کتاب‌‌‌های انگیزشی خوب

کتاب‌‌‌های انگیزشی خوب چه کتاب‌هایی هستند؟ | چگونه کتاب انگیزشی بنویسیم؟

نیاز مخاطب امروز پیدا کردن انگیزه برای زندگی و انجام دادن کارهاست برای پاسخ به این نیازها کلی کتاب‌‌های انگیزشی خوب نوشته شده‌. پس شناسایی نیازها اهمیت زیادی در شکل‌گیری این قبیل کتاب‌ها دارند.

چرا کتاب‌های انگیزشی نوشته می‌شوند

اغلب کتاب‌هایِ موفقیتِ پرفروش، بر اساس تجربیات شخصی نویسنده‌ها نوشته شدند. ابتدا این افراد خودشان مسیر موفقیت را طی کردند و سپس تجربیات خود را در قالب یک کتاب در اختیار دیگران گذاشتند.
خاطرات بنیان‌گذار برند نایک فیل نایک، در کتاب کفش باز و کتاب رهبری، نوشته‌ی سر الکس فرگوسن دو نمونه‌ی خوب از این دست کتاب‌ها می‌باشد. اصالت تجربیات و درست بودن مسیری که انتخاب کردند دلیل محکمی‌ به ما می‌دهد که چرا باید کتاب‌های انگیزشی را بخوانیم؛ تا بتوانیم با استفاده از تجربیات دیگران گره از مشکلات‌مان باز کنیم.

کتاب‌های انگیزشی خوب چگونه کتاب‌هایی هستند؟

از آنجا که این قبیل کتاب‌ها جنبه‌ی آموزشی دارند پس باید ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی هم داشته باشند تا جزو کتاب‌های موفقیت پرفروش قرار بگیرند.
در بالا به مهمترین ویژگی این کتاب‌ها یعنی ایجاد یک نیاز و رفع آن اشاره کردیم. سایر ویژگی‌های کتاب‌های انگیزشی به شرح ذیل می‌باشد:

– کمک به مخاطبین و رشد و شکوفایی آن‌ها
– ایجاد مثبت‌اندیشی و تفکر مثبت در جامعه
– بالابردن شناخت آدم‌ها از خودشان
– کمک به غلبه بر ضعف‌ها و ناکامی‌ها از طریق تغییر فکر و نگرش
– تقویت مهارت‌های فردی و اجتماعی
– ایجاد روحیه‌ی خودباوری

اگر دقت کنید تمامی این موارد بر مبنای یک نیاز شکل گرفته‌اند. شما هم سعی کنید برای خواندن و یا نوشتن کتاب‌های انگیزشی استانداردهایی را تعریف کنید و بر آن اساس موضوع خود را انتخاب کنید. اگر موضوع کتاب شما باعث شود خواننده به این فکر کند که چرا باید کتاب انگیزشی بخوانم، می‌توانید امیدوار باشید که کتاب شما به فروش برسد.

چرا باید یک کتاب انگیزشی خوب بنویسیم
اگر بخواهیم نویسنده تاثیرگذاری باشیم باید نوشته‌هایمان بتواند به دیگران کمک کند و در بالابردن اندیشه و تفکر جامعه سهمی داشته باشیم. اینکه کتاب انگیزشی بنویسیم که جزو کتاب‌های موفقیت پرفروش گردد آرزوی هر نویسنده‌ای است. اما تمرکز ما باید بیشتر روی مفید و درست بودن محتوایِ کتاب باشد تا مخاطبان به این دست کتاب‌ها بیشتر اعتماد کنند و دیگر اینکه چرا باید کتاب انگیزشی بخوانیم یکی از ابهامات آن‌ها نباشد و خودشان مشتاقانه به سمت خواندن این دست کتاب کشیده شوند.

هرچند امروزه اغلب کتاب‌ها ترجمه هستند و کمتر روی تالیف کار می‌شود. اما شما ناامید نشوید و اگر تجربه‌ای در زندگی دارید که نوشتن از آن می‌تواند به دیگران کمک کند پس حتماً آن را بنویسید. نیاز نیست موضوع شما خیلی خاص و منحصر به فرد باشد تا کتاب شود. کافی است سوژه‌ی شما به یک نیاز پاسخ دهد و برای آن راهکارهایی درست و عملی ارائه دهید آن‌وقت کتاب شما جزو کتاب‌های موفقیت پرفروش می‌شود.
فرضاً اگر ایده‌ی بزرگی در زندگی خود و یا دیگران کشف کردید که می‌تواند به تغییر زندگی آدم‌ها کمک کند و یا تجربه‌ای در زمینه‌ی کسب و کار دارید که اگر آن را با دیگران به اشتراک بگذارید می‌تواند موثر باشد، شروع کنید و کتاب خود را بنویسد. اگر مشاور یا روانشناس هستید از روش‌ها و تکنیک‌های درمان خودتان بگویید. کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم بر اساس تجربیات یک درمانگر به نام پونه مقیمی نوشته شده. می‌توانید خلاصه‌ی کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم را در اینجا بخوانید.

پیشنهاد ما: مطالعه‌ی مقاله‌ی چگونه شروع به نوشتن کتاب کنیم قطعاً کمک بزرگی به شما برای نوشتن کتابتان می‌کند.

موضوعات کتاب‌های انگیزشی چه هستند؟
در ابتدا اشاره کردیم که کتاب‌ها براساس یک نیاز نوشته می‌شوند. از آنجا که سه نیاز اصلی جامعه‌ی امروز پول، آرامش و آموزش می‌باشد، کتاب‌های انگیزشی بیشتر در محدوده‌ی این موضوعات تالیف یا ترجمه می‌شوند.
وقتی اقتصاد بیمار باشد و در جامعه امنیت شغلی و کاری وجود نداشته باشد قطعاً کم‌پولی و بی‌پولی باعث برهم‌خوردن آرامش روانی افراد می‌گردد و هیچ‌کس هم از این شرایط مصون نیست. حتی افرادی که این وضعیت را ایجاد کردند نمی‌توانند زندگی خوبی داشته باشند. چون مدام با یک جامعه‌ی گرفتار و بیمار مواجه هستند. از این رو همه برای غلبه بر مشکلات و درست زندگی کردن نیاز به آموزش دارند و اگر کتاب‌های انگیزشی خوب نوشته شود، کمک بزرگی به رفع آن مشکلات می‌کنند.

به موضوعات این لیست از کتاب‌های موفقیت پرفروش دقت کنید:

  • کتاب پدر پولدار، پدر بی‌پول از رابرت کیوساکی، شارون لچتر در زمینه تکنیک‌های خلق پول و جذب سرمایه
  • کتاب هنر ارتباط با دیگران، مل سیلبرمن در زمینه چگونگی برقراری ارتباط مؤثر به دیگران
  • کتاب دوستی با اضطراب، سارا رینر در زمینه کنترل احساسات
  • کتاب زبان بدن، آلن پیز در زمینه زبان بدن و چگونگی تقویت آن
  • کتاب خودشناسی، آلن دوباتن در زمینه‌ی شناخت خود و آگاهی از روان آدمی
  • کتاب برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال، رایدر کارول برای ارتقای مهارت‌های شخصی
  • کتاب شاهراه تاثیرگذاری، شاهین کلانتری در زمینه‌ی راه‌های کسب موفقیت
  • کتاب چهار اثر فلورانس اسکاول شین بر پایه‌ی درون‌مایه‌های معنوی
    همه‌ی این کتاب‌ها در مدار همان سه موضوع بالا می‌چرخند. چون نیاز جامعه‌ی کنونی آن‌ها را ایجاد کرده. همان نیازهایی که باعث می‌شود مدام از خودمان بپرسیم برای حل مشکلاتمان چه کار کنیم؟ چه کتابی برایمان خوب است؟ چرا باید کتاب‌های انگیزشی بخوانیم؟ ویژگی یک کتاب خوب چیست؟ سعی کنید برای نوشتن کتاب انگیزشی به این سه نیاز توجه کنید.

چه نوع کتاب‌های انگیزشی خوب هستند
اگر دقت کرده باشید محتوای همه کتاب‌های موجود در بازار خوب نیستند و حتی برخی از آن‌ها اثرات منفی می‌گذارند. اگر می‌‎خواهید کتاب موفقیت پرفروش بنویسید یا بخوانید، سعی کنید کمتر حاوی این موضوعات و مطالب باشد «جملات شعاری و به دور از واقعیت به صرف اینکه فقط انگیزه‌ی کاذب ایجاد نماید. دادن وعده‌ی تغییرات خرق‌الساعه و یک‌شبه همراه با راهکارهای انگیزشی غیرعملی، ارائه‌ی آمارهای غیر رسمی همراه با بزرگ‌نمایی برای جلب نظر مخاطب».
این سبک نوشتن شاید ابتدا برای مخاطب جذاب باشد و نظر او را جلب کند اما قطعاً در بلندمدت تاثیرات خوبی نخواهد داشت. چرا که ممکن است به خاطر مطالب اغراق‌آمیز کتاب‌ها خواننده سردرگم شود و برای حل مشکلات خود اقدامی نکند و یا احساس ‌کند توانایی لازم را ندارد و اعتماد به نفسش پایین بیاید و دست از تلاش و کوشش برای رسیدن به اهدافش بردارد.
پس اگر کتاب انگیزشی می‌نویسید یا می‌خرید، بهتر است کتابی باشد که راهکارهای عملی و کاربردی درست به مخاطب ارائه دهد. ترجیحاً شامل تجربیات مستند و واقعی یا بر اساس داستان زندگی افراد نوشته شده باشد. حاوی اطلاعات درست و مستدل همراه با آمار و نمودارهای رسمی و معتبر باشد. از جهت‌گیری‌های شخصی، اعتقادی و سیاسی به دور باشد. در ذهن مخاطب سوال ایجاد کند و او را به کندوکاو در ذهن و درون خود وادارد.

کتاب های انگیزشی خوب در بازار کتاب ایران
اکنون که متوجه شدید چرا باید کتاب‌های انگیزشی بخوانیم و پی به اهمیت آن‌ها بردید تعدادی از کتاب‌های موجود در بازار ایران را به شما معرفی می‌کنیم. اگر با خواندن این قبیل کتاب‌ها تغییری در زندگی شما ایجاد گردیده آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

کتاب اثر مرکب، نوشته‌ی دارن هاردی
دارن هاردی در کتاب اثر مرکب به دو نکته مهم اشاره دارد:
نکته اول اینکه برای تغییرات بزرگ باید از اقدامات و تلاش‌های جزیی استفاده کرد و نکته دوم اینکه برای رسیدن به موفقیت نیاز به تلاش‌های شبانه‌روزی نیست. کافی است که یک رویه‌ی منظم برای انجام دادن کارها در پیش بگیریم. این کتاب هم برگرفته از تجربیات شخصی دارن هاردی است و جزو کتاب‌های موفقیت پرفروش نیویورک تایمز و آمازون می‌باشد.
یکی از جملات طلایی کتاب اثر مرکب «زندگی شما محصول انتخاب‌های لحظه به لحظه‌ی شماست.»

کتاب هنر ظریف بی‌خیالی، نوشته‌ی مارک منسون
این کتاب از مارک منسون دقیقاً علت اینکه چرا باید کتاب‌های انگیزشی بخوانیم را مشخص می‌کند. کتابی متفاوت در بین کتاب‌های خودیاری و رشد شخصیت که به ما یاد می‌دهد همیشه لازم نیست بهترین باشیم.
ایده‌ی اصلی کتاب هنر ظریف بی‌خیالی این است که «ما به اندازه‌ی کافی وقت و انرژی نداریم تا به همه‌ی چیزها به یک اندازه اهمیت بدهیم. بنابراین باید بی‌رحمانه انتخاب کنیم که چه کارهایی اولویت‌های اصلی ما هستند و سعی کنیم روی آن‌ها تمرکز کنیم و نسبت به مسائل بی‌اهمیت بی‌خیال شویم.»

کتاب هفت عادت مردمان موثر، نوشته‌ی استفان کاوی
این کتاب یکی از کتاب‌های انگیزشی خوب به حساب می‌آید. هفت عادت از مهم‌ترین عادت‌های افراد موفق و اثرگذار را بررسی می‌کند. استفان کاوی معتقد است قانون‌هایی جهانی برای سعادت بشر وجود دارند که در طول تاریخ و در همه‌ی جوامع مشترک و ثابت هستند و موفقیت در هر جایی را وابسته به هماهنگ بودن با این قوانین می‌داند.

کتاب تئوری انتخاب، نوشته ی ویلیام گلاسر
ویلیام گلاسر با طرح یک تئوری کتابش را جزو کتاب‌های موفقیت پرفروش قرار داد. او به وسیله‌ی تئوری انتخاب از علت و چرایی رفتار آدم‌ها می‌گوید و هدف هر رفتار را ارضای یکی از پنج نیاز اساسی شامل «عشق و احساس تعلق، پیشرفت و خودشکوفایی، تفریح و لذت، آزادی و خودمختاری، بقا و ادامه‌ی زندگی» می‌داند. گلاسر اعتقاد دارد اگر ما رفتارهای موثر و مسئولانه‌ای انتخاب کنیم می‌توانیم نیازهای خود را به خوبی برآورده کنیم و در کنار آن مانعی برای برآورده شدن نیازهای دیگران نباشیم.
جمله‌ی طلایی او در این کتاب این است:
«بنا به چهل سال تجربه‌ی روانپزشکی برایم روشن شده است که تمام افراد ناخشنود مشکل واحدی دارند. آن‌ها نمی‌توانند با کسانی که دوست دارند به تفاهم برسند و به خوبی کنار بیایند.»

کتاب کار عمیق ،نوشته ی کال نیوپورت:
مطالب این کتاب آن‌قدر مفید و کاربردی است که با خواندن آن‌ها دیگر قانع می‌شویم که چرا باید کتاب‌های انگیزشی بخوانیم و برای یادگیری وقت بگذاریم. در این کتاب نویسنده به تمرکز درست و عمیق روی یک کار تأکید دارد و به ما یادآوری می‌کند که در این جهان دیجیتال و پر از حواس‌پرتی لازم است که متمرکز‌ عمل کنیم. او راه‌حل‌هایی برای این تمرکز ارائه می‌دهد و مزایای تفکر عمیق را به ما نشان می‌دهد.

تعداد کتاب‌های انگیزشی خوب زیاد هستند اگر بخواهیم یک لیست ارائه دهیم پیشنهاد ما این کتاب‌ها هستند:

  • چهار اثر از فلورانس اسکاول شین
  • جادوی فکر بزرگ نوشته‌ی دکتر شوارتز
  • غلبه بر اهمال‌کاری نوشته‌ی پل نیوتن
  • افسانه‌ی کارآفرینی نوشته‌ی مایکل گربر
  • گاو بنفش اثر سِت گادین
  • قدرت بی‌پولی نوشته‌ی دیموند جان
  • بیندیشد و پول‌دار شوید نوشته‌ی ناپلئون هیل
  • هفته‌ی کاری چهارساعته نوشته‌ی تیموتی فریس

یک پاسخ

  1. به لیستتون کتاب چگونه فکر خدا را بخوانیم از سید حسین عباس منش رو هم اضافه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *