با هر دو طرف مغزت بنویس

با هر دو طرف مغزت بنویس

مروری بر کتاب با هر دو طرف مغزت بنویس

نوشتۀ هنریت کلاسر

کسانی که درزمینۀ نویسندگی مطالعات تخصصی دارند، با نام دکتر هنریت کلاسر آشنایی دارند. کتاب‌های آموزش نویسندگی ایشان، با بهره‌گیری مفاهیم علمی و تجربی، راهگشای کسانی است که در این راه قدم می‌گذارند و می‌خواهند خود را به ابزاری قدرتمند برای تسلط بر مهارت نوشتن، مجهز کنند.

اساس این کتاب بر این باور استوار است که نوشتن و ویرایش کردن دو کارکرد مجزای مغز هستند و مشکلاتی که ما درزمینۀ ابراز آسانِ افکارمان، ضمن نوشتن داریم، ناشی از انجام هم‌زمان این دو کار است.

محوریت بسیاری از نگرش‌های تازه در این کتاب، جملۀ معروف پلینی است که می‌گوید: «هیچ روزی نباید بدون نوشتن سپری شود». هنریت کلاسر، با راهنمایی‌های برآمده از دل کارگاه‌های آموزشی خود و همچنین با استفاده از جدیدترین متدهای درست‌نویسی، به خواننده کمک می‌کند تا مصداق بارزی برای این جمله باشد بدون اینکه بخواهد تحت فشار و یا اجباری ناخواسته، به نوشتن بپردازد.

هدف درست‌نویسی این است که «تفکر با کل مغز» و دعوت از هر دو طرف مغز برای نوشتن را بیاموزیم. برای یادگیری هنر نوشتن، لازم است در زندگی روزمره‌مان انرژی دوگانه حاصل از کارکرد کل مغز را فعال کنیم.

چرایی عدم استفاده از کل مغز و راهکارهای عملی برای به فعلیت رسانیدن این طرز تفکر، از مهم‌ترین مضامین کتاب است که به‌روشنی، راه جدیدی را پیش روی خواننده قرار می‌دهد و در این مسیر با او همراه می‌شود.

خانم کلاسر تلاش زیادی برای بر هم زدن کلیشه‌ها و باورهای رایج نوشتن، می‌کند و همین امر باعث می‌شود تسلط و خودباوری نویسنده افزایش یابد و نوشتن، دیگر تنها کاری فیزیکی نباشد بلکه آمیخته شدن آن بااحساس نویسنده، محصولی متفاوت را خلق کند.

یکی از این باورهای کلیشه‌ای، نفی زمان سکوت و طفره روی‌هایی است که هر نویسنده‌ای با آن‌ها درگیر است. ساختار دادن به این زمان‌ها و بهره‌گیری از زمان سکوت، درنتیجۀ عمل به دستورالعمل‌های کتاب محقق می‌شود.

در این کتاب به شیوۀ برخورد با منتقد درون که همواره نویسندگان را به چالش می‌کشد و مانع بزرگی برای رشد و پیشرفت آن‌ها به وجود می‌آورد، پرداخته‌شده است.

از چالش‌های مهم دیگری که نویسندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، طفره روی از نوشتن است. این کتاب به شما نشان می‌دهد که چطور طفره روی را به عنوان یک دوست ببینید نه دشمن.

یکی از شعارهای اصلی کتاب این است که پیش از موعد ویرایش نکنید. یادگیری تکنیک‌های خلاق نویسی و استفاده از تمام مغز برای تسلط یافتن بر مهارت نویسندگی، از الزاماتی است که باید قبل از ویرایش کردن به آن‌ها پرداخته شود.

ایجاد تغییرات دائمی در احساس شما، نسبت به نوشتن و ارائۀ محصول باکیفیت نهایی، از مهم‌ترین دستاوردهای کتاب است که درنتیجۀ تغییر در نگرش و بارور شدن وجه خلاق وجودتان، حاصل می‌گردد.

ترجمۀ بسیار خوب کتاب توسط خانم سیمین موحد، از مترجمین مطرح و نام‌آشنا انجام‌شده است و انتشارات کتیبۀ پارسی، آن را به چاپ رسانده است.

 

کلاس آنلاین نویسندگی | بزرگ‌ترین دورۀ نویسندگی در ایران

4 پاسخ

  1. در حدی نیستم که در مورد نویسندگی صحبت کنم ولی یکی از بهترین کتاب هایی که در زمینه نویسندگی خواندم همین کتاب بود. این کتاب بیشتر بر روی کارایی دوطرف مغز هنگام نوشتن و کنار زدن موانع نوشتن می پردازد. بر خلاف بعضی از کتاب هایی با عنوان گام به گام نویسندگی، چگونه بنویسیم و یا نویسندگی خلاق که چگونه نوشتن و مفاهیم نویسندگی را می آموزند این کتاب به تکنیک های مفیدی برای نوشتن می پردازد. یکی از جملاتی که نویسنده بر آن تاکید دارد «هیچ روزی نباید بدون نوشتن سپری شود» از پلینی است. هر چند که شاید تکنیک هایی که این کتاب معرفی می کند را بشناسیم مثل دفترچه یادداشت و یا شاخه بندی و… ولی مهم ترین کار از نظر من عمل کردن به آن هاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *