گزارشی از اولین جلسه کلاس تولید محتوا

گزارشی از اولین جلسه کلاس تولید محتوا

اولین جلسۀ کلاس آموزش تولید محتوا روز جمعه 11 تیرماه 1400 به صورت آنلاین برگزار شد.

شاهین کلانتری نخستین جلسه را که در آن 48 نفر آنلاین بودند با این جمله آغاز کرد:

محتوای خوب مانند آهن‌رباست.

و دلیل این گردهمایی را ایجاد توانایی تولید محتوای موثر دانست. محتوایی آهنربایی و جذاب که بتواند در این بازار شلوغ محتوا یک سر و گردن از سایر محتواها بالاتر بوده و متمایز باشد.

 

سپس به تنوع موجود در کلاس اشاره کرد و دلیل استفاده از مثال‌های متعدد در حوزه‌های متفاوت را رسیدن به ایده‌های تازه، کشف یک حوزۀ کاری جدید و ورود به دنیاهای بدیع دانست. «در راستای حفظ این تنوع، کلاس تولید محتوا از چند کارگاه مختلف تشکیل شده که هر کارگاه با یک کاریکاتور شروع و پس از تشریح موضوع، با یک تمرین کاربردی به پایان می‌رسد.»

 

کارگاه اول کارگاه داستان‌سرایی بود.

شاهین کلانتری با اشاره به این نکته که داستان‌سرایی منحصر و محدود به دنیای رمان و ادبیات نیست از ارتباط داستان‌سرایی با محتوا و اهمیت آن در روزنامه‌نگاری، تدریس، تبلیغ‌نویسی، روان‌شناسی و … گفت و در این زمینه از کتاب‌هایی چون «داستان‌هایی که می‌چسبند»، «بهترین قصه‌گو برنده است» و «هر برند یک قصه است» نام برد.

«داستان ابزار تاثیرگذاری است و ما برای این‌که بتوانیم در تولید محتوا تمایز ایجاد کنیم ناگزیریم از داستان‌سرایی بهره ببریم. قصه و داستان همان چیزی است که از محتوای عادی و حرف‌های انتزاعی، محتوایی ماندگار و منحصربه‌فرد می‌سازد.»

کلانتری با تاکید بر این‌که برای هر چیزی می‌توان داستان ساخت، از کاربرد آن در تولید محصول، نگارش مقاله، نوشتن صفحه تبلیغ، لایو، پست‌‌های اینستاگرامی و استوری‌های اینستاگرام گفت و یکی از اهداف این دوره را تقویت مهارت قصه‌گویی دانست.

 

«وقتی نمی‌دانی چه چیزی بگویی قصه بگو»

 

«قصه‌ها قالب‌های مناسبی برای سازماندهی اطلاعات مختلف هستند.»

 

«داستان‎‌ها مردم را به لحاظ عاطفی به هم پیوند می‌زنند.»

 

«همۀ ما زندگینامه‌نویسان غیررسمی خود هستیم چرا که تنها با ساختن قصه _هرقدر هم که تار و پودش محکم باشد_ است که قادر می‌شویم درکی از هویت خود و آیندۀ خود پیدا کنیم.»

-تامپسون

 

او پس از مرور نقل‌قول‌های بالا و بیان دلیل اهمیت ساختارهای روایی (ساختارهایی که آگاهی از آن‌ها، قصه‌گویی و تحلیل قصه‌ها را برای ما راحت‌تر می‌کند) به توضیح پنج نوع ساختار روایت زیر پرداخت:

1- چیره‌شدن بر شر

2- دگرگونی احوال

3- تراژدی

4- داستان‌های عاشقانه

5- بزرگ‌شدن و از هیچ به همه چیز رسیدن

 

سپس از شرکت‌کنندگان خواست تا با فکر کردن به سوالات مطرح شده، برای هر ساختار قصه‌های مشابهی بیابند.

 

کارگاه اول با ارائۀ یک تمرین مبتنی بر روایتی شخصی و چند دقیقه‌ای پرسش و پاسخ به پایان رسید.

 

روایت‌گری و داستان‌سرایی در تولید محتوا

 

کارگاه دوم کارگاه تولید آموزش بود.

«کسی که می‌خواهد کار محتوا انجام دهد _حتی اگر دغدغۀ تدریس یا علاقه‌ای به آموزش ندارد_ باید آموزش را جدی بگیرد. بین محتوا و آموزش پیوندی ناگسستنی است و محتوا به‌وسیلۀ آموزش است که منجر به ایجاد ارتباط، جذب مخاطب و فروش می‌شود.»

این کارگاه با این نکته مهم آغاز شد که بهترین شیوۀ یاد گرفتن، یاد دادن است. و از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا به طراحی یک دورۀ آموزشی 25 دقیقه‌ای (5 تا 5 دقیقه جدا از هم) صوتی یا ویدئویی بیندیشند. موضوعات پیشنهادی دوستان برای این مینی‌کلاس، حوزه‌های گسترده‌ای را شامل می‌شد. در ادامه تعدادی از این کامنت‌ها را می‌بینید:

برنامه‌ریزی، ادبیات گمانه‌زن، موشن گرافیک، توسعه‌فردی، تئاتردرمانی، فروش و بازاریابی، تقویت حواس پنج‌گانه برای نویسندگان، شجاعت تغییر، جذب مخاطب، نوشتن داستان تخیلی، روانشناسی ساز زدن، شعرنویسی، نکات جالب گوگل، تقویت عزت نفس، تلفیق رنگ و نور در دکوراسیون، مدل ذهنی، مبانی فلسفه، برندینگ کارفرما، سرچ در گوگل، فن بیان، بلاگ‌نویسی، رفع خشم در حین صحبت کردن، کسب و کار، برخورد با رنج زندگی، خودآگاهی، بازاریابی، اقتصاد دیجیتال، انرژی‌های روان، تحلیل فیلم، اصول دیزاین، تاثیر یوگا بر آرامش و …

در پایان نیز برای طراحی این دورۀ آموزشی یک ساختار منسجم و مشخص ارائه شد.

 

موضوع کارگاه سوم برندسازی شخصی بود.

در این کارگاه از دو اقدام پایۀ زیر برای برندسازی شخصی سخن گفته شد.

1- تعامل با افراد شاخص حوزۀ تخصصی

2- نگارش و انتشار کتاب الکترونیکی رایگان

 

و برای هر اقدام یک تمرین عملی ارائه شد.

این کارگاه نیز با یک پیشنهاد برای انتخاب عنوان کتاب و کامنت‌گذاری دوستان دربارۀ عنوان کتابی که قرار است در آینده بنویسند به پایان رسید.

 

کارگاه چهارم کارگاه انواع متن بود.

«دلیل وجود این کارگاه در دوره تولید محتوا این است که به ما کمک می‌کند ببینیم نویسنده‌های مختلف چه شیوه‌هایی را به کار می‌گیرند تا بتوانند ایده و حرف خود را بهتر به مخاطب برسانند.»

شاهین کلانتری با تأکید بر این‌که هر بار یک شیوۀ جدید در این کارگاه ارائه خواهد شد به شیوۀ تقطیع پلکانی متن در تولید محتوا و نمونه‌های آن در آثار هرمز انصاری اشاره کرد.

 

کارگاه آخر کارگاه توسعه فردی بود.

این کارگاه مربوط به برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و نظم در تولید محتوا بوده و مبتنی بر چهار ایدهٔ اصلی زیر بود:

1- هدف‌گذاری برای یک فصل

2- ساختن یک برگۀ تازه در سایت

3- فکر کردن به موضوع تخصصی

4- انتخاب سبد رسانه‌ای

سبد رسانه‌ای در تولید محتوا

پس از اتمام کارگاه‌ها یک برنامۀ هفتگی جامع ارائه شد که شرکت‌کنندگان در آن با تکیه بر روش 5 تا 5 دقیقه آزادنویسی به مرور درس‌های جلسۀ اول کلاس تولید محتوا، ایده‌پردازی برای مینی‌کلاس، خواندن نمونه‌های ذکر شده در کلاس، انتخاب فردی از حوزۀ تخصصی‌مان برای مصاحبه، نوشتن دربارۀ قصه‌های شخصی، مطالعه دربارۀ اعتمادبه‌نفس، نوشتن اهداف محتوایی در تابستان 1400، پیگیری راه‌اندازی سایت، تصمیم‌گیری دربارۀ سبد محتوایی و نوشتن به روش تقطیع پلکانی می‌پردازند.

 

تجربه‌نگاری جلسه اول کلاس تولید محتوا

 

تجربه‌نگاری کلاس تولید محتوا

در پایان نیز شاهین کلانتری از شرکت‌کنندگان خواست تا از حس و حال خودشان نسبت به این جلسه بگویند که کامنت‌های زیر تعدادی از تجربه‌نگاری‌های این جلسه از کلاس محتوا است:

حسن رنجبر: اولین دوره‌ای است که می‌بینم اینطوری برای طول هفته هم برنامه‎‌ریزی شده.
شهناز نادری: برنامه‌ریزی‌تون برای دوره و آموزش‌هاتون بسیار متنوع و عالی است. اسلایدها پرکاربرد و عملی بود. من بارها توجه کردم جواب سوالاتی که دوستان در پرسش و پاسخ‌ها مطرح می‌کنند در اسلایدها وجود داره. این به‌خاطر ذهن فعال و پویای استاد است. امروز مطالب خیلی زیادی یاد گرفتم. ممنونم استاد.
مریم علی‌پور: خدا قوت. یک جلسۀ بسیار مفید با کلی حرف تازه. همه اسلایدها و تمرین‌ها با هوشمندی و تدبیر طراحی شده و این عالی و تحسین‌برانگیز است.
حمیده فتاحی: از روش متفاوت تدریستون ممنون.
میترا کریمی: انگیزه‌ام هزار برابر شد.
سعید محتشم: فضای کلاس لطافت خوبی داشت و شوخی‌هایی که می‌کردید خنده روی لبم آورد و فضای شیرین و لذت‌بخشی بود.
شیرین کلانتر: برنامه هفتگی عالی بود. مشتاقم تردیدم در موضوع را به یقین تبدیل کنم. خیلی خوشحالم که در این جمع هستم.
نازنین ایمانی: خیلی کارها را دوست داشتن انجام بدهم اما الان فهمیدم چطور با نظم و ترتیب انجام بدهم.
پریسا خانجانی: کلاس خیلی انگیزه‌بخش بود. قشنگ انگار مسیر را دارید روشن می‌کنید برای من که تا حالا تجربه‌ای در این زمینه ندارم.
پوریا جامعی: با ایده‌های جدیدی مثل طراحی مینی‌دوره آشنا شدم که باعث شد ایده‌های جدیدتری توی ذهنم جرقه بخورد. از طرفی چون تازه موضوع تخصصی خودم را با اطمینان انتخاب کردم، مطالب این جلسه تصمیمم را برای فعالیت در آن حوزه راسخ‌تر کرده.
آسیه قاسمی: داستان‌سرایی در ذهنم از قبل پررنگ‌تر شد. ممنون.
سارا حق‌طلب: استاد خیلی عالی و انگیزه‌بخش بود. در عین حال مطالب کاربردیه و در عمل میشه از پسشون برآمد. احساس می‌کنم تازه از الان به بعد کار اصلی من شروع میشه. امیدوارم به چیزی که می‌خوام برسم.
مریم جوینده: نکته بارز جلسه اول: دیدن این همه تنوع مطالب اما در عین حال پیوسته خیلی خیلی برایم جالب بود و ممنون از اینکه برنامه‌ریزی ارائه دادید.
بهار اخوت: مثل همیشه عالی. خداقوت. این خرد کردن و دسترسی‌پذیر ساختن کارها برایم شگفت‌انگیز بود. طوری همه برنامه‌ها را قدم‌به‌قدم و دست‌یافتنی کنار هم چیدمان کردید که به نظرم نتایج این دوره در کوتاه و بلندمدت بی‌نظیر باشه.
زهرا احمدی: من دوره تولید محتوای دیگری شرکت کرده بودم ولی هیچ‌جایی اینقدر منظم و به‌صورت پکیج شکیل ارائه نشده. گام‌به‌گام و متنوع. خیلی مسیر شفاف و جالبی بود.
فاطمه ظهیری: ممنونم از نظم و خلاقیت این دوره و انرژی فوق‌العاده‌تون.

 

نویسنده گزارش: زهرا شجاعی

6 پاسخ

  1. به عنوان یک گوگل سرچر حرفه ای وقتی دنبال چیزی باشم ده صفحه اول گوگل رو بررسی میکنم. در مورد دوره بدون هیچگونه اغراقی میگویم که بهترین و تخصصی ترین و جامع ترین دوره برای تولیدمحتوا در سطح وب ایران است. چالش ها، تکنیک ها و تمریناتی داره که کاربردی و دقیق هستند و نقاط ضعف و قوت من در این دوره برایم هر روز روشن و روشن تر میشود.دوره تمرین محور و فوق العاده حرفه ای است با یک استاد حرفه ای و همه چیز تمام ،هنرمند،خلاق و خوش ذوق .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *