گزارشی از هفتمین جلسه کلاس تولید محتوا

هفتمین جلسه کلاس تولید محتوا روز جمعه 19 شهریورماه 1400 به صورت آنلاین برگزار شد.

این جلسه با جملۀ زیر و تاکید بر اهمیت توجه‌کردن آغاز شد:

محتوای بکر، از دل توجه عمیق به چیزهای مختلف بیرون می‌آید.

 

شاهین کلانتری اضافه کرد: «محتوا از دل توجه عمیق بیرون می‌آید و نتیجۀ برخورد سطحی با موضوعات چیزی جز حرف‌های تکراری نخواهد بود.»

پیش از شروع اولین کارگاه دوره، به مروری بر مطالب هفتۀ گذشته پرداخته شد و شرکت‌کنندگان از ارائۀ دوره آموزشی 25 دقیقه‌ای خود و ارزیابی سایت‌هایشان گفتند.

 

کارگاه داستان‌سرایی

از آنجایی که روایت یکی از خوشی‌های آشکار ماست، پس کسب‌وکاری جدی است.

 

نخستین کارگاه با نقل این جمله از جروم برونر شروع شد که مهر تاییدی است بر اهمیت قصه و دلیل چرایی آغازِ دوره تولید محتوا با کارگاه داستان‌سرایی.

تمرکز این کارگاه روی موضوع مهم حواس پنج‌گانه بود. مساله‌ای که نه‌تنها در بهتر نوشتن، که در خودشناسی، بودن در لحظۀ حال، آرامش ذهن و بالا بردن کیفیت زندگی موثر است.

از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا تمام چیزهایی را که می‌بینند، می‌شنوند، می‌بویند، می‌چشند و لمس می‌کنند فهرست کنند و طی هفتۀ آینده به عنوان تمرین هر روز حداقل سه مورد جدید به آن اضافه کنند.

هدف از این تمرین، تلاش برای تقویت و فعال‌تر کردن حواس پنج‌گانه و پی بردن به این موضوع بود که چگونه می‌توان با بهره بردن از این حواس در نوشتن فضایی را برای مخاطب ملموس‌تر کرد.

کارگاه با نقل جمله‌ی زیر از ایان بوگاست و پیشنهاد خواندن جستاری از آلدوس هاکسلی به نام «توانایی‌های نهانی انسان» به پایان رسید.

توجه دقیق، احمقانه و حتی خنده‌دار به چیزها داشته باشید.

 

کارگاه تولید آموزش

این کارگاه به برگزاری وبینار رایگان، مزایا و دلایل آن اختصاص یافت:

  • با وبینار رایگان اجرا و آموزش زنده را تمرین کنید.
  • در جامعۀ مدرسان و افرادی که مشتاق آموزش‌اند خودتان را معرفی کنید.
  • ایده‌ها و خدمات و محصولات خودتان را ترویج کنید.
  • موضوعات تازه را بیازمایید.

تمرین این کارگاه برگزاری اولین وبینار رایگان بود. مدرس دوره از شرکت‌کنندگان خواست تا در وبینار یکدیگر نیز شرکت کرده و به کار همدیگر بازخورد دقیق بدهند؛کاری که علاوه بر کمک به بهترشدن دیگران، الهام‌بخش خودشان نیز خواهد بود.

پیشنهاد برگزاری وبینار در کلاس تولید محتوا

پیشنهاد دیدن این کارگاه، ثبت‌نام و شرکت در حداقل یک وبینار رایگان سایت ایسمینار و نوشتن دربارۀ این تجربه بود.

 

کارگاه برندسازی شخصی

در این کارگاه _که بحث اصلی این جلسه از کلاس تولید محتوا بود_ به اینستاگرام و فعالیت جدی در آن پرداخته شد.

کلانتری پیج‌های عمومی در اینستاگرام را به دو دستۀ مهم پیج فردی و پیج سازمانی تقسیم‌بندی و یک نمونه از هر کدام را معرفی کرد. سپس با تاکید به این نکتۀ مهم که این پیوج نمونه‌های ایده‌آل نیستند و قرار نیست شبیه آن‌ها عمل کنیم به بررسی آن پیج‌ها، تعداد دنبال‌کننده، دلیل و روند موفقیت‌شان، نوع رشدشان (ارگانیک یا غیرارگانیک)، چگونگی بهره بردن از تبلیغات و … پرداخت.

در نهایت نیز از شرکت‌کندگان خواست تا 5 پیج فردی و 5 پیج سازمانی محبوب خود را انتخاب و در قالب پستی وبلاگی معرفی کنند.

هدف از این تمرین علاوه بر به‌اشتراک‌گذاشتن و معرفی پیوج خوب، بررسی نقاط قوت پیج‌ها و فصل مشترکی که با هم دارند، آموختن روند کار آن‌ها و داشتنِ نگاهی جدی‌تر به اینستاگرام بود.

پیشنهاد این کارگاه نیز رفتن به این لینک، انتخاب حداقل 20 صفحه از صفحه‌های معرفی شده و بررسی آن‌ها بود.

 

در بخش بعدی این کارگاه که به نگارش کتاب الکترونیکی اختصاص داشت از شرکت‌کندگان خواسته شد تا پروندۀ نسخۀ اولیۀ کتاب خود را ببندند و برای بازنویسی و انتشار آن برنامه‌ریزی کنند.

 

کارگاه انواع متن

موضوع این کارگاه یادداشت‌نویسی بود. قالبی فوق‌العاده و قدیمی که در شبکه‌های اجتماعی هم خوب جواب می‌دهد. از این قالب که قبلاً تحت‌عنوان ستون‌نویسی در مطبوعات استفاده می‌شد می‌توان برای کپشن‌نویسی در اینستاگرام بهره برد.

کلانتری ابتدا یادداشتی از بهمن فرسی از کتاب «با شما نبودم» را خواند و از شرکت‌کنندگان خواست تا طی هفتۀ آینده کمی ‌جدی‌تر روی نوشتن مجموعه‌ای از کپشن‌های اینستاگرامی تمرکز کرده و به‌عنوان تمرین حداقل 2 یادداشت تازه در پیج اینستاگرام خود منتشر کنند.

پیشنهاد این کارگاه نیز مطالعۀ یادداشت‌های فهیم عطار در پیج اینستاگرامش بود.

 

کارگاه توسعه فردی

کارگاه توسعه فردی مبتنی بر استفاده از الگوی 5 تا 5 دقیقه برای انجام کارهای مهم بود.

امتحان این الگو و به‌اشتراک‌گذاری روزانۀ تصویر جداول کامل شده در گروه دوره تمرین این کارگاه بود.

5 تا 5 دقیقه

 

پس از اتمام کارگاه‌ها یک برنامۀ هفتگی جامع ارائه شد که شرکت‌کندگان در آن با تکیه بر روش 5 تا 5 دقیقه آزادنویسی به مرور درس‌های جلسۀ هفتم کلاس تولید محتوا، نوشتن در فهرست حواس پنج‌گانه، ثبت‌نام در وبینار رایگان، شروع کار روی وبینار، نهایی کردن نسخۀ اولیۀ کتاب الکترونیکی، بررسی پیج‌های اینستاگرامی و نوشتن مطلبی دربارۀ پیج‌های مورد علاقه، خواندن یادداشت‌های بهمن فرسی و فهیم عطار و تمرین یادداشت‌نویسی، نوشتن گزارشی از آموخته‌های هفته در برگۀ پاره‌های سایت، خواندن جستار آلدوس هاکسلی و انجام تمام تمرین‌های عقب‌افتادۀ هفته‌های پیش می‌پردازند.

 

تجربه‌نگاری هفتمین جلسه کلاس تولید محتوا

در پایان جلسه نیز شاهین کلانتری از شرکت‌کنندگان خواست تا از حس و حال خودشان نسبت به هفتمین جلسه کلاس تولید محتوا بگویند که کامنت‌های زیر تعدادی از تجربه‌نگاری‌های این جلسه از کلاس محتوا است:

مریم علی‌پور: خیلی مشتاقم تمرین‌های جالب این جلسه را انجام بدهم.
زهرا احمدی: امروز خیلی عالی بود. هفتۀ پرکاری در پیش داریم. ممنون.
پگاه جهانگیرنژاد: استاد اون جدول 5 تا 5 دقیقۀ خالی خیلی کمک‌کننده است. فکر می‌کنم کلی از مشکلاتم رو برطرف کنه. یه دنیا ممنونم.
نسترن کاشانی: خسته نباشید. خداقوت. اطلاعات مربوط به اینستاگرام خیلی خوب بود. ممنون. وهمین‌طور جدول 5 دقیقه‌ها.
مریم جوینده: ممنون از پیشنهاد برای برگزاری وبینار در ایسمینار. جلسۀ امروز هم عالی بود.
نازنین ایمانی: ممنون که ایسمینار رو معرفی کردید. من حتما اونجا وبینار برگزار می‌کنم.
فاطمه موسوی: خیلی جلسۀ خوبی بود و منو خیلی درگیر کرد.
الهام بچاری: من خیلی به استمرار در انجام کارهام نیاز دارم. از ایده 5 تا 5 دقیقه استفاده می‌کنم به امید رسیدن به استمرار در کارها، مخصوصا در نوشتن و پست گذاشتن.

 

نویسنده گزارش: زهرا شجاعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *