گزارش اولین جلسه از ۱۳‌امین دورۀ کلاس ماه نویسندگی

اولین جلسه‌ از سیزدهمین دورۀ کلاس ماه نویسندگی نهم آبان‌ماه سال 1398 طی نشستی سه‌ونیم ساعته، (16 الی 19:30) در دفتر مدرسه‌ نویسندگی برگزار شد.

این جلسه با معرفی دوستان و هم‌صحبتی با آن‌ها آغاز شد؛ سپس شاهین کلانتری با مقدمه‌ای کوتاه به ارائه سرفصل‌ها و اهداف کلاس پرداخت. کلانتری با ارائۀ مدلی چهار بخشی برای مسلط شدن به انواع نویسندگی، از نقشۀ راه یادگیری نویسندگی سخن گفت.
در حین تشریح این مدل، روی این موضوع تاکید شد که کتابخوانی زیربنای اصلی نوشتن است.

 

با معرفی چند اثر مهم ادبیات داستانی و غیرداستانی خوانش و تحلیل بخش‌هایی از آن‌ها کلاس ادامه یافت؛ آثاری که برای پیشرفت در مسیر نویسندگی ضروری و تعیین‌کننده هستند.

کتاب‌های معرفی شده در کلاس به دو بخش توصیه‌ها و پیشنهادها تقسیم می‌شوند. توصیه‌ها ضروری و تعیین‌کننده هستند و حتماً باید خوانده شوند؛ اما مطالعۀ پیشنهادها اختیاری است و اعضای کلاس بسته به علاقه و دغدغه به سراغ آن‌ها می‌روند.

 

بررسی انواع زاویه‌دید، دامنۀ واژگان و زبان نوشتاری و گفتاری از دیگر بخش‌های جلسۀ نخست بود.

 

در طول جلسه دوستان حاضر به مباحثه و تمرین پرداختند. سپس تمرین‌های هفتگی با جزییات کامل ارائه شدند. علاوه بر تمرین یک پوشه به تمام اعضا اهدا شد که در آن جزوه‌ای برای حس‌نویسی، یک قلم، یک داستان کوتاه، سی صفحه کاغذ سفید و  یک کتاب شعر وجود داشت. البته هر دفتر شعر متعلق به یک شاعر بود، و هیچ کدام از کتاب‌ها مشترک نبودند. بنا شد دوستان تا هفتۀ بعد این کتاب را بخوانند، بر استفاده از آن تمرین کنند و آن را پس بیاورند تا کتاب دیگری را دریافت کنند. این محدودیت یک هفته‌ای مطالعۀ کتاب‌ها برای این است که با ایجاد ضرورت روند مطالعه و تمرین سرعت بگیرد.

 

در نهایت پس از جمع‌بندی مطالب و تمرین‌ها، شرکت‌کنندگان به معرفی بیشتر خود و آشنایی با هم پرداختند.

کلاس ماه نویسندگی، هر ماه طی چهار جلسه، در دفتر مدرسه نویسندگی برگزار می‌شود. برای شرکت در این کلاس در مصاحبۀ ورودی شرکت کنید. این مصاحبه تلفنی است و طی آن شما در حدود ده الی پانزده دقیقه با مدرس کلاس گفت‌وگو می‌کنید. پس از تایید شما برای حضور در کلاس برای شما پیش‌نیازهای لازم ارسال می‌شود تا پس از مطالعه و تمرین براساس آن‌ها برای شرت در اولین جلسۀ کلاس آماده شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *