نوشتن بیوگرافی خلاقانه

چگونه بیوگرافی بنویسیم؟ | آموزش و نکات نوشتن بیوگرافی خلاقانه

برای اینکه بتوانیم خودمان یا دیگران را معرفی کنیم، باید از پس نوشتن یک بیوگرافی خلاقانه برآییم.

بیوگرافی، یک معرفی‌­نامه‌ی کامل اما کوتاه از اطلاعات فردی، تحصیلی، تجربه‌های شغلی و دستاوردهای برجسته‌ی ماست. یک بیوگرافی مختصر و مفید قادر خواهد بود فرصت­‌های بسیاری را در زمینه‌های کاری پیش روی ما بگذارد. اما بایستی اطلاعاتی را به مخاطب ارائه دهد که ارزش خواندن و به‌یادسپردن داشته باشد. البته این نکته را در نظر بگیرید که بیوگرافی با رزومه و زندگینامه متفاوت است. قبل از نوشتن بیوگرافی خلاقانه باید بدانیم مخاطب هدف ما چه کسانی هستند و هدف ما از نوشتن این اطلاعات چیست؟ مخاطب می‌خواهد چه چیزهایی را درباره‌ی ما بداند؟ مثلاً می­‌خواهد بداند نام واقعی ما چیست؟ کجا متولد شده­‌ایم؟ تا چه مقطعی تحصیل کرده‌­ایم؟ مشغول به چه کاری هستیم؟ در چه زمینه­‌ای تخصص و مهارت داریم؟ علایق و سلایق ما چیستند؟ و از این قبیل موارد.

تفاوتی نمی­‌کند که بخواهیم این بیوگرافی را برای خودمان یا دیگران بنویسیم، تنها کافی‌ست به اطلاعات مختصری از فعالیت­‌ها و تجربیات فردی دسترسی داشته باشیم.

در این مقاله می‌خواهیم به جواب این پرسش‌ها برسیم که: «چگونه بیوگرافی بنویسیم؟» و «چرا نوشتن بیوگرافی خلاقانه و حرفه‌ای مهم است؟»

در ادامه، قدم‌به‌قدم با نحوه‌ی نوشتن یک بیوگرافی شخصی حرفه‌­ای آشنا می‌شویم و به موارد مهمی که می‌تواند در نگارش بیوگرافی به ما کمک کند اشاره می­‌کنیم. پس چنانچه در نوشتن یک بیوگرافی درست و اصولی احساس ضعف می­‌کنید یا نمی­‌دانید چه مواردی را در متن بگنجانید تا یک بیوگرافی خلاقانه شکل بگیرد، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چرا داشتن یک بیوگرافی حرفه­‌ای مهم است؟

می‌­خواهیم بدانیم چرا به نگارش یک بیوگرافی هدفمند در طول زندگی شخصی و کاری­‌مان نیازمندیم. اگر دقت کرده باشید در سخنرانی‌ها، آغاز یک گفتگوی رسمی و هر مصاحبه‌ی شغلی از شما می‌خواهند که ابتدا خودتان را معرفی کنید. این معرفی همان بیوگرافی شماست. به کمک بیوگرافی، مخاطب تصویر واضحی از شما پیدا می‌کند و بهتر می‌تواند شما و حرفه‌تان را به خاطر بسپارد.

به یاد داشته باشید همیشه صفحات کاری و رسمی خود را با داشتن یک بیوگرافی حرفه‌ای سرپا و به‌روز نگه دارید تا از طریق همین توضیحات، بتوانید خود را به سایرین معرفی کنید و در ذهنشان ماندگار شوید. چه‌بسا یک پاراگراف از بیوگرافی، بتواند تبلیغی برای کار یا صفحه‌­­ی شما باشد، دیگران را با محصولات و خدمات شما آشنا کند و شما را به سمت مشتریان بالقوه سوق دهد. کارفرمایان زیادی هم ممکن است از این طریق با شما آشنا شوند و کار خود را به شما بسپارند یا بدین واسطه همکاران جدید، حرفه‌­ای و درجه‌یک پیدا کنید. حتماً این را هم می‌­دانید که ارسال رزومه تنها برای موقعیتی‌­ست که خودمان درخواست همکاری و ورود به شغلی را داشته باشیم. اما بیوگرافی همیشه و در تمام مواقع معرف ما، حرفه و توانایی‌هایمان و ویژگی‌های منحصربه‌فرد ماست. بنابراین چون ممکن است توسط افراد بسیار زیادی دیده و خوانده شود، بایستی با دقت و حساسیت بیشتری نوشته شود.

چگونه بیوگرافی خلاقانه بنویسیم:

نوشتن بیوگرافی شخصی متناسب با پلتفرمی که قرار است در آن به اشتراک گذاشته شود، متفاوت است. می‌توانیم همه‌ی آنچه را که قرار است مخاطبان از ما بدانند، به صورت مختصر و در حد یک پاراگراف کوتاه در بیوگرافی آنلاین خود بگنجانیم. اما قبل از نگارش باید بدانیم که قرار است برای کدام شبکه‌ی اجتماعی آن را ارائه دهیم؟ به فرض مثال معرفی خودمان در قسمت بیو (Bio) اینستاگرام با بیوگرافی در لینکدین، توییر یا وبسایت شخصی کاملاً متفاوت است. چون سبک نگارش خاصی را می‌طلبد. گاهی نیاز است در وبسایت به صورت رسمی، شرحی از تجربیات و فعالیت‌های خودمان ارائه دهیم. گاه این‌طور نیست و می­‌توان با لحنی صمیمی و طنز به شرح فعالیت‌ها و ارائه‌ی اطلاعات پرداخت.

نکاتی که باید هنگام نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای برای سایت و رسانه‌هایمان در نظر داشته باشیم:

نکته‌ی اول: می‌­توانیم بیوگرافی اشخاص دیگری را که مشابه و موازی با ما فعالیت می‌کنند، بخوانیم و نکاتی که توجه را جلب کرده یادداشت کنیم. تا ما نیز بتوانیم از آن‌ها الگو بگیریم.

نکته‌ی دوم: باید حواسمان باشد که از محدوده‌ی خواندنی‌شدن بیوگرافی خارج نشویم. محدوده‌ی خواندنی‌شدن، «مرز جذابیت» نیز گفته می‌­شود. چرا که هر بیوگرافی تا یک جایی برای خواننده جذاب و پر کشش است. نباید از آن مرز، پا را فراتر بگذاریم و وارد جزئیات بی‌ربط و بی‌فایده شویم. خواندن جزئیات اضافی برای مخاطب خسته‌­کننده می‌شود. در اینجا باید متوجه تفاوت بیوگرافی با زندگینامه باشیم.

اگر می‌خواهید راجع‌به نوشتن زندگینامه بیشتر بدانید خواندن مقاله‌ها‌ی «چگونه زندگی‌نامه خود را بنویسیم؟ | نکاتی کلیدی برای نوشتن خودزندگی‌نامه» و «میراث تو داستان زندگی توست | راهنمای گام‌به‌گام برای نوشتن داستان زندگی‌تان» را توصیه می‌کنیم.

نکته‌ی سوم: به محدودیت نگارش بیوگرافی (محدودیت تعداد کلمات) نیز باید توجه داشته باشیم. به طور مثال برای نوشتن بیوی اینستاگرام تنها به اندازه‌ی 150 کاراکتر (حرف) دست ما باز است. اما در وبسایت شخصی این محدودیت وجود ندارد. در نوشتن بیوگرافی وب‌سایت می‌­توانیم جزئیات بیشتری از خودمان به مخاطب بگوییم و چیزی در حدود 2000کلمه بنویسیم. خوب است بدانید از نظر اصول سئو در سایت هرچه تعداد کلمات بیشتری در بیوگرافی به کار ببریم بهتر است. اما برای سایر پلتفرم‌­های اجتماعی چنین نیست.

نکته‌ی چهارم: از اطلاعات فردی، شغلی و کاری خود به اختصار سخن می­‌گوییم. عنوان شغلی که در گذشته داشتیم و حرفه‌­ای که هم اکنون در آن مشغول به فعالیت هستیم. توضیحاتی شفاف از اینکه: چه کسی هستیم؟ کار و هدفمان چیست؟ چه تجربیاتی کسب کرده‌ایم؟ و در چه حوزه‌هایی مهارت داریم؟ می­‌توانیم برجسته‌­ترین دستاوردمان را نیز در کنار اطلاعات دیگر بگنجانیم. ولی عنوان کردن تمام موفقیت­‌های ریز و درشت در یک پاراگراف توصیه نمی‌شود.

نکته‌ی پنجم: می­‌توانیم مخاطب را از سرگرمی­ و علاقه‌های شخصی­‌مان به صورت کوتاه یا موردی آگاه کنیم. بعضی افراد دوست دارند بدانند در اوقات فراغت به چه ورزشی مشغولیم؟ دستی بر آتش نویسندگی داریم یا از تماشای تئاتر لذت می‌بریم؟ و سایر مواردی که دانستن آن‌ها باعث ایجاد صمیمیت بین شما و مخاطب می‌شود.

نکته‌ی ششم: برای ارتباط بهتر و بیشتر با خواننده، می‌­توانیم اطلاعات تماس و پل‌های ارتباطی به آنها ارائه دهیم. مثل: شماره‌ی تلفن، آدرس ایمیل، آدرس صفحه‌ی فیسبوک و اینستاگرام، لینک کانال تلگرام یا وبسایت شخصی. به دلخواه و با در نظر گرفتن حریم شخصی‌مان می‌توانیم از یک یا چند مورد از این پل‌های ارتباطی استفاده کنیم.

نکته‌ی هفتم: زمانی که کار نوشتن تمام شد، متن خود را چندبار بلند بخوانیم. شاید نکته­ یا حرفی از خاطرمان رفته که نیاز باشد آن را قید کنیم، یا جمله‌ای را تغییر دهیم یا حذف کنیم. مشکلات نگارشی، ویرایشی و غلط­‌های املایی نیز از آن دسته مواردی ا­ست که بیوگرافی را ضعیف و ناخوانا جلوه می­‌دهد. بنابراین باید به‌دقت متن را بررسی کنیم تا متوجه اشکالات کار بشویم.

اگر راجع به نکات نگارشی و ویرایشی اطلاعات کمی دارید می‌توانید به مقاله‌ی «آموزش ویرایش و ویراستاری | ۱۵ گام عملی تا یادگیری درست‌نویسی و ویرایش» مراجعه کنید.

توصیه می‌شود که هر از گاهی به بیوگرافی خود سر بزنیم و آن را به‌روز کنیم. اگر دستاورد جدیدی به لیست دستاوردهایمان اضافه شده، عنوان شغلی­‌مان تغییر کرده یا مهارت و تجربه‌­های تازه­ای کسب کرده‌­ایم، در نسخه‌ی جدید لحاظ کنیم.

دو نکته‌ی طلایی در نوشتن بیوگرافی خلاقانه:

  • آنچه یک بیوگرافی شخصی را جذاب و خواندنی‌­تر می‌کند، نگارش آن به زبان سوم‌شخص است. گویی فرد یا افرادی، اطلاعاتی در خصوص شما، فعالیت­‌ها و علایقتان جمع‌­آوری کرده‌اند و به توصیف شما پرداخته‌­اند. همچنین برای رتبه‌آوری سایت شما توسط موتور جستجوی گوگل، نگارش بیوگرافی به زبان سوم‌شخص این امکان را ایجاد می‌کند که بتوانید از نام و نام خانوادگی‌تان چندین‌بار استفاده کنید. اما زمانی که به صورت اول‌شخص می‌­نویسید، قید کردن اسم و فامیل توسط خودتان، جذابیت چندانی نخواهد داشت، چه بسا لحن خودستایی به خود بگیرد و ناخوشایند باشد.

به مثال زیر توجه کنید:

«دارن هاردی نویسنده‌ی آمریکایی و سخنران انگیزشی، مشاور و ناشر سابق مجله‌ی موفقیت است. هاردی نویسنده‌ی نسخه‌های پر فروش نیویورک تایمز است. در دسامبر ۲۰۱۵ هاردی اعلام کرد به دنبال فرصت‌های جدید، مجله‌ی موفقیت را ترک کرده‌ است.»

همان‌طور که در مثال بالا دیدید، نگارش بیوگرافی به زبان سوم‌شخص به مراتب بهتر و پرکشش‌تر است.

  • یکی‌دیگر از مواردی که به جذابیت بیوگرافی خلاقانه شما اضافه می‌کند، سبک داستانی آن است. سعی کنید تا جایی که می‌توانید از فهرست‌­وار نوشتن پرهیز کنید. چرا که در رزومه‌ی کاری باید تمامی اطلاعات به صورت فهرستی و موردی عنوان شود. درحالیکه نوشتن بیوگرافی به سبک داستانی نشانه‌ی خلاقیت و تمایز شماست. از طرفی می‌­توانید به واسطه‌ی داستانی که از خود روایت می­‌کنید، با خواننده ارتباط بهتری برقرار کنید.

اگر تمایل دارید درباره‌ی قدرت داستان‌نویسی بیشتر بدانید به مقاله‌ی زیر رجوع کنید:

«استفاده عملی از قدرت داستان در نویسندگی»

6 گام نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای:

شما می‌­توانید در تمام پلتفرم‌­ها و شبکه­‌های مجازی با یک بیوگرافی حرفه‌­ای قدرتمند ظاهر شوید. از لینکدین و توییتر گرفته تا فیسبوک، اینستاگرام، وبسایت شخصی یا وبسایت شرکتی که در آن مشغول به فعالیت هستید.

پیش از هر کاری صفحه‌­ای با نام «درباره‌ی من» ایجاد کنید و تمامی اطلاعات و مواردی که احتمال می‌دهید خواندن آن‌ها برای خوانندگان و بازدیدکنندگان صفحه‌­ی شما جذابیت دارد، در آن قرار دهید.

گام اول: حتماً از نام و نام خانوادگی واقعی‌تان استفاده کنید، نه نام مستعار. مخاطبان می‌خواهند بدانند با چه کسی یا چه افرادی آشنا می­‌شوند.

گام دوم: نام شرکت یا برند مخصوص به خودتان را ذکر کنید. با این کار می­‌توانید نام برندتان را در ذهن مخاطب ماندگار کنید.

گام سوم: افتخارات و موفقیت­‌های کاری خود را عنوان کنید. چنانچه موفق به دریافت مدال، جایزه و یا مدرک آموزشی معتبری شده­‌اید، می­‌توانید در این قسمت از بیوگرافی به آن اشاره کنید. یادتان باشد مخاطب می‌خواهد بداند در چه زمینه‌­ای به صورت حرفه‌­ای فعالیت دارید و با طی‌کردن چه مراحلی توانسته‌­اید به این موفقیت دست پیدا کنید.

گام چهارم: در این گام بایستی هدف خود را از فعالیت حرفه­‌ای‌تان یا انگیزه­ایی که از این فعالیت‌ها دارید، برای خوانندگان بازگو کنید. یادتان نرود به سادگی و با بیانی شیوا توضیح دهید که چه ارزش‌هایی شما را از سایرین متمایز می‌کند. یا چه قابلیت‌هایی در شما هست که به واسطه‌ی آن‌ها مخاطبان بخواهند درباره‌ی شما بیشتر بدانند؟

گام پنجم: می­‌توانید این قسمت را به ذکر علایق و سرگرمی هایتان اختصاص دهید. خارج از فضای کاری چه شخصیتی دارید و از انجام چه کاری لذت می­‌برید؟ شاید با علایق آن­‌ها سازگار و هم‌­سو باشد و نقاط مشترکی را میان شما ایجاد کند. به عبارتی هر چه از شما و روحیه‌ی شما بیشتر بدانند، ارتباط نزدیک­‌تری با شما برقرار می‌کنند.

گام ششم: لینک آثار و نمونه‌ی کارهای خود را در بیوگرافی قرار دهید تا بیشتر با سبک کاری و حرفه‌­ای شما آشنا شوند. اما یادتان باشد در انتهای بیوگرافی این کار را انجام دهید تا موجب حواس‌پرتی خوانندگان نشود و آن‌ها را از هم‌مسیرشدن با شما دور نکند.

در آخر می‌­توانید بیوگرافی ­خود را با یادداشتی کوتاه ببندید. یادداشتی مختصر و خلاقانه که با لحن رسمی و جدی بیوی حرفه­‌ای شما تلفیق شود و در ذهن خواننده بنشیند. این کار را در ابتدای بیوگرافی نیز می‌­توانید انجام دهید.

در ادامه، نمونه‌ی یک بیوگرافی حرفه‌­ای در وبسایت جی.کی.رولینگ را می­‌بینیم:

جوآن رولینگ در 31 ژوئیه 1965 در بیمارستان عمومی Yate در نزدیکی بریستول به دنیا آمد و در جنوب شرقی ولز بزرگ شد. پدرش پیتر، مهندس هواپیما در کارخانه رولز رویس در بریستول و مادرش آنه، تکنسین علوم بود. هنگامی که او نوجوان بود، تشخیص داده شد که مادرش به بیماری ام اس مبتلا شده. مادرش در سال 1990، قبل از انتشار کتاب‌های هری پاتر، درگذشت. جو همچنین یک خواهر کوچک‌تر به نام دی دارد. جوآن جوان در محاصره‌ی کتاب‌ها بزرگ شد. او گفته است: «من برای کتاب زندگی کردم. من کرم کتاب معمولی یا باغی شما با کک و مک بودم.»

در ادامه از سال­‌های تحصیل و کتاب‌­هایی که نوشته سخن می­‌گوید. اینکه در 11سالگی توانسته اولین رمان خود را به رشته‌ی تحریر دربیاورد. در پایان بیوگرافی نیز به لیست جوایز و افتخاراتش می‌رسیم که خواندنش بسی شیرین و امیدبخش است.

یکی از روش‌­هایی ­که رولینگ برای معرفی بیشتر خود در وبسایتش استفاده کرده و بیوگرافی خلاقانه‌ای ساخته، یادداشت کوچکی­‌ست که در بالای سایتش در برگه‌ی اختصاصی خوانندگان جوان نمایان می‌شود:

«خوانندگان جوان، به وب‌سایت من خوش آمدید.

 اگر می‌­خواهید درباره‌­ی من (به عنوان یک نویسنده)، داستان­‌های من و دنیایی که خلق کرده‌­ا­­م بیشتر بدانید، جای درستی هستید.

از کاوش و کشف لذت ببرید.»

به همین سادگی و با نوشتن بیوگرافی خلاقانه در چند خط خوانندگان هدف را با خود همراه می­‌کند و به مخاطبان می‌­فهماند که اگر به نویسندگی علاقه دارند، می‌توانند از این طریق به اطلاعات درستی دست پیدا کنند.

سخن آخر

با نوشتن یک بیوگرافی خلاقانه‌ی برنامه‌­ریزی‌شده می‌­توانید خواننده را با مسیر شغلی و تجربی خود همگام کنید. دست او را بگیرید و به سمت و سویی که برای آینده‌­­ی خود در نظر دارد برسانید. مخاطب هدف شما باید با بیوگرافی شما ارتباط برقرار کند و اعتبار و ارزش مورد نظر را از سطر به سطر آن احساس کند. پس از خواندن بیوگرافی شما باید متوجه این شده باشد که حضور وی در صفحه‌ی مجازی شما چه ارزشی به دانسته‌­های او اضافه می‌کند و حرفه و تخصصی که شما از آن صحبت کرده‌اید به چه کار او می‌آید؟ آیا اطلاعاتی که شما از مسیر زندگی شخصی و کاری خود ارائه کرده‌­اید برای او مفید، تاثیرگذار و کارآمد است؟

همه‌ی این مواردی که گفته شد بایستی در عمل به طور دقیق اجرا شود تا به یک بیوگرافی خلاقانه‌ی قوی و جهت­‌دار برسید.

از آنجایی که نوشتن یک بیوگرافی حرفه‌ای در تبلیغات و ماندگاری شما در ذهن مخاطب تاثیرگذار است، توصیه می‌کنیم درباره‌ی کپی‌رایتینگ، نوشتن متون تاثیرگذار و تبلیغ‌نویسی هم اطلاعات خود را بیشتر کنید.

به همین منظور مقاله‌های زیر می‌توانند برای شما کاربردی باشند:

اگر در زمینه‌ی نوشتن بیوگرافی خلاقانه برای خودتان یا دیگران سوالی دارید یا تجربه‌ای از نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای کسب کرده‌اید خوشحال می‌شویم در بخش نظرات، با ما به اشتراک بگذارید.

 

نویسنده: نگارالسادات نجفی

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *