چگونه برای نوشتن وقت کافی پیدا کنیم؟

چگونه برای نوشتن وقت کافی پیدا کنیم؟

اگر شاغل هستید، مادر هستید، در خانه هزار جور کار مختلف انجام می‌دهید یا محصل هستید و درس‌ومشق اجازه نمی‌دهد به علاقه خودتان یعنی نوشتن بپردازید با خودتان می‌گویید بین این‌همه گرفتاری مگر جایی و وقتی هم برای نوشتن باقی می‌ماند؟

اما اگر ساعاتی از شبانه‌روز خودتان را در نظر بگیرید و با نگاه وقت دزدی به آن دقت کنید می‌بینید که وقت‌های مرده هم کم نیستند.

خیلی وقت‌ها ذهن شما وارد مسیرهایی می‌شود که از بهره‌وری دور است. با کنترل همین دقایق می‌توانید برای نوشتن زمان ذخیره کنید.

 

تخیل خود را به کار بگیرید

نوشتن یک سفر مادام‌العمر است که توشۀ آن کلمات و قصه‌های شماست.

به این فکر نکنید که از هشت صبح تا چهار بعدازظهر در یک اداره مشغول کار هستید و نمی‌توانید به نوشتن بپردازید.

اما به این نکته توجه کنید که تخیل و تصورات شما به مکان و زمان خاصی محدود نیست. آیا تمام ساعات شبانه‌روز شما به کارهایی غیر از نوشتن می‌گذرد؟

می‌توانید وقتی مشغول آب دادن به گلدان‌ها هستید، یا موقع صرف غذا، مسیر خانه تا سوپرمارکت، زیر دوش حمام یا هر کار دیگری ازاین‌دست، به طرح داستانی که دارید فکر کنید، به مقدمه مقاله‌ای که قرار است بنویسید بیندیشید و ذهن خودتان را آزاد بگذارید تا به دنبال نشانه‌ها برود.

وقتی مدام به این موضوع فکر کنید که وقتی برای نوشتن نمانده و نمی‌شود بین این‌همه شلوغی نوشت، ذهن‌تان بیش‌ازحد خسته شده و توان رؤیاپردازی و تخیل و فکر کردن هم نخواهد داشت.

 

افکار و ایده‌های تصادفی را جدی بگیرید

شما یک طرح یا یک پیش‌نویس از یک ایده را دارید. فرصت کار کردن و تکمیل آن دست نمی‌دهد اما از اینکه بخواهید در آن تغییری ایجاد کنید هم گریزانید.

یا ممکن است به سراغ نوشته‌های قدیمی خودتان بروید که گوشه‌ای مانده و خاک می‌خورند.

این ایده‌ها در ذهن شما هنوز تازه هستند حتی اگر متن آن‌ها را کنار گذاشته‌اید.

پس به آن‌ها فکر کنید و اجازه بدهید هر اتفاق و دیده و شنیدۀ تازه‌ای روی آن تأثیر بگذارد. می‌توانید این جرقه‌های ذهنی را جایی یادداشت کنید و بعداً به آن‌ها سروسامان بدهید.

به پیش‌نویس‌های قدیمی مقید نباشید. راه را برای افکار و ایده‌های جدید باز بگذارید. ذهن شما انعطاف‌پذیر است و می‌تواند تغییرات جدید را بپذیرد. پس این فضا را ایجاد کنید و تمام حواس‌تان را برای کشف ایده‌های جدید به کار بگیرید.

اگر فرصت نوشتن ندارید هم صدای خود را ضبط کنید.

 

لوازم نوشتن را فراهم کنید

ایجاد ابزار و محیطی برای همیشه نوشتن به معنی داشتن یک میزتحریر چوبی اصل و چراغ مطالعه و خودنویس‌های زیبا و کاغذهای آن‌چنانی نیست.

همین‌که هرجایی که هستیم، چه در خانه یا محل کار یک دفترچه کوچک یا چند کاغذ بگذاریم برای ثبت ایده‌ها کمک‌کننده است. ما باید دائم‌الدفترچه باشیم.

علاوه بر این برنامه‌های مختلفی برای نوشتن در موبایل وجود دارد.

این برنامه‌ها اغلب رایگان هستند و می‌توانید به‌راحتی روی گوشی خود نصب کنید. بعضی از آن‌ها حتی یادآور نوشتن هم دارند که می‌توانید زمان آن را تنظیم کنید.

ازآنجاکه وابستگی همه ما به موبایل غیرقابل‌انکار است، با نصب این نرم‌افزارها دیگر هیچ اعتراضی به کمبود وقت وارد نیست.

 

پادکست‌ها مهم هستند

بر اساس علاقه و مسیر کاری یا نوشتاری خودتان پادکست‌هایی را انتخاب کنید. همیشه هنگام کار کردن بخشی از مغز ما به شنیدن مشغول است.

زمانی که کاری را انجام می‌دهید که به تمرکز زیادی نیاز ندارد به‌جای شنیدن صداهای اضافی و بیهوده به پادکست‌ها گوش بدهید.

پادکست‌ها علاوه بر اینکه می‌توانند آموزشی باشند انگیزاننده هم هستند. از آن‌ها الهام بگیرید و در مسیر نوشتن استفاده کنید.

 

تا می‌توانید از تعطیلات استفاده کنید

گاهی فکر می‌کنیم تعطیلات و ماندن در خانه فقط برای استراحت و در کنار خانواده بودن است؛ اما نمی‌توان ساعاتی از آن را به نوشتن اختصاص داد؟ نمی‌شود لحظه‌هایی هم برای خودتان باشید؟

گاهی فکر می‌کنیم که نوشتن یک کار تمام‌وقت است و حالا یک روز چه فایده دارد و اصلاً مگر نباید برای نوشتن مقدماتی فراهم کنیم؟

بله یک روز فایده دارد. نه مقدماتی نمی‌خواهد.

کاغذ را پیش روی خودتان بگذارید و شروع کنید به نوشتن.

با این تفکر و ذهنیت تمام افکار شما به سمت تعلل و بهانه‌تراشی می‌رود، اما اگر خودتان را یک نویسنده تمام‌وقت بدانید دیگر نیازی به این مقدمه‌چینی‌ها نیست. می‌دانید که می‌توانید از هر فرصتی برای نوشتن استفاده کنید.

کافی است اولین کلمه را روی صفحه بنویسید خواهید دید که کلمات بعدی چطور به‎هم‎پیوسته جاری می‌شوند. مثل حرکت چرخ‌دنده‌ها.

 

درنهایت اگر به نوشتن متعهد باشید سعی می‌کنید همیشه برای آن زمانی ولو اندک در نظر بگیرید.

تعهد شرط اصلی نوشتن است.

تعهد شرط اصلی نوشتن است

 

نویسنده: زهرا شریفی 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *