گزارشی از دومین جلسه‌ی کلاس تولید محتوا

گزارشی از دومین جلسۀ کلاس تولید محتوا

دومین جلسه‌ی کلاس تولید محتوا روز پنج‌شنبه 26 دی ماه 1398 در مدرسه‌ی نویسندگی توسط شاهین کلانتری و ناهید عبدی برگزار شد.

در ابتدای کارگاه، شاهین کلانتری در مورد نوشتن کتاب اظهار داشت: «نویسنده، برای انجام کارهایش باید برنامه‌ریزی داشته باشد. هر اقدامی می‌بایست در راستای جهت‌دهی به کارها صورت گیرد، نتیجه محور و قابل اندازه‌گیری نیز باشد. به طورکلی، تولید محتوا باید هدفمند، فشرده و در کوتاه مدت انجام شود. نوشتن کتاب مانند انجام دادن یک پروژه است.»

کلاس تولید محتوا

سپس، در ادامه، ناهید عبدی گفت: «پروژه، برنامه‌ای هدفمند است که در یک مدت زمان کوتاه آغاز می‌شود و باید در یک بازه‌ی زمانی معین به پایان برسد.

برای انجام یک پروژه، باید، آن را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنیم تا انجام‌پذیر شود. پس، ابتدا، موضوع کتاب را مشخص می‌کنیم و بهتر آن است که حداقل پنج موضوع فرعی داشته باشیم و سپس آنها را به 10 موضوع ثانویه و 10 کلیدواژه برای آنها تقسیم کنیم تا همه‌ی موضوع‌ها حول محور اصلی داستان شکل بگیرند. این کار، ما را از کلیشه‌گویی و روزمرگی نجات می‌دهد. نویسنده، باید، کتاب‌های گوناگونی را در مورد هر کلیدواژه مطالعه کند. او برای داشتن بهترین انتخاب، می‌تواند از وب‌سایت‌ها و تجربه‌ی افراد صاحب‌نظر بهره‌مند شود.. ضمنا، نویسنده می‌تواند، کلماتی را که از نظر او مهم است را مدنظر قرار دهد تا ساختار ذهنیش با کلمات متعدد شکل بگیرد.»

بعد از آن، شاهین کلانتری در مورد نویسندگی ابراز داشت: «گاهی، نویسنده فرم داستان را به خود می‌گیرد تا مطلب اصلیش را بیان کند به عنوان مثال، کتاب چه کسی پنیر مرا جابجا کرد از این روش پیروی می‌کند.

به طور کلی، کتاب، اعتبار افراد را افزایش می‌دهد و معرفی افراد را در یک قالب قابل اندازه‌گیری که قابلیت بسط دارد، انجام می‌دهد. حتّی، رئیس جمهورهای بسیاری از کشورها، فعالیت‌شان را با چاپ یک کتاب آغاز کردند. امّا، این کار باید در یک مسیر جهت‌دار با روندی منظم انجام شود و قبل از ارائه‌ی کتاب به بازار، می‌بایست برنامه‌ای برای فروش و بازاریابی آن تنظیم گردد.»

سپس، پس از معرفی کتاب‌های متعددی مانند باشگاه پنج صبحی‌ها، هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها، دوباره فکرکن، بیاندیشید و ثروتمند شوید، 18 دقیقه، کلمه‌ای که زندگی شما را تغییر می‌دهد، 17 دروغ و یک حقیقت، جادوی بزرگ، هفت و ده فرمان انسان‌های فوق موفق توسط ناهید عبدی و شاهین کلانتری به حاضران، ناهید عبدی در مورد کتاب استارتاپ شما به این نکات، اشاره کردکه: «یک فرد موفق علاوه بر علاقه و داشتن مهارت می‌بایست از نیاز بازار هم، اطلاع داشته باشد. به عنوان مثال بعضی از نویسندگان برای چاپ کتاب خود فقط یک ایده را بسط دادند مانند کتاب گاو بنفش ست گادین که بر متمایز بودن تاکید می‌کند.»

بخش نهایی کلاس نیز به نوشتن کتاب اختصاص یافت که برای چاپ آن، باید به عنوان، ساختار، منابع، ژانر، کلیدواژه‌ها و سرفصل‌ها و مخاطبان توجه ویژه‌ای داشت.

کلاس با صحبت‌های حاضران در مورد کتاب‌های گوناگون اعم از روانشناسی، تجاری و … که قصد انتشار آن را داشتند به پایان رسید.

 

نویسنده گزارش: یاسمن حسینی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *