کتاب چگونه سفرنویس شویم | برای علاقه‌مندان به سفرنامه‌‌نویسی

کتاب چگونه سفر نویس شویم

اغلب علاقه‌مندان به نوشتن، به آشنایی با کتاب‌های آموزش نویسندگی علاقه‌مندند. بنا داریم در وبگاه مدرسه نویسندگی به تدریج شما را با همۀ‌ کتاب‌هایی که تاکنون در زمینۀ نویسندگی منتشر شده است آشنا کنیم. قبلاً در فهرست کتاب‌های آموزش نویسندگی صدها کتاب گوناگون را معرفی کردیم، اما آن فهرست فقط شامل عنوان پاره‌ای از کتاب‌ها بود. حالا کتابخانۀ مدرسۀ‌ نویسندگی غنی‌تر از قبل است. از این پس هر کتاب صفحه‌ای اختصاصی خواهد داشت و در صفحۀ مربوط به آن پاره‌هایی از کتاب را نیز نقل خواهیم کرد.

نام کتاب:

چگونه سفرنویس شویم

تاریخ چاپ نسخه اصلی و نسخۀ ترجمه‌شده:

نسخۀ اصلی: 2017

ترجمه: اول 1398

تعداد صفحات:

272

نویسندگان:

دان جورج

جانین ابرلی

مترجمان:

سارا سادات مکیان

مجید حیدری

زهرا کوچکی‌مطلق

کیفیت ترجمه:

متوسط رو به خوب

شاید اگر مترجمان با ادبیات رایج کتاب‌های ترجمۀ شدۀ آموزش نویسندگی آشنایی بیشتری داشتند، کیفیت ترجمه بالاتر هم می‌رفت.

رابطۀ این کتاب با سایر کتاب‌ها:

سفرنامه‌های بسیاری به زبان فارسی منتشر شده اما در حال حاضر جز این کتاب اثر دیگری در رابطه با آموزش سفرنامه‌نویسی در بازار نشر ایران موجود نیست. بنابراین این کتاب در نوع خود کم‌نظیر است.

نسخه پی‌دی‌اف:

ندارد.

طرح جلد، فونت و صفحه‌آرایی:

هم طرح جلد و هم گرافیک صفحات داخلی جذاب و هنرمندانه طراحی شده است. از دست گرفتن این کتاب حس خوبی خواهید داشت. در ضمن کاغذ سبک کتاب، دست گرفتن آن را راحت‌تر می‌کند.

این کتاب چگونه به خواننده کمک می‌کند:

اگر به نوشتن سفرنامه علاقه دارید،‌ این کتاب به معنای واقعی کلمه شما را در جریان صفر تا صد کار قرار می‌دهد.

کلمات و عبارات کلیدی:

سبک‌های نوشتن سفرنامه /راه و روش انتشار سفرنامه /رویکردهای مختلف به سفرنامه‌نویسی/ادبیات مناسب برای سفرنامه‌نویسی /نوشتن بلاگ سفر /رسیدن به درآمد از طریق سفرنامه‌نویسی/عکاسی برای سفرنامه

ستاره:

4 از 5

ناشر:

ایران‌شناسی

قیمت:

45 هزار تومان

چند پاره از کتاب:

نویسنده، سفر؛‌ این دو واژه‌ در زبان انگلیسی جزو واژگان دل‌فریب‌اند،‌ تا جایی که مایک جگر گفته است: «اگر نمی‌توانست ستارۀ‌ راک شود، دوست داشت یک سفرنامه‌نویس باشد.»

 

اگر چه نوشتن دربار سفر می‌تواند یکی از حرفه‌های بسیار جذاب بر روی کرۀ زمین باشد، اما هر کسی برای این کار ساخته نشده است. در حقیقت تلاش برای زندگی‌کردن به‌عنوان کسی که نویسندۀ سفر است،‌ می‌تواند هزینه‌بردار و ترسناک باشد و به روحیه‌ای خاص نیاز دارد و فرد باید محدودیت‌هایی خاص برای زندگی خود تعریف کند.

 

از خودتان این سؤال ساده را بپرسید. چه چیزی بیش‌تر از همه شما را برمی‌انگیزد؟ زمانی که مردم را می‌بینید و آن‌ها می‌گویند خب فرانسه چه خبر بوده؟ اولین داستانی که به ذهنتان می‌رسد چه خواهد بود؟ بر روی آن تمرکز کنید،‌ چون به‌دلایل مختلف فیلتر درونی‌تان تصمیم گرفته‌ است در بین موارد مختلف آن مورد را به‌خود جذب کند. بررسی کنید چرا این مورد به‌خصوص به‌سراغتان آمده. از خودتان بپرسید که آیا افراد دیگر نیز علاقه‌مند به خواندن آن هستند؟ از خود بپرسید چرا تصمیم گرفتید آن بخش خاص از سفر را توصیف کنید. در مورد روابط و تکرار نکاتی فکر کنید که توجهتان را جلب کرده است.

 

یادداشت‌های برداشته‌شده در مکان، همانند بلوک‌های ساختمانی محکم و قابل اعتماد برای داستانتان هستند. آن‌ها همچنین شاه‌کلید‌هایی هستند که می‌توانند جریانی از تصاویر و جزئیات را از یک مکان یا تجربۀ خاص بازگشایی کنند. حتی زمانی که شش‌ماه بعد در حال نوشتن داستانتان باشید این قطعات می‌توانند کارشان را عالی انجام دهند. یادداشت‌ها باعث می‌شوند بتوانید دربارۀ «رستوران‌های سفیدرنگ با عطر درخت صنوبر»، «دریای نقره‌ای» و یا «مادربزرگی با لباس خز آبی»،‌ «عطر بنفشه» و یا «موزارت را از پنجره تماشا کنید» بنویسید. شما به تعدادی کلمه نیاز دارید که بتوانید با ریزبینی مواردی را بیان کنید که به خاطر می‌آورید. در زمانی دیگر هنگامی که می‌خواهید تشریح کاملی از آن لحظه را بنویسید،‌ آن کلمات به شما کمک خواهند کرد.

 

آیا عقاید شما از مرحلۀ «خب که چی» عبور می‌کنند؟ شما می‌گویید که می‌توانید متنی در مورد تایلند بنویسید، خب که چی؟ خب هزاران نفر دیگر نیز می‌توانند. چرا متن شما را بپذیرم؟
لین هیوز،‌ سردبیر مجلۀ Wanderlust

 

به زبان نوشتاری خود همچون یک وسیلۀ موسیقی نگاه کنید. از این ابزار استفاده کنید تا موسیقی بنوازید. نوشتۀ خود را با صدای بلند بخوانید و به موسیقی نوشتاری خود گوش فرا دهید. چه احساسی را به‌وجود آورده‌اید؟ آیا محیطی را زنده کرده‌اید یا برعکس؟ آیا از گام‌های متفاوتی از موسیقی در نوشتۀ‌ خود استفاده کرده‌اید؟ آیا از ابزاری همانند قافیۀ درونی و کلمات آهنگین بهره برده‌اید؟

 

نویسندگان مختلف استراتژی‌های متفاوتی برای دوباره‌نویسی و خودویراستاری دارند. برخی از نویسندگان همان‌طور که می‌نویسند این کار را انجام می‌دهند. بقیه منتظر می‌مانند تا نوشته‌شان تا انتها کامل شود.
یک تمرین خوب آن است که متن خود را سه‌بار بنویسید. اولین‌بار تلاش کنید هر چیزی را که به ذهنتان می‌آید در مورد داستانتان بنویسید: همۀ‌ رویدادهای مهم، تأثیرات و درس‌هایی که گرفته‌اید. در این مرحله بهترین راه این است که تا می‌توانید سریع بنویسید تا بتوانید پیش از بازنویسی یک توقف داشته باشد.
دومین‌بار که می‌نویسید مرحله‌ای است که باید ویراستای بسیاری انجام دهید، برای اینکه بتوانید یک بسط منطقی و جریان‌‌دار به آن بدهید. داستان را بخوانید. احتمالاً‌ این بخش را به‌منظور روشن ساختن و تصحیح کردن روند و بسط داستان انجام می‌دهید. همچنین بخش‌های اضافی را بررسی و حذف کنید. فاصله‌ها را مشخص کنید تا بدانید چه جاهایی به اضافه کردن مطلب نیاز دارید. از خود بپرسید آیا شما تمام اطلاعاتی را که یک خواننده به‌منظور خلق آن تجربه نیاز دارد بداند در اختیار او قرار داده‌اید؟ آیا این داستان به نکتۀ اصلی که مد نظرتان بوده است، دست یافته است.

 

دوره‌ها و کارگاه‌های نویسندگی معمولاً به‌عنوان ابزار نادیده گرفته می‌شوند، اما می‌توانند راه‌های ارزشمندی برای شارژ باتری‌های حرفه‌ای و گسترش و بهبود مهارت‌ها و تخصصتان باشند.

 

زیبایی سفر و نوشتن دربارۀ آن برای من به‌عنوان عامل اصلی و درونی برای تماشای تمام عناصر مادی دنیا است: شما آن را به قصد ثروتمند شدن و راحتی انجام نمی‌دهید،‌ بلکه به‌دنبال کسب تجربه، به‌دست آوردن خاطرات متفاوت و رویارویی با چالش‌هایی هستید که می‌تواند جایگاهتان را حتی از بیل گیتس بالاتر ببرد.
تمام پاداش‌ها درونی هستند. این افراد (سفرنامه‌نویسان) باید به درک بهتری از جهان و خودشان دست یابند و قادر باشند جهان را به‌عنوان سفری در نظر بگیرند که در آن هیچ پاسخ قطعی مطلقی وجود ندارد و افراد نیز در واقع از پرسش‌های خود به‌سمت پرسش‌های عمیق‌تر و بنیادی‌تر و از جایگاه کنونی خود به یک جایگاه بالاتر در حرکت هستند.
نویسندگی در تمام نمونه‌های خود در واقع روشی برای شفاف‌سازی است تا بتوان مفهوم جهان را کامل و جامع دریافت و تمام تجارب،‌ احساسات و مشاهدات افراد را با یکدیگر ترکیب کرد و به یک مجموعۀ‌ بی‌نقص دست یافت.
پیکو لِیر

 

 

 دوست دارید یک سفرنامۀ درخشان از یک نویسندۀ چیره‌دست بخوانید؟

روی لینک زیر کلیک کنید تا نوآوری زبانی و طنز درخشان و نگاه جامع و خلاقانه را یک‌جا در یک سفرنامه ببینید:

دانلود رایگان کتاب جور هندستان از بهمن فرسی

 

یک پاسخ

  1. سلام و درود استاد کلانتری گرامی

    کتاب “چگونه سفرنویس شویم” به عنوان یک‌ کتاب مرجع و راهنمای کاربردی می تواند باشد.
    مطالب کتاب به خواننده کمک می کند که در هر سفر مکان های تاریخی و جاهای دیدنی را با دقت بیشتری ببیند. به عنوان سفرنامه نویس در هر سفری که می رود سفرنامه ی خود را با توجه به دیدنی ها و شنیدنی ها بنویسد و در مجلات، وبلاگ و سایت های فارسی و خارجی چاپ و منتشر و به اشتراک بگذارد. همچنین سفرنامه نویس را وادار می کند که توجه بیشتری به محیط اطراف داشته باشد تا از سفر خود بهترین بهره را ببرد.
    کتاب خوب و جذابی است. چند سال قبل این کتاب را خواندم. با معرفی خوب تان ترغیب شدم که این کتاب را دوباره بخوانم.

    در عبارت و کلمات کلیدی می توان کلیدواژه هایی
    همچون: آموزش سفرنامه نویسی/سفرنامه نویسی/ سفرنامه نویسی و درآمدزایی/ نویسندگان و سفرنامه نویسی
    را اضافه کرد.
    سپاس از معرفی خوب تان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *