نویسنده‌ها چطور پول‌ساز می‌شوند؟

نویسنده‌ها چطور پول‌ساز می‌شوند؟

شاید در نگاه اول ترکیب دو کلمۀ «نویسندگی» و «پول» چندان مربوط و مناسب به نظر نرسد. غالباً وقتی از نویسندگی نام می‌بریم انتظار داریم واژه‌هایی مثل عشق و علاقه در فضایی آرام و بی‌دغدغه جلوه کند، نه مسائلی چون درآمدزایی.

دوره آموزشی کسب درآمد از طریق نویسندگی در اینترنت مناسب برای افرادی که می‌خواند یک نویسنده کارآفرین باشند و بتوانند به اینترنتی از طریق نویسندگی در اینترنت برای خود شغل ایجاد کنند . به درآمد برسند.

انگار فضای پول‌سازی برای بحث نویسندگی چندان مأنوس نیست و قدری فضا را پرتلاطم می‌کند.

 

شاید این نگاه به دلیل سابقۀ نوشتن و سبک و سیاقی که قبلاً بر فضای نویسندگی حاکم بوده، شکل‌گرفته باشد اما این روزها اوضاع تا حد زیادی تغییر کرده است:

درآمدزایی یا نویسندگی

 

گرچه ممکن است وقتی می‌خواهیم نویسندگان پول‌ساز را نام ببریم نتوانیم از جمعیت بزرگی از نویسندگان یاد کنیم اما شاید مشکل از جایی دیگر است.

 

یا با مفهوم نوشتن در عصر جدید چندان آشنا نیستیم یا به این دلیل است که نویسندگان با این مفاهیم چندان اخت نشده‌اند.

 

به هر حال جدا از بحث عشق به نوشتن و علاقه‌ای که سنگ اول برای ساخت بنای نویسندگی است، وقتی نوشتن می‌خواهد به اصلی‌ترین و مهم‌ترین فعالیت یک فرد تبدیل شود و وقتی قرار است همۀ کارهای دیگر به جز نوشتن به حاشیه برود، لازم است که نویسندگی راهی برای درآمدزایی هم باشد.

نوشتن طولانی مدت همراه با جدیت و تمرکز کامل، نیازمند برنامه‌ای همه‌جانبه و واقعی برای درآمدزایی است.

 

راه‌های درآمدزایی از طریق نویسندگی

در اینجا به بعضی از برنامه‌هایی که برای درآمدزایی از طریق نویسندگی وجود دارد اشاره می‌کنیم. این برنامه‌ها کمک می‌کند تا فردی که می‌خواهد وارد این عرصه شود و یا حتی اگر در حال حاضر به نوشتن مشغول است، دید کلی‌تری نسبت به این حرفه پیدا کند و بتواند موقعیت‌یابی درستی برای خود داشته باشد.

 

راه‌هایی که می‌تواند برای درآمدزایی از طریق نویسندگی موردتوجه قرار بگیرد:

 

 نوشتن مقالات تخصصی برای وبلاگ‌ها، مجلات و بسترهای فراهم شده توسط دیگران

تولید محتوا برای کسب‌وکارهای مختلف

نوشتن کتاب‌های الکترونیکی

نوشتن به عنوان کپی رایتر

تولید محتوا و فروختن محصولات جانبی مرتبط و غیرمرتبط

 

1

نوشتن مقالات تخصصی برای وبلاگ‌ها، مجلات و بسترهای فراهم شده توسط دیگران

نویسنده‌ای که به صورت کاملاً تخصصی در زمینۀ خاصی می‌نویسد، منبع خوبی برای درآمدزایی دارد. تخصص و دانش خاص نویسنده راهی است که می‌تواند از آن کسب درآمد کند.

 

ازآنجایی‌که نوشته‌های تخصصی را تنها می‌توان به نویسندگان معدودی سپرد، هراندازه دانش و تخصص نویسنده در زمینه‌ای خاص، متمرکزتر و عمیق‌تر باشد، می‌توان گفت به همان نسبت فرصت‌های درآمدزایی بیشتری پیش روی او قرار خواهد گرفت.

 

کسانی که وبلاگ‌های تخصصی دارند، مجلات، روزنامه‌ها و در کل هر بستری در فضای آنلاین و آفلاین می‌تواند پذیرای این نوع نوشته‌ها باشد.

 

2

تولید محتوا برای کسب‌وکارهای مختلف

ازآنجایی‌که بازاریابی محتوا به عنوان بحث اصلی بسیاری از کسب‌وکارها مطرح‌شده است، تولید محتوا خیلی بیشتر از گذشته موردتوجه قرار می‌گیرد.

 

بازاریابی محتوا راهی برای درآمدزاییِ کسب‌وکارهای پیشرو است. درنتیجۀ این دیدگاه، فرصت درآمدزایی برای تولیدکنندگان محتوا فراهم‌شده است.

 

محتوا، خوراک اصلی کسب‌وکارها برای جذب مشتری شده است و تولید محتوای نوشتاری به عهدۀ نویسندگانی گذاشته می‌شود که قابلیت تولید محتوای خوب و مشتری‌پسند را داشته باشند.

 

نویسنده‌ای که این روش را برای کسب درآمد انتخاب می‌کند باید در رابطه با قوانین حاکم بر فضای تولید محتوا اطلاعات جامع و کافی کسب کند.

اطلاعاتی در رابطه با سئو، بازاریابی محتوا، نوع نگارش متون تخصصی و کلیۀ مسائلی که برای تولید و عرضۀ تخصصی محتوا وجود دارد.

 

3

نوشتن کتاب‌های الکترونیکی

شاید چند دهه قبل باور عمومی خیلی سخت این قضیه را می‌پذیرفت که کتاب‌های الکترونیکی اقبال خوبی در بازار کتاب‌خوانی پیدا کنند و در بسیاری از موارد بر کتاب‌های کاغذی پیشی بگیرند.

 

نوشتن کتاب‌های کاغذی، گرفتن مجوز برای انتشار آن‌ها، چاپ کتاب و از همه مهم‌تر، انتشار آن در بازار کتاب فروشی‌ها پروسه‌ای است که نیازمند زمان، هزینه و دردسرهای زیادی است.

 

به همین دلیل است که اقبال کتاب‌های الکترونیکی بالا گرفته است. حالا نویسندگان راهی را که پیش از این سخت و ناهموار بود، در کوتاه‌ترین زمان طی می‌کنند و با کمترین مشکلات ممکن، نوشته‌های خود را منتشر می‌کنند.

 

نویسنده دیگر لازم نیست مجوز خاصی برای انتشار آثارش بگیرد، نیاز نیست واسطه‌های قوی برای انتشار و عرضۀ کتاب پیدا کند و همچنین نیازی نیست قبل از اینکه فروشی اتفاق بیفتد هزینه‌های هنگفتی را صرف کند.

 

به همین دلیل درآمدزایی از فروش کتاب خیلی راحت‌تر شده است. نویسنده‌ای که به‌واقع حرفی برای گفتن داشته باشد می‌تواند آن را در قالب کتاب‌های آنلاین منتشر کند و به دست خوانندگان و بازار هدف مدنظر خود برساند.

 

4

نوشتن به عنوان کپی رایتر

احتمالاً واژۀ کپی رایتینگ و کپی رایتر به گوشتان خورده است. به‌طور خلاصه می‌توان گفت کپی رایتر، متون تبلیغاتی می‌نویسد و این نوشته‌ها در جاهای مختلفی مثل بیلبوردها، سایت‌های مختلف، یا به صورت شعارهای تبلیغاتی در مجلات یا آگهی‌ها منتشر می‌شوند.

 

اگر نگاهی اجمالی (یا در صورت متخصص بودن نگاهی کاملاً حرفه‌ای و تخصصی) به اوضاع و احوال بازار تبلیغات بیندازید متوجه خواهید شد که متون تبلیغاتی چنگی به دل نمی‌زنند.

 

خیلی از شعارهای تبلیغاتی که از تلویزیون پخش می‌شوند یا به صورت آگهی در فضای آفلاین و آنلاین دیده می‌شوند فاقد هنر و جذابیت کافی هستند.

 

پس می‌توان گفت جای خالی کپی رایترهای حرفه‌ای بیش از پیش به چشم می‌خورد. کسی که بتواند هنر نویسندگی و ذوق و خلاقیت فردی را باهم ترکیب کند و محصول تبلیغاتی جذاب برای بازار تولید کند.

 

درآمدزایی از این روش می‌تواند برای نویسندگان زیادی جذاب باشد چون اغلب اوقات مبالغ خوبی را می‌توانند برای متن‌های تخصصی و هنری خود پیشنهاد کنند.

 

بیش از هر چیز نویسنده در این زمینه باید از خلاقیت و مهارت‌های نویسندگی خود استفاده کند و نمی‌تواند آن را از جایی وام بگیرد یا آموزش‌های دوره‌ای در این زمینه ببیند؛ اما با تمرین و تکرار و درگیر شدن با متون تبلیغاتی می‌تواند این هنر را هرروز بیشتر در خود پرورش بدهد.

 

5

تولید محتوا و فروختن محصولات جانبی مرتبط یا غیر مرتبط

نویسنده ممکن است وبلاگ یا سایتی داشته باشد که محتوایی جذاب و مخاطب‌پسند را در آن منتشر می‌کند.

 

وقتی وب‌سایت یا وبلاگ با اقبال عمومی مواجه می‌شود و بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند، فرصتی را فراهم می‌کند تا محصولات جانبی مرتبط یا غیرمرتبط در آن فروخته شود.

 

نویسنده کار خود را می‌کند. محتوای جذاب تولید می‌کند و آن را در وب‌سایت یا هر بستری که فراهم کرده است منتشر می‌کند. او از توجهی که به محتوا می‌شود استفاده کرده و می‌تواند آن را به طرف محصولات موجود منعطف کند.

 

اگر محصولات با نوشته‌های منتشرشده همخوانی بیشتری داشته باشند شانس بالاتری برای توجه عمومی پیدا می‌کنند و منبع جذاب‌تری برای درآمدزایی خواهند بود.

 

با توجه به راهکارهای ارائه‌شده، احتمالاً حدس می‌زنید که راه‌های دیگری هم برای درآمدزایی از طریق نوشتن وجود داشته باشد. همین طور هم هست و نویسندگان می‌توانند با موقعیت‌های خاصی که خلق می‌کنند انتظارات متفاوتی از منابع درآمدی داشته باشند.

 

مهم نیست که از همان ابتدای راه، روش ثابت و مشخصی برای درآمدزایی از طریق نوشتن پیدا کنید و آن را پیش بگیرید. گاهی اوقات در مسیر نوشتن است که می‌توانید بهترین راه‌های موجود برای کسب درآمد را پیدا کنید و به آن‌ها بپیوندید.

 

اما باز هم به همان مطلبی که در ابتدا به آن اشاره کردیم برمی‌گردیم. عشق و علاقۀ نویسنده باعث می‌شود در راهی که در پیش گرفته است موفقیت‌های چشمگیری داشته باشد و همین علاقه به کار است که باعث خلق مدل و روش خاصی از نوشتن می‌شود و هر نویسنده‌ای را از دیگر فعالان این حرفه متمایز می‌کند.

 

 شاید دوست داشته باشید مطلب زیر را هم بخوانید:

کلاس آنلاین نویسندگی | بزرگ‌ترین دورۀ نویسندگی در ایران

چگونه نویسنده شویم؟ یک برنامۀ ۱۰ هفته‌ای برای نویسنده شدن

یک پاسخ

  1. سلام
    مطالب جذاب و موثری درباره ی درآمد نوشته بودید خیلی سپاسگذارم
    بالاخره یک سایت مطالب مدنظر من رو نوشته بود
    با سپس فراوان
    مهدی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *