کتاب برنامه محتوایی یک ساعته

معرفی کتاب برنامه یک ساعته تولید محتوا

 

تاریخ چاپ نسخه اصلی و نسخه ترجمه‌شده:

نسخۀ اصلی: 2017

نسخۀ ترجمه‌شده: 1400

 

تعداد صفحات:

101

 

نویسنده:

میرا کُتهند

 

مترجم:

سروش صیادی _ امین پورحسن

 

کیفیت ترجمه:

متوسط رو ‌به ‌بالا

ترجمۀ کتاب در مجموع قابل‌قبول است؛ اما ترجمۀ تحت‌الفظی برخی واژه‌ها یا  عبارت‌ها مانند «تنظیم جی‌پی‌اس محتوا»، «راه‌انداز تحول»، «بازارهای گوشه»، «آهن‌ربای سرنخ»، «بازار دست‌نخورده» و… کمی از روان‌بودن متن کاسته است.

 

رابطۀ این کتاب با سایر کتاب‌ها:

در حوزۀ تولید، بازاریابی و استراتژی محتوا کتاب‌های زیادی به زبان فارسی منتشر شده؛ از جمله ماشین محتوا، بازاریابی پرمحتوا، آن‌ها می‌پرسند شما پاسخ دهید و…

اما کتاب برنامۀ محتوایی یک‌ساعته، چند ویژگی خاص دارد:

  • یک کتاب صرفاً کاربردیست و برخلاف بسیاری از منابع مطرح در زمینۀ محتوا، کمتر به فلسفه، اصول و تئوری‌ها پرداخته است. شما می‌توانید کتاب را در زمانی کوتاه بخوانید و آموزه‌های آن را به سرعت در عمل پیاده کنید.

 

  • در میان محتواگران، این کتاب محتوانویسان و به‌طور خاص‌تر وبلاگ‌نویسان(نویسندگان سایت) را بیشتر راضی خواهد کرد. البته اگر در اینستاگرام، بیشتر در قالب متنی محتوا تولید کنید، باز هم بخش زیادی از آموزه‌های کتاب برایتان مفید خواهد بود.

 

  • مخاطب کتاب برنامۀ محتوایی یک‌ساعته بیشتر کارآفرینان مستقل و وبلاگ‌نویسان تازه‌کار هستند که برای رشد کسب‌وکارشان در کوتاه‌مدت، به ایده‌های محتوایی جذاب و همچنین مخاطبان بیشتری نیاز دارند.

 

نسخه پی‌دی‌اف:

نسخۀ الکترونیکی این کتاب را می‌توانید از وبسایت یا اپلیکیشن طاقچه مطالعه نمایید.

 

طرح جلد، فونت و صفحه‌آرایی:

طرح روی جلد، فونت و صفحه‌آرایی ساده است. در زمان مطالعه حس می‌کردم  که در حال خواندن مطالب یک وبلاگ هستم. پاراگراف‌های کوتاه کتاب، چنین حسی را بیشتر تقویت می‌کرد.

با وجود سادگی اما در مجموع از دست‌گرفتن این کتاب حس خوبی داشتم.

 

این کتاب چگونه به خواننده کمک می‌کند:

به عنوان یک محتوانویس، اگر وبسایت یا پیج یا هر رسانۀ دیگری داشته باشید، احتمالاً سه چالش جدی را تجربه کرده‌اید. چالش اول این است:

« ایده ندارم. دربارۀ چه چیزی بنویسم؟»

 

چالش محتوانویسی معمولاً به همین‌جا ختم نمی‌شود. گاهی تعدادی محتوا منتشر می‌کنید و ناگهان یکی از آن‌ها مورد استقبال مخاطبانتان قرار می‌گیرد. اینجاست که با چالش دوم مواجه می‌شوید:

«چرا از این محتوا استقبال شد؟ این محتوا چه ویژگی‌هایی داشت؟ چگونه بنویسم تا از مطالب بعدی نیز به همین میزان استقبال شود؟»

 

کشف الگوهای موفقیت‌آمیز یک محتوا و اجرای آن در سایر محتواها، چالشی جدی برای بلاگرها به شمار می‌رود. اما هنوز چالش دیگری برای یک بلاگر وجود دارد:

«مخاطبان از محتواهایم استقبال می‌کنند. اما این برایم کافی نیست. در نهایت هدف من از تولیدمحتوا، فروش محصولات و خدمات است. چگونه محتوایی تولید کنم که مخاطبانم را به خرید محصولات یا خدماتم ترغیب کند؟»

 

برنامۀ محتوایی یک‌ساعته یک کتاب کوتاه، ساده و کاملاً کاربردی است که شما را در حل این سه‌چالش محتوایی یاری می‌کند.

پس از خواندن این کتاب:

  • می‌توانید در مدتی کوتاه، تعداد زیادی ایده برای تولیدمحتوای وبسایت (یا پیج اینستاگرام) خود بدست ‌آورید.
  • در مسیر تولیدمحتوا هدف‌مند و با‌برنامه‌ پیش می‌روید و سردرگمی شما کاهش می‌یابد.
  • با ایده‌هایی در تولیدمحتوا آشنا می‌شوید که مخاطبان‌تان را برای خرید محصولات یا خدماتتان آماده می‌کند.
  • با پنج‌دسته مخاطب محتوا آشنا می‌شوید و یاد می‌گیرید که برای هر‌دسته چه‌نوع محتوایی تولید کنید. (عدم آگاهی از این پنج‌دسته مخاطب، بسیاری از تولیدکنندگان‌ محتوا را گمراه می‌کند.)
  • با ده‌نوع پست وبلاگی پرطرفدار آشنا می‌شوید و برای هر‌یک چندین مثال می‌بینید.
  • با ساختار یک پست وبلاگی جذاب آشنا می‌شوید و می‌آموزید که چگونه مخاطب را تا انتهای مطلب‌تان همراه کنید.
  • با 17 واژۀ تأثیرگذار آشنا می‌شوید که استفاده از آن‌ها در عنوان و شروع نوشته‌، شانس خوانده‌شدن محتوای شما را افزایش می‌دهد.
  • و در نهایت با اجرای آموزه‌های این کتاب می‌توانید کسب‌وکار خود را رشد دهید و برند شخصی قدرتمندتری بسازید.

 

کلمات و عبارات کلیدی:

برنامۀ محتوایی برای وبلاگ/ جذب مخاطب از طریق وبلاگ‌نویسی/ استراتژی محتوا/ تولیدمحتوای هدف‌مند و با برنامه/ برندسازی شخصی با وبلاگ‌نویسی/ رشد کسب‌وکار از طریق وبلاگ‌نویسی/ روش‌های رسیدن به ایده‌های محتوایی در کوتاه‌مدت/ راه و روش‌های متمایز کردن محتوا/ چگونگی نوشتن پست‌های بلاگی جذاب/ تولیدمحتوا برای فروش

 

ستاره:

4 از 5

 

ناشر:

نشر برآیند

لازم‌به‌ذکر است که نشر «زمان تغییر» نیز این کتاب را با عنوان «برنامه یک ساعته تولیدمحتوا» با ترجمۀ آقای ساسان جعفرنیا منتشر کرده است. همچنین نسخۀ الکترونیکی آن در وبسایت کتابراه موجود است.

 

قیمت کتاب برنامه تولید محتوای یک ساعته چقدر هست؟

این کتاب دارای دو نسخه چابی می باشد

قیمت نسخه نشر برآیند: 48 هزاز تومان

قیمت نسخه نشر تایم تو چنج: 48 تومان

قیمت نسخه الکترونیک کتابراه: 25 تومان

 

چند پاره از کتاب:

  • سه نشانۀ آشکار از اینکه به‌طور ‌جدی به برنامۀ محتوایی بلاگ نیاز دارید:

1- هیچ‌وقت نمی‌دانید چه باید بنویسید.

2- به‌شدت به‌دنبال گرایش‌ها و ترندهای به‌روز تولیدمحتوا هستید.

3- محتوای شما فاقد ارتباطی عمیق با محصولات یا خدماتتان است.

 

  • اهدافتان هرچه باشند، محتوا باید خواننده را قدم‌به‌قدم در مسیر هدف نهایی شما پیش ببرد. این همان نکته‌ای است که شاید(در تولیدمحتوا) کاملاً از آن غافل بوده‌اید.

 

  • آلیس پرسید: «کدام مسیر را انتخاب کنم؟»
    گربه سؤال کرد: «مقصدت کجاست؟»
    آلیس پاسخ داد: «نمی‌دانم.»
    گربه در جواب گفت: «پس واقعاً اهمیتی ندارد، مگر نه؟»

نقل‌قولی که از کتاب آلیس در سرزمین عجایب بیان شد، نکتۀ مهمی دربارۀ نحوۀ تولیدمحتوا برای بلاگ در خود دارد. اگر نتوانید بگویید محتوای شما خواننده را در چه مسیر و جهتی قرار خواهد داد، خوانندگان نیز مقصد نهایی را نخواهند دانست.

 

  • اگر این‌گونه فکر کنید که مطالبتان صرفاً «محتوا» نیست، بلکه زمینه‌ای برای تغییری خاص است، رویکرد بلاگ‌نویسی شما تغییر خواهد کرد. محتوا باید خوانندگان را متحول سازد و این تحول باید شما و مخاطب را به سمت اهداف تعیین‌شده سوق دهد.

 

  • خوانندۀ ایده‌ال شما باید همانند دوستی خیالی باشد. شما دوست خیالی خود را به‌قدری می‌شناسید که هر لحظه می‌توانید با او گفت‌وگو کنید. می‌دانید کِی به نشانۀ مخالفت با شما، سرش را تکان می‌دهد یا چه مطلبی موجب لبخندزدن یا خندۀ او می‌شود. شما سؤال‌های او را می‌دانید. روش جذب و سرگرم‌کردن او را نیز بلد هستید.

 

  • محتوایی که بخواهد همه را جذب کند، هیچ‌کس را جذب نخواهد کرد. برای اینکه محتوایتان به جایگاه مناسب نزد مخاطب دست یابد، باید مخاطب را متقاعد کنید که از اوضاعش به‌طور دقیق آگاه هستید.

 

  • در حالت عادی، سیر پیشرفت خواننده به این ترتیب خواهد بود:

غریبه    خوانندۀ عادی     مشترک     مشترک فعال‌و طرف‌دار     مبلغ برند+مشتری

محتوای شما مهره‌ای اصلی است که خواننده را از مرحلۀ اول به مرحلۀ آخر می‌‌رساند. ارائۀ محتوای مناسب بر اساس موقعیت مخاطبتان در سیر پیشرفت به سوی شما، عنصری حیاتی در کمک به این روند است.

 

  • بسیاری از بلاگرها تصور می‌کنند زمانی که فردی وارد لیست ایمیلشان شد، کار تمام است؛ اما فرایند تازه شروع شده است و نمی‌توان در این مرحله توقف کرد. باید مشترک را به مشترک فعال تبدیل کنید. باید محتوایی تولید کنید که مخاطب را توانمند سازد و آموزش بدهد. برای مثال، اگر به مردم کمک می‌کنید شغلشان را عوض کنند، در مرحلۀ اول باید به آن‌ها کمک کنید تا برای تغییر شغل «آماده» شوند. می‌توانید فهرستی از ایده‌های کسب‌وکار پیشنهاد دهید تا آن‌ها بتوانند به‌سرعت و با هزینۀ اندک، کار جدید خود را شروع کنند و از شغل قبلی خود دل بکنند.

 

  • تمایز محتوا، شما و محتوایتان را متفاوت خواهد کرد. این همان عنصری است که باعث جلب‌توجه مخاطب به محتوای شما خواهد شد. چند راه برای پیدا کردن وجه تمایز وجود دارد:
  • در بازار دست‌نخوردۀ شما، مخاطبان چه پرسش‌ها و نیازهایی دارند که هنوز پاسخی برای آن‌ها پیدا نشده است؟
  • در بازار دست‌نخورده، چه دیدگاه‌هایی وجود دارند که با آن‌ها مخالفید یا نظری متفاوت درباره‌شان دارید؟
  • کدام باور عمومی درست نیست؟
  • آیا با دیدگاهی که در بازار مدنظر شما رایج است، مخالفید؟
  • آیا روش‌های خاصی دارید که خوانندگان یا مشتریان را به نتایج مطلوب می‌رسانند؟
  • خوانندگان اغلب چه برداشت اشتباهی از محتوای شما در بازار دارند؟

 

 

  • جیسون فراید، بنیان‌گذار بِیس‌کمپ می‌گوید:

اگر شبیه دیگران بنویسید، منظورتان این است که محصولات شما شبیه محصولات دیگران است. آیا حاضرید به مهمانی شام بروید و حرف‌هایی را که بغل‌دستی‌تان به شما می‌گوید، در طول شب تکرار کنید؟ آیا این کار برای دیگران جذابیت خواهد داشت؟ چرا همۀ کسب‌وکارها حرف‌هایی مشابه را در بزرگ‌ترین مهمانی روی کرۀ زمین، که همان بازار کار است، تکرار می‌کنند؟

 

  • هیچ‌ دلیلی ندارد خود را غرق قالب محتوایی خاصی بکنید که شما را در اتاقی زندانی کند، بدون اینکه بتوانید محتوایی تولید کنید. هرچه بیشتر محتوایتان را در قالبی که می‌شناسید تولید کنید، مخاطبان بیشتری جذب خواهید کرد. برای همین است که من به طور منظم ویدئو تولید نمی‌کنم. می‌توانم بنویسم و همین نوشتن، نقطۀ قوت من است. قطعاً مخاطبی که به دنبال ویدئو است، سراغ من نخواهد آمد؛ اما می‌توانم مخاطبی را جذب کنم که با قالب دلخواه من سازگار است و با من در نقطه‌ای مشترک ایستاده است. نمی‌توانید برای همه کار کنید و این نکته هیچ ایرادی ندارد.

 

  • ابتدا شفاف باشید، بعد باهوش. قرار نیست با هزینۀ شفاف‌نبودن، باهوش به‌نظر برسید. عنوانتان باید فقط یک ایدۀ اصلی را به ذهن متبادر کند. خوانندگانتان نیز با دیدن عنوان، باید در چند‌ثانیه متوجه شوند که از آن‌ها چه می‌خواهید یا آن‌ها چه چیزی از پستتان دریافت خواهند کرد.

 

نویسنده: امیرحسین کامیابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *