نوشتن کتاب‌های مختلف، زمان‌های متفاوتی را می‌طلبد و عوامل بسیاری در این زمان‌بندی دخیل هستند.

اما اگر قبلاً کتابی ننوشته‌اید و روی اولین کتاب خود کار می‌کنید، هنوز هم می‌توانید یک زمان واقع‌بینانه‌ای را برای نوشتن تعیین کنید. برای مشخص کردن آن چند تکنیک به شما پیشنهاد می‌کنیم:

تکنیک‌های تعیین مدت زمان لازم برای نوشتن کتاب

  • سرعت نوشتن خود را معین کنید: هر نویسنده‌ای سرعت نگارش متفاوتی دارد و این کاملاً طبیعی است. در واقع این کار با دیگران قابل قیاس نیست. در عوض، اگر سرعت نوشتن خود را پیدا کنید، در مشخص شدن مدت زمان لازم برای نوشتن به کارتان می‌آید.

مثلا سعی کنید روزانه 500 کلمه یا بیشتر بنویسید. آن هم در شرایطی مشابه به شرایطی که قرار است کتاب خود را بنویسید.

هنگامی که بدانید به طور متوسط  نوشتن ۵۰۰ کلمه‌ی مناسب و تأثیرگذار توسط شما چقدر طول می‌کشد، می‌توانید این زمان را چند برابر کنید تا یک مدت زمان مشخص برای تعداد کلمات نهایی کتاب خود تعیین نمایید.

اگر هنوز احساس می‌کنید که خیلی آهسته پیش می‌روید، راه‌های زیادی برای افزایش سرعت و نوشتن سریع‌تر وجود دارد.

  • پرس و جو کنید: حتی اگر قبلاً کتابی ننوشته‌اید، از نویسندگانی که می‌شناسید در این مورد سؤال بپرسید. دریافت طیف وسیعی از نظراتِ افراد مختلف در مورد مدت زمانی که دیگران برای نوشتن کتابی مشابه کتاب شما صرف کرده‌اند، آماری تقریبی برای نوشتن به شما می‌دهد.
  • برنامه‌های دیگر خود را بررسی کنید: طبیعی است اگر بیش از حد در مورد نوشتن یک کتاب هیجان زده شوید و برنامه‌های شخصی خود را فراموش کنید. خوب است که آن‌ها را بررسی کنید.

آیا تعطیلاتی در پیش دارید؟ و یا تعهد خانوادگی بر عهده‌ی شماست؟ یا هر چیز دیگری که ممکن است در برنامه‌ریزی شما برای نوشتن مشکل ایجاد کند؟ هنگام تعیین مهلت نوشتن کتابتان، حتماً این موارد را در نظر داشته باشید. چرا که قرار نیست نوشتن کتاب زندگی روزمره‌ی شما را مختل کند.

پس از آنکه زمان به اتمام رساندن نوشته‌ی خود را تعیین کردید، سعی کنید با در نظر گرفتن وقوع رخدادهای احتمالی، نقطه‌ی میانگین طلایی بین بیش از حد خوش‌بین بودن و بیش از حد محتاط بودن را پیدا کنید.

اگر تعیین مهلت نوشتن کتابتان افسانه‌ای و به دور از واقعیت و توانایی‌های شما باشد، نه‌ تنها خطر آسیب رساندن به اعتمادبه‌نفستان وجود دارد، بلکه می‌تواند منجر به تأخیر یا نادیده‌ گرفتن کامل فرآیند انتشار اثرتان شود؛ بنابراین بر اساس معیارهای واقعی زمان‌بندی کنید و تصمیم بگیرید.

میانگین زمان نوشتن یک کتاب چقدر است؟

طبق بررسی‌ها میانگین زمان نوشتن یک کتاب برای اکثر نویسندگان 180 روز یا 6 ماه، (اندکی بیشتر یا کمتر) است.

معمولاً برای نویسندگان 4 تا 8 ماه طول می‌کشد تا یک کتاب را کامل کنند. با این حال، اگر شما بخواهید، می‌توانید سریع‌تر از آن هم کتاب بنویسید!

اکنون که راه‌های مؤثر برای تعیین مهلت نوشتن و انتشار کتاب‌تان را مشخص کردید، بیایید در نظر بگیریم که نوشتن کتابتان به طور متوسط ممکن است چه مدت طول بکشد.

این را به خاطر داشته باشید که تمام موارد بالا فقط به عنوان یک راهنما برای شما در نظر گرفته شده و متغیرهای زیادی بر این روند تاثیرگذارند از جمله عوامل زیر:

متغیرهایی که زمان نوشتن کتاب را تعیین می‌کنند

  • ژانر کتاب در حال نگارش
  • سرعت تایپ نویسنده
  • نویسنده چند جلسه برای نوشتن کتاب خود برنامه‌ریزی کرده است
  • مدت زمان مورد نیاز برای ویرایش و بازنگری 

به عبارت دیگر اگرچه دانستن اطلاعات گوناگون از افراد مختلف در رابطه با زمان اتمام کتاب ممکن است مفید باشد، ولی مسافت پیموده شده برای هر کس ممکن است متفاوت به نظر آید.

زمان لازم برای نوشتن کتاب بر اساس تعداد کلمات

بسیاری از نویسندگان قادر به تولید 500 کلمه محتوای خوب و تاثیرگذار در هر جلسه هستند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند حداقل 1000 کلمه در هر جلسه بنویسند.

  • سوال اینجاست برای تولید یک کتاب کامل و جامع به چند جلسه نویسندگی نیاز دارید؟

ملاک این بررسی را بر اساس یک کتاب 50.000 کلمه‌ای قرار می‌دهیم.

  • اگر قصد دارید 500 کلمه در هر روز بنویسید، برای رسیدن به هدف 50.000 کلمه‌ای خود به 100 روز نوشتن نیاز دارید.
  • اگر قصد دارید 1000 کلمه در هر روز بنویسید، به 50 روز برای نوشتن نیاز دارید تا تعداد کلمات مورد نیاز برای کتاب 50.000 کلمه‌ای خود را به‌دست آورید.

این دستورالعمل‌ها به شما کمک می‌کند تا تاریخ اتمام کتاب خود را تعیین کنید و همچنین بتوانید قبل از انتشار و تبلیغ، برنامه‌ریزی نمایید.

زمان لازم برای نوشتن کتاب براساس تعداد صفحات

احتمالاً ترجیح می‌دهید به جای تعداد کلمات به تعداد صفحات کتاب فکر کنید. در زمان‌های قدیم که (ماشین‌تحریر دستی) رایج‌ بود، شمارش بر اساس صفحات بسیار آسان‌تر از شمارش تعداد کلمات بود، این کار هنوز هم معیار بهتری است.

برای برنامه‌ریزی زمان نوشتن کتابتان با مقیاس تعداد صفحات بهتر است از این روش استفاده کنید:

500 کلمه معمولاً معادل یک و نیم صفحه است. این تعداد کلمات تحت‌تأثیر چگونگی چیدمان حروف و محتوای بصری کتاب شما قرار می‌گیرد و راهنمای خوبی برای کتاب‌های مختلف از نظر میانگین تعداد صفحات است. بر این اساس این تقسیم‌بندی‌ها ایجاد می‌گردد.

  • نمونه برای تعداد صفحات کتاب داستانی

یک رمان عاشقانه 80.000 کلمه‌ای حدوداً 240 صفحه می‌شود.

یک کتاب داستان تاریخی 90.000 کلمه‌ای حدود 270 صفحه می‌شود.

یک کتاب علمی-تخیلی یا فانتزی 100.000 کلمه‌ای حدود ۳۰۰ صفحه می‌شود.

  • نمونه برای تعداد صفحات کتاب غیرداستانی

یک کتاب انگیزشی 40.000 کلمه‌ای حدود 120 صفحه می‌شود.

یک کتاب تجاری 70.000 کلمه‌ای حدود 210 صفحه می‌شود.

یک کتاب بیوگرافی 150.000 کلمه‌ای حدود 450 صفحه می‌شود.

توجه: اما اگر کتاب شما یکی از ژانرهای بالا نباشد، چه باید بکنید؟ در این حالت بهتر است کتاب‌هایی که با موضوع شما همخوانی دارد و در بازار موجود است را بررسی کنید تا از تعداد صفحات و حجم کتاب‌ها مطلع شوید.

البته لازم نیست هنگام نوشتن کتاب، خودتان را با این تعداد صفحات محدود کنید؛ اما به عنوان نویسنده، خوب است که از انتظارات خوانندگان و نیاز بازار آگاه باشید.

چگونه روند نوشتن کتاب را تسریع بخشیم؟

زیاد وقت گذاشتن برای نوشتن کتاب، همیشه منجر به نوشتن یک کتاب بهتر نمی‌شود، گاهی اوقات این طولانی شدن زمان برعکس جواب می‌دهد؛ چراکه ممکن است ایده‌ی اولیه شما اهمیتش را از دست بدهد یا شور و شوق شما کاهش یابد و یا حتی محتوای شما کسل‌کننده و قدیمی شود. اگر می‌خواهید سریع‌تر کتاب خود را بنویسید، به این نکات توجه کنید:

چند نکته‌ی مهم برای تسریع روند نوشتن کتاب

  1. زمان خود را مدیریت کنید. روزانه چقدر از زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی و یا هر چیز دیگری که با اهداف شما هم‌سو نیست، تلف می‌کنید؟ بسیاری از نویسندگان وقتی به برنامه‌ی نوشتن خود نگاهی بیندازند، متوجه می‌شوند که چقدر می‌توانند زمان بیشتری برای نوشتن پیدا کنند. باید زمان‌های وقت‌کشی را شناسایی و مدیریت نمایید.

 

  1. روند برنامه‌ریزی خود را ارتقا دهید. صرف‌ نظر از اینکه داستان می‌نویسید یا غیرداستانی، اگر به درستی برنامه‌ریزی کنید، کار نوشتن بسیار سریع‌تر انجام می‌شود. در نظر بگیرید که اگر در مورد موضوع خود قبل از شروع کار، تحقیقات و مطالعات بیشتری داشته باشید، بهتر است؟ یا کار نوشتن را شروع کنید و در حین نوشتن تحقیقات خود را پبش ببرید؟ داشتن اطلاعات کامل درباره‌ی موضوع کتابی که می‌نویسید، تأثیر بالایی در سرعت نگارش شما و تمرکزتان دارد.

 

  1. از قدرت و تأثیر کار تیمی استفاده کنید. اگر شما تنها کسی هستید که از زمان مشخص شده برای نوشتن کتاب خود اطلاع دارید، ممکن است به دلیل برخی حواس‌پرتی‌ها به تعهد زمانی نوشتن کتاب خود پایبند نباشید و به راحتی اجازه ‌دهید که این اتفاق به تعویق بیفتد. اما همکاری با یک نویسنده‌ی دیگر یا حتی در جریان گذاشتن یکی از عزیزانتان از هدف و برنامه‌ای که دارید، می‌تواند دلیلی ارزشمند برای ادامه‌ی مسیر و انجام به موقع نوشتن کتاب باشد.

 

  1. یک اهرم فشار خارجی ایجاد کنید. گاهی اوقات وجود یک اهرم فشار می‌تواند به شما کمک کند تا در زمان کمتری کتاب بنویسید. مثلاً داشتن قرارداد تحویل کتاب در زمان معین به ناشر، می‌تواند موتور محرکی برای تلاش مداوم شما باشد. اگر پای جریمه هم در کار باشد، می‌تواند تاثیر را دوچندان کند.

 

  1. شرایط نوشتن را برای خود ایده‌آل کنید. قرار نیست برای نوشتن کتاب‌تان در کوتاه‌ترین زمان، جادو شود و یا شانسی این اتفاق روی دهد. شما باید عوامل مختلفی را برای سرعت بخشیدن به خروجی کار خود استفاده کنید؛ مثلاً مکان مناسب و مورد علاقه خود را برای نوشتن انتخاب کنید. یا از ابزارهای مناسب برای تسریع در نوشتن استفاده کنید. پربارترین زمان خود را در طول روز برای نوشتن پیدا کنید. با به کار بردن این شیوه‌ها احتمالاً کتاب خود را سریع‌تر و یا لااقل در مدت زمان مشخص شده تمام می‌کنید.

نکته: نباید کیفیت کتاب را فدای به موقع تمام کردن آن کنید. نوشتن در کمترین زمان می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد، اما توجه داشته باشید که عجله در کار نوشتن کتاب می‌تواند حین ویرایش، زمان بیشتری از شما بگیرد. پس ایجاد تعادل بین سرعت نوشتن و کیفیت نوشتن بخش مهمی از وظایف شما به عنوان نویسنده است.

آنچه در این مقاله خواندیم

 اکنون که به مدت زمان لازم برای نوشتن یک کتاب نگاه کردیم، اجازه دهید این روند را به عنوان یک سری مراحل ساده خلاصه کنیم.

  1. ژانر یا دسته‌بندی کتاب بعدی خود را تعیین کنید.
  2. تعداد کلمات مورد نظر را محاسبه کنید.
  3. تعداد کلماتی که می‌توانید در یک جلسه‌ی نوشتاری متوسط بنویسید را مشخص کنید.
  4. تعداد کلمات مورد نظر خود را به تعداد کل جلسات نوشتن تبدیل کنید.
  5. جلسات نوشتن خود را بر اساس یک تقویم برنامه‌ریزی کنید.
  6. پیشرفت خود را در حین حرکت مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز تغییرات را اعمال کنید.

خوشبختانه، اکنون به این باور رسیده‌اید که توانایی نوشتن یک کتاب عالی را در زمانی کمتر از آنچه تصور می‌کردید، دارید. بنابراین، چه چیزی مانع شماست؟!

هر زمان قصد داشتید از نوشتن کتاب خود منصرف شوید، به این فکر کنید که جایی کسی وجود دارد که زندگی‌اش می‌تواند با خواندن کتاب شما به سمت بهتر شدن تغییر کند.

مسئولیت یک نویسنده، نوشتن از موضوعات مختلف و ایجاد تفکر و تغییر است، پس هیچ‌گاه این رسالت را فراموش نکنید. حتی اگر عواملی باعث شدند که کار نوشتن کتاب شما به تعویق بیفتد نیز اهمیتی ندهید. انجام یک کار و به اتمام رساندن آن، الویت اصلی شما است. باید تصمیم بگیرید که در هر شرایط این کار را تمام کنید.

پیشنهاد ما خواندن سایر مقالات مربوط به نوشتن کتاب است:

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *