خلاصه تکه هایی از یک کل منسجم

خلاصه کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم

← خلاصه کتاب تکه هایی از یک کل منسجم

تکه هایی از یک کل منسجم، کتابی است که به قلم پونه مقیمی روانکاوی علاقه‌مند به حوزه نویسندگی نوشته شده و برای اولین بار در دی ماه 1397 به چاپ رسیده است.  او سعی کرده آنچه در طی سال‌ها از دانش خود در حوزه روانشناسی بدست آورده را در کتابی جمع آوری کند که مباحث آن برای عموم مردم قابل درک باشد. 

آنچه او در این کتاب بررسی کرده حاصل تجربیات او با بیمارانش است. با توجه به اینکه موضوعات این کتاب بیشتر به بینش و دیدگاه‌های فردی و اجتماعی حاکم در جامعه می‌پردازد؛ بررسی خلاصه‌ی کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم را  خالی از لطف ندیدیم. 

نویسنده کتاب  را در 9 فصل روایت می‌کند و در هر فصل گوشه‌ای از جهانِ درون انسان را می‌کاود. او خودش دانش آموخته روانشناسی است و با فعالیت‌های گسترده‌ای که در شبکه‌های اجتماعی خصوصا اینستاگرام داشته توانسته معرفی خوبی از کتابش ارائه دهد.  از حق نگذریم کتاب  ارزشمندی در حوزه روانشناسی تالیف کرده است. 

تمام سعی نویسنده در این کتاب داشتن نگاهی واقع بینانه به اتفاقات و مشکلات روانی و درونی است که گاها آدمها آن را برای خود به چالشی بزرگ و لاینحل در زندگی بدل می کنند. 

در خلاصه کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم مختصری به آنچه در فصل‌های این کتاب گفته شده می‌پردازیم. پیشنهاد می‌کنیم مقاله «کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم در مورد چیست» را هم مطالعه کنید چرا که از زاویه‌ای جدید به طور خلاصه به بررسی این کتاب پرداخته‌ایم. قطعا زمانی که تصمیم به مطالعه اصل کتاب بگیرید خواندن خلاصه کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم برای درک بهتر مطالب و استفاده از آموزه‌های کتاب کمکی موثری می‌باشد.

فهرست مطالب:

 

خلاصه فصل‌های کتاب تکه هایی از یک کل منسجم

خلاصه فصل اول، کتاب تکه هایی از یک کل منسجم: نگاهی به مفهوم زندگی و واقعیت‌های آن

آنچه پونه مقیمی در فصل اول به آن پرداخته زندگی است. زندگی را به همان سادگی و روانی شرح می‌دهد که باید باشد. مفاهیم آن را بررسی می‌کند و درد و رنج و ناکامی و از دست دادن‌ها را روندی طبیعی توصیف می‌کند. در این بخش شما با مفاهیم جدید اما ساده از زندگی و اتفاقات آن آشنا می‌شوید. دیدگاهی از زندگی و اتفاقات آن پیش روی شما قرار می‌دهد که برای شما قابل فهم و درک می‌باشد و تا حدودی به تغییر در افکار و سویه‌های فکری به شما کمک می‌کند.

 

خلاصه فصل دوم، کتاب تکه هایی از یک کل منسجم:  ما و رابطه ها

در فصل دوم نویسنده روابط زندگی را از زاویه‌ای دیگر شرح می‌دهد. آنچه همه افراد به دنبال آن هستند ایجاد روابط لذت بخش و پایدار است. با بررسی ماهیت دنیای درونی،  دیدی حقیقی از روابط پیش‌روی شما قرار می‌دهد. و شما می‌آموزید که چگونه روابط عاطفی خود را پایه گذاری کنید و از تداوم رابطه و مهمتر از همه نحوه برخورد شما با شکست در روابط سخن می‌گوید. پونه مقیمی به خوبی در این بخش ایجاد و حفظ رابطه در زندگی را به شما می‌آموزد. و در این فصل یاد می‌گیرید که چطور خودتان را دوست داشته باشید و از کینه و نفرت به سمت عشق ورزی و رابطه عاشقانه با خود گام بردارید.

 

خلاصه فصل سوم، کتاب تکه هایی از یک کل منسجم: احساسها

نویسنده در این بخش به احساساتی که هدایت‌گر روابط هستند توجه می‌کند. بیشتر دست روی نقطه‌های تاریک درون شما اضطراب، ترس، انکار و سرزنش می‌گذارد. وقتی خوب شما را با این احساسات آشنا کرد دریچه‌ای برای رهایی از فشارهای روانی بروی شما باز می‌کند و راه فرار از احساسات منفی همچون اضطراب و درد و ترس را بیان می‌کند مسیر را نشان می‌دهد که چطور از احساس برای مدیریت رنج‌ها و دردهای درونی استفاده کنید. مثال‌های کاربردی خوبی برای فهم مطلب ضمیمه می‌کند که می‌تواند برای حل معضلات و گره‌های درونی هر کدام از ما مفید باشد.

 

خلاصه فصل چهارم، کتاب تکه هایی از یک کل منسجم: تفکراتی که صمیمیت را در رابطه کم می‌کند

فصلی که شما را وادار به تفکر می‌کند. با طرح حقایقی از موضوعات مختلف درباره عادت‌ها و رفتارها، روابط و اتفاقات شما را به سمت شناخت اشتباهات خود سوق می‌دهد. تک تک موضوعات را مطرح می‌کند و صراحتا بیان می‌کند که چه کارهایی نباید انجام دهید. به بررسی افکار و رفتارهای آسیب رسان می‌پردازد که به نوعی در زندگی روزانه می تواند همه ما را گرفتار چالش های منفی کند. شما به خوبی احساسات مخرب و منفی را شناسایی می‌کنید. این فصل برای کسانی که رفتارهای مخرب دارند بخشی عملی محسوب می‌شود، تا با شناختی که از رفتارهای اشتباه بدست می‌آورند مانع از بروز آنها شوند.

 

خلاصه فصل پنجم، کتاب تکه هایی از یک کل منسجم: رابطه می‌تواند بستر چه اتفاق هایی باشد

پونه مقیمی در اینجا شما را به درون رابطه‌ها می‌برد. کمک می‌کند تا گره های کور روابط خود را پیدا کنید. و به خوبی آنها را به شما نشان می‌دهد. یاد می‌گیرید که وظایف شما در رابطه‌ها چیست و یا دیگران چه وظایفی در قبال شما دارند. به شما یادآوری می‌کند که باید میزان درک و انتظار شما از روابطتان چقدر باشد و مسئولیت شما را در قبال شکست در روابط توضیح می‌دهد.

یاد می‌گیرید اگر طلاق گرفتید چه کار کنید. ترس‌های شما از روابط را در مقابلتان قرار می‌دهد به نوعی در این قسمت از کتاب نویسنده به شما راه مقابله با مشکلات رابطه و دلایل تخریب آنها را نشان می‌دهد. 

 

خلاصه فصل ششم، کتاب تکه هایی از یک کل منسجم: رفتارهایی که به درک کردن آدم‌ها کمک می‌کند

فصلی که بیشتر جنبه کاربردی و عملی دارد. در فصل شش نویسنده شما را به آموزش عملی برای  کنتزل رفتار و احساسات دعوت می‌کند. در این بخش تمریناتی برای رشد مثبت‌ها و تقویت اراده به شما یاد می‌دهد و در کنار آن تمریناتی هم برای حذف منفی‌های و اجتناب از احساسات مخرب می‌آموزد. پونه مقیمی مستقیم به سمت بایدها و نبایدها زندگی شما می‌رود و بدون تعارف با شما در مورد خوب یا بد بودن عادت‌ها صحبت می‌کند. بخشی که با خواندن آن شما به درک درستی از رفتارهای خود و دیگران دست می‌یابید.

 

خلاصه فصل هفتم، کتاب تکه هایی از یک کل منسجم: ما و آدم‌ها و تمام آن بخش‌های مشترک انسانی

این بار نویسنده به سراغ اشتراکات آدمیان با یکدیگر می‌رود. مخاطب را به چالش می‌کشد. از اسطوره‌سازی پرهیز می‌کند و به شما نشان می‌دهد که میان آدم‌ها در احساسات، تفاوت چندانی وجود ندارد. شما را به سمت تجربه اندوزی هدایت می‌کند. آنچه برای ایجاد روابط متعدد و متنوع نیاز دارید را یادآور می شود و شجاعت حرکت و آموختن در روابط را به شما می‌آموزد. 

اگر در گذشته شما افرادی بوده‌اند که به دلیلی امروز در زندگی‌تان نیستند و شما در اندوه از دست دادن آنها به سر می‌برید باید این بخش از کتاب را بخوانید. اتفاقات گذشته مسئله‌های مهمی هستند که  از درون فرد را ضعیف می‌کنند. نویسنده صراحتا راهکار مقابله با آن را به شما می‌آموزد.

 

خلاصه فصل هشتم، کتاب تکه هایی از یک کل منسجم: زمان همان عنصر اصلی رشد در رابطه‌ها است

پونه مقیمی در فصل هشتم مهمترین دغدغه‌های شما در رابطه را بررسی می‌کند. دست روی عنصر زمان می‌گذارد. از مهمترین دلایل بیماری‌های روانی انسان، یعنی فرو رفتن در گذشته پرده برمی دارد. به شما یاد می‌دهد که ذهن و جسم شما چطور و چگونه باید در زمان حال زندگی کند. اینجاست که شما می‌آموزید چگونه گذشته و حال و آینده را مدیریت کنید. اگر از آن دسته افرادی هستید که همیشه امروز را برای دیروز و فردای نیامده به هدر می‌دهید این بخش را باید با دقت بیشتری بخوانید.  

 

خلاصه فصل نهم، کتاب تکه هایی از یک کل منسجم: تنهایی

نویسنده معضل جهان امروز یعنی تنهایی آدمیان در اوج تجدد و تمدن را به تصویر می‌کشد. چیزی که شاید مشکل بسیاری از ما باشد. و پونه مقیمی در فصل آخر کتاب به این بخش مهم از وجود انسان می‌پردازد. به شما یاد می‌دهد که چطور با وجود این احساس روابط خود را ترمیم کنید و به نوعی در این فصل شما را به سیری از درون می‌برد تا بتوانید با غلبه بر ترس از تنهایی، روابط پایدار و سالمی ایجاد کنید. اگر قصد تغییر در زندگی خود دارید و یا از تنهایی می‌ترسید باید با چالش‌های این بخش روبرو شوید. 

 

در پایان

سعی ما از ارائه خلاصه کتاب تکه هایی از یک کل منسجم این است که با معرفی کتاب‌هایی از این دست علاوه بر بالا بردن سطح دانش و آگاهی رفتاری و اجتماعی، مخاطب را به سمت کتاب و کتاب خوانی هدایت کنیم. چرا که تنها راه ایجاد تغییر حرکت در مسیر تفکر می باشد. 

 

مطالب دیگری که در مورد این کتاب در سایت مدرسه نویسندگی منتشر شده اند:

کتاب تکه‌های یک کل منسجم در مورد چیست

متن کتاب تکه‌های از یک کل منسجم

فهرست کتاب تکه‌های از یک کل منسجم

متن های از پونه مقیمی

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *