هدف از تولید محتوا

هدف از تولید محتوا چیست؟

پرداختن به اهمیتِ هدف تولید محتوا را با نقل‌قولی از جو پولیزی آغاز می‌کنیم:

 

گوگل دموکراتیک است. حتی کوچک‌ترین شرکت‌هایی که نحوۀ ایجاد و گسترش محتوای دیجیتال را درک کرده‌اند می‌توانند با کمک فرآیندهای صحیح، یک شرکت بزرگ را راه‌اندازی کنند.

-جو پولیزی

 

تا اینجا فهمیدیم که محتوا هر آن چیزی است که در ازای به دست آوردن چیزی دیگر به مخاطب عرضه می‌کنیم.

ممکن است هدف ما از تولید محتوا این باشد که پیام منحصربه‌فرد خود را به گوش مخاطبمان برسانیم، شاید می‌خواهیم با تولید محتوا کسب درآمد کنیم و یا برندسازی شخصی انجام دهیم.

 

به‌طور کلی هدف از تولید محتوا می‌تواند یک یا تعداد بیشتری از موارد زیر باشد:

رشد و توسعه فردی: محتوا زمینه‌ای ایجاد می‌کند تا در بستر خودشناسی، عمیق‌ترین استعدادها و توانمندی‌های بالقوۀ خود را یافته و آن‌ها را به فعل تبدیل کنیم.

معرفی برند شخصی یا سازمانی: تولید محتوای هدفمند به معرفی برند شما و شناساندنِ نوع و ارزش خدمتی که ارائه می‌دهید می‌انجامد.

ارتقاء سایت: هدف از تولید محتوا می‌تواند بالا بردن ورودی سایت و بهبود سئوی آن باشد.

رسیدن به درآمد: فروش یکی از اهداف مهم تولید محتوا است. در واقع محتوا با اعتمادسازی و ایجاد رابطه، مخاطب را به مشتری تبدیل کرده و به حفظ مشتری کمک می‌کند. یک محتوای خوب می‌تواند چندین برابر یک تبلیغ اثرگذار باشد.

 

همان‌طور که گفتیم قرار است بی‌معطلی وارد عمل شویم.

 

از کجا شروع کنیم؟

 

مطمئناً این اولین سؤالی است که به ذهن تولیدکنندۀ محتوا می‌رسد. حتی این سؤال بارها در ذهن کسانی نقش می‌بندد که مدت‌هاست در کار تولید محتوا هستند و هر بار می‌خواهند دست به اقدامات جدیدی برای تولید و نشر محتوا بزنند.

حتماً قبول دارید که خیلی وقت‌ها دلیل سردرگمی ما برای شروع کار، محدودیت‌هایی نیست که وجود دارند بلکه گزینه‌های زیادی است که پیش رو داریم.

در عصر دیجیتال، هرکسی می‌تواند هر نوع محتوایی را با هر کیفیتی تولید و آن را از هر راه ممکنی منتشر کند.

علاوه بر مزیت‌هایی که این شرایط ایجاد می‌کند، می‌تواند برای ما دردسرساز هم باشد. وقتی گزینه‌ها زیاد می‌شوند انتخاب و تصمیم‌گیری مشکل‌تر می‌شود.

خصوصاً که خیلی از ما عادت کرده‌ایم که همه چیز را باهم بخواهیم و کمتر حاضر می‌شویم برای به دست آوردن چیزهایی، یک سری از تصمیمات خود را بر از دست دادن چیزهای دیگر استوار کنیم.

قبل از هر کاری برای تولید محتوا لازم است ذهن خود را ورزیده کنیم و آماده نگه ‌داریم. همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم بهتر است یک دلیل بزرگ برای تولید محتوا در ذهنمان داشته باشیم.

درواقع می‌خواهیم پیش از اینکه بدانیم چگونه محتوا تولید کنیم و چطور آن را تبدیل به پول کنیم، ذهنیت مشخصی دربارۀ چرایی تولید محتوا داشته باشیم.

ما به قدرت شبکه‌های اجتماعی و فضای دیجیتال واقف هستیم. می‌دانیم تکنولوژی امکاناتی را در اختیار همه قرار داده است که با صرف کمترین زمان ممکن بیش‌ترین بهره‌برداری را از این بستر ببرند.

به نقل‌قول جو پولیزی در ابتدای متن برمی‌گردیم و به این مسئله نگاهی دوباره می‌اندازیم که واقعاً هر فردی با هر سطح از علم و دانش و ثروت و هر نوع موقعیت اجتماعی می‌تواند محتوا تولید کرده و آن را به بهترین شکل ممکن منتشر کند؟

تمرکز همگان بر رسانه‌های اجتماعی بیشتر شده و محتوا نسبت به گذشته بسیار ساده‌تر پذیرفته می‌شود. درواقع محتوا بدون مقاومت خاص یا احساس اجبار، از سوی مخاطب نه‌تنها پذیرفته‌شده بلکه طلب می‌شود.

اکثر مردم ترجیح می‌دهند نیازهایشان را از طریق فضای دیجیتال تأمین کنند و این روند رفته‌رفته قوی‌تر خواهد شد.

در این شرایط و با همۀ این توصیفات، می‌توانیم خودمان را مدیری ببینیم که برای شروع کارش همۀ ابزارهای لازم را در اختیار دارد. مدیری که برای انتخاب مخاطبان، شیوۀ عملکرد و بازار هدف خود آزادی عمل کامل دارد. پس لازم است پیش از هر چیزی، به مدیریت ذهن و افکارمان بپردازیم تا از بین گزینه‌های متعدد و موجود، تنها موارد ضروری را انتخاب کنیم.

برای رسیدن به این منظور هر یک از ما به عنوان تولیدکنندۀ محتوا نیاز داریم تا اهداف خود را شناسایی کنیم. بهتر است با تهیۀ فهرستی از چرایی تولید محتوا و پاسخگویی به آن، از بین مسیرهای موجود راه درست‌تر را انتخاب کنیم.

برای شفاف شدن اهداف و آرمان‌هایی که در ذهن داریم در جدول زیر فهرستی از سؤالاتی را ارائه می‌کنیم که درنهایت پاسخی منسجم به این سؤال را ارائه خواهند داد:

 

هدف من از تولید محتوا چیست؟

 

تنها بعد از پاسخگویی به این سؤال است که می‌توانید مسیر خود را روشن و شفاف کنید و به چگونگی تولید محتوا، نوع محتوایی که می‌خواهید منتشر کنید و طریقۀ پیاده‌سازی آن پی ببرید.

 

 

 

 

کلاس آنلاین نویسندگی | بزرگ‌ترین دورۀ نویسندگی در ایران

 

دوره شعرنویسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *