میراث تو داستان زندگی توست | راهنمای گام‌به‌گام برای نوشتن داستان زندگی‌تان

«میراث تو داستان زندگی توست» عنوان کتابی از دکتر ریچارد کمپبل و چریل اسونسون است که نگاهی خلاقانه به نوشتن داستان زندگی دارد.

جیمز ای. بیرن، پایه‌گذار «خودزندگینامه‌نویسی خلاق» در پیش‌گفتار این کتاب با اشاره به این نکته که ما در عصر صنعت و فناوری اطلاعات زندگی می‌کنیم و پیشرفت‌های مدام تکنولوژی و وجود اینترنت، ارتباطات شخصی ما را کاهش داده‌است، می‌نویسد:

شاید در نتیجۀ همین کاهش ارتباطات شخصی است که مردم روزبه‌روز بیشتر به نوشتن خاطراتشان رو می‌آورند. آن‌ها بیش‌تر و بیش‌تر به ضرورت نوشتن داستان زندگی‌شان پی می‌برند تا اثبات کنند که وجود داشته‌اند و زندگی‌شان مهم بوده تا نسل‌های بعد نیز دریابند که آن‌ها چه کسانی بوده‌اند، چطور زندگی کرده‌اند و چطور مادر و پدر، مادربزرگ و پدربزرگ، دایی و عمو یا خاله و عمه شده‌اند. وقتی ما میراث زندگی‌مان را برای آیندگان می‌گذاریم زندگی خودمان را بهتر درک می‌کنیم و به آن معنا می‌بخشیم.

 

به دلایل بالا برای نوشتن خودزندگینامه می‌توان تاثیرگذاری، انتقال تجارب به نسل‌های آینده، ارضای میل به جاودانگی و بهبود زندگی خویش را نیز اضافه کرد. به هر حال نوشتن زندگینامۀ خود، تصمیم مهمی است که _اگر به هر دلیلی گرفته‌اید_ این کتاب می‌تواند در پیشبرد بهتر و سریع‌تر عملی کردن آن، کمک شایانی به شما بکند.

زندگینامه‌نویسی | میراث تو داستان زندگی توست

«میراث تو داستان زندگی توست» پس از تجربۀ آموزش به صدها نفر در سراسر دنیا به رشتۀ تحریر درآمده و از این رو منبع مفید و قابل اعتمادی برای خودزندگینامه‌نویسی است.

نویسندگان این کتاب، نوشتن داستان زندگی را به ساختن یک خانه تشبیه کرده و کتاب را در سه بخش مهم پی‌ریزی بنا، ساختن دیوارها و کار پیرایش به نگارش درآورده‌اند. هر یک از این بخش‌ها شامل فصل‌های مختلفی است که با یک جملۀ قصار مرتبط و زیبا آغاز و با یک تمرین کاربردی به پایان می‌رسد.

 

بخش اول: پی‌ریزی بنا

در این بخش اصول اولیۀ نوشتن و ابزارهای اصلی نوشتنِ داستان زندگی ارائه شده است. نویسندگان در 12 فصل این بخش به موضاعات مهم زیر پرداخته‌اند:

  • چرایی نوشتن داستان زندگی
  • راه‌های متعدد ثبت وقایع زندگی
  • چگونگی شروع کار، آشنایی با ابزاری اساسی برای نوشتن و راه‌هایی برای عبور از موانع
  • شناخت ده ترس معمول نویسنده‌ها و راه‌های غلبه بر آن
  • اهمیت حواس پنجگانه و استفاده از قدرت آن‌ها
  • کشف صدای خودتان
  • چالش‌های پیش رو در ایفای نقش «قهرمان داستان»
  • تکنیک‌های گفتگو و مصاحبه
  • روش‌هایی برای زنده کردن خاطرات
  • تکنیک‌های استفاده از طنز
  • نکاتی برای تسهیل قصه‌گویی
  • راههای بسط دادن داستان و چگونگی پایان‌بندی آن

 

خواننده با مطالعۀ این بخش و انجام تمرین‌های آن می‌تواند بنای روایت داستان زندگی خود را پی‌‌ریزی کند.

 

بخش دوم: ساختن دیوارها

اصل کارِ نوشتن داستان زندگی در این بخش آغاز می‌شود.

این بخش را شاید بتوان وجه تمایز این کتاب و دلیلِ برتری آن نسبت به سایر کتاب‌های آموزشی در این زمینه دانست. «میراث تو داستان زندگی توست» در بخش میانی به حل معضل بزرگ «از کجا شروع کنم» پرداخته و روشی خلاقانه را جایگزین نقل وقایع به‌صورت خطی و دنباله‌دار _که احتمالاً نویسنده را از نوشتن دلسرد و خواننده را از خواندن ملول می‌کند_ کرده است.

«نوشتن داستان زندگی بر اساس مضامین» راهی است که کمپبل و اسونسون پیشنهاد داده‌اند. آن‌ها 10 مضمون اصلی در زندگی را نام برده و در ده بخش جداگانه به توصیف هر یک از آن‌ها پرداخته‌اند.

این ده مضمون عبارتند از:

دوراهی‌های جاده

خانوادۀ من، خویشتن من

معنای ثروت

کار زندگی من

سلامتی و بهروزی

معادلۀ زن-مرد

پایان زندگی

از مادیات به معنویات

اهداف زندگی من

میراث‌نامۀ من

 

نویسندگان این کتاب معتقدند نوشتن با این مضامین، در خدمت چهار هدف مهم زیر است:

1. باعث حفظ تمرکز روی یک وجه زندگی‌تان می‌شود.

2. باعث می‌شود شکل دو سه صفحه‌ای را حفظ کنید و این هم مانع طولانی شدن مطلب و غرق شدن در جزئیات می‌شود، به‌علاوه کمک می‌کند تا روی جوهر داستان‌ها تمرکز کنید و حاشیه نروید.

3. توالی منطقی به داستان زندگی‌تان می‌بخشد.

4. نکات اساسی زندگی‌تان را در ساختاری درست مطرح می‌کند.

 

در فصل انتهایی این بخش با عنوان «ایجاد فضای بیشتر»، 25 مضمون دیگر به این مضامین اضافه شده که  هر کدام از آن‌ها می‌تواند پایۀ داستان زندگی باشد.

ارزش‌های زندگی

علایق پرشور من

هنر و زیبایی

غذا و نوشیدنی

نقش موسیقی در زندگی من

زندگی ادبی من

بزرگ‌ترین موفقیت‌ها

شهامت

میراث فرهنگی

خلاقیت

دوستی

سفر

حیوانات خانگی من

ریسک‌های زندگی‌ام

نقش ورزش در زندگی

بلایای طبیعی و تصادفات

زندگی من بعد از بازنشستگی

هنر بخشش

معجزات زندگی

لحظات شرمندگی

خواهرها و برادرها

لحظات تاریخی زندگی من

اولین‌بارها

بچه‌ها و نوه‌ها

جنایت و مکافات

 

در هر فصل از این بخش، علاوه‌بر تمرین‌های کاربردی، سوالاتی تحت‌عنوان «پرسش‌های روشنگر» طراحی شده که تفکر و نوشتن دربارۀ آن‌ها می‌تواند به کاویدن اعماق ذهن و یادآوری خاطرات فراموش‌شده منجر شود.

 

بخش سوم: کار پیرایش

اگر تا این‌جا، قدم‌به‌قدم با کتاب پیش آمده و قلم زده باشید، شاخ غولِ «نوشتنِ زندگینامه‌ی خود» را شکسته‌اید. در بخش پایانی قرار است به اصلاحات نوشتۀ خود و زیباسازی کتابتان بپردازید.

در این بخش به چگونگی ویرایش متن در سه سطح زیر پرداخته شده و نکات مهمی در راستای هر یک ارائه شده است.

  • ویرایش اساسی
  • ویرایش نگارشی
  • نمونه‌خوانی

 

شیوۀ ساختاربندی کتاب، انتخاب عنوان برای آن، اهمیت ظاهر کتاب و زیبایی بصری آن و روش‌های مختلف چاپ آن، موضوعات اساسیِ بعدی‌ای هستند که کمپبل و اسونسون به آن پرداخته‌اند.

آنها در پایان کتاب‌شان با اشاره به این مسئله که «تکمیل داستان زندگی لحظۀ مهمی است که سزاوار جشن گرفتن است» از شما می‌خواهند که به خودتان تبریک گفته و این موفقیت را جشن بگیرید.

 

«میراث تو داستان زندگی توست» یک ضمیمه هم دارد. ضمیمه‌ای شامل 300 تجربۀ زندگی که بر اساس مقولاتی چون ماجرا، کار و حرفه، یادگیری و سفر دسته‌بندی شده است. در روش استفاده از این فهرست طولانی نوشته شده:

«آن‌ها را بخوانید و هر کدام را که شخصاً تجربه کرده‌اید علامت بزنید. به آن‌ها که خاطرۀ قوی‌ای در ذهن‌تان زنده می‌کنند توجه کنید؛ داستانی آن‌جا نهفته است که منتظر است آن را بنویسید.»

 

«میراث تو داستان زندگی توست»، یک راهنمای گام‌به‌گام برای نوشتن داستان زندگی است که چنان استادانه نوشته شده که نه‌تنها فرآیند نوشتن را برای کسانی که قصد نوشتن خودزندگینامه‌شان را دارند تسهیل، لذت‌بخش و سرگرم‌کننده می‌کند که برای کسانی که چنین قصدی ندارند نیز، برانگیزاننده و وسوسه‌کننده است.

این کتاب را انتشارات کتیبۀ پارسی با ترجمۀ خوب سیمین موحد در 301 صفحه منتشر کرده است.

 

مطالب پیشنهادی:

اصول زندگی‌نامه‌نویسی و خاطره‌نگاری | چگونه داستان زندگی خودمان را بهتر و راحت‌تر بنویسیم؟

 

نویسنده: زهرا شجاعی

یک پاسخ

  1. بسیار عالی
    جذب نوشته هایتان می شوم
    و خودم را شاگردی عجول،در مدرسه خاطره نویسی می یابم که طاقت نداردو برای نوشتن داستان های متنوع و رنگارنگ زندگیش، هیجانی شده و دنبال کاغذ و قلم می گردد.
    ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *