گزارشی از دهمین جلسه کلاس تولید محتوا

دهمین جلسه کلاس تولید محتوا روز جمعه 9 مهرماه 1400 به صورت آنلاین برگزار شد. این جلسه که سومین و آخرین جلسۀ پیشرفتۀ دوره بود با تاکید بر تمرکز روی یک موضوع آغاز و با پرداختن به الگویی که در جلسه‌های قبل ارائه شده بود ادامه یافت.

الگویی که همیشه در تولید محتوا جواب می‌دهد

شاهین کلانتری با اشاره به این که محتوا کاری زمان‌بر است پایان این دوره را شروع کارِ محتواگران دانست و در جلسۀ پایانی به نکاتی دربارۀ ماندن در مسیر، انجام کارهای منظم و منسجم و حمایت از یکدیگر پرداخت.

بحثِ این جلسه، پس از مرور اهمیت دو بخش اولِ الگو یعنی «قلاب» و «داستان» به موضوع مهم «پیشنهاد» رسید.

«برای تبدیل محتوا به کاری جدی باید توجه ویژه‌ای به سودآوری داشت. حذف سودآوری مسیر محتوا را دچار انحراف می‌کند. بازاریابی محتوایی به‌وسیلۀ ارزش‌آفرینی ما را به سود می‌رساند. و این یک مسیر دوطرفه است. در واقع ما با تولید محتوای هدفمند وارد یک بازی برد-برد با مخاطب می‌شویم؛ با محتوای خود به او سود می‌رسانیم و با دادن پیشنهاد مناسب، راهِ سودرسانی مخاطب به خود را باز می‌گذاریم. از این رو تمرکز روی پیشنهاد اهمیت ویژه‌ای داشته و جلوی هدررفت وقت و انرژی را می‌گیرد.»

 

مدرس دوره از هدف مهم زیر برای شرکت‌کنندگان گفت:

تمرکز روی ساخت یک فروشگاه در سایت شخصی (جایی برای عرضۀ محصولات محتوایی)

او برای شفافیت موضوع و اهمیت سایت شخصی از استعارۀ کاربردی زیر استفاده کرد:

اهمیت داشتن سایت و توید محتوا

 

«تصور کنید مغازه‌ای را اجاره کرده و ماهانه بابت اجاره مبلغی می‌پردازید. آیا اگر به مشغولیت‌های دیگر بپردازید یا به بهانه‌های مختلف کار را جدی نگیرید، مغازه و شغل شما دوام می‌آورد؟ به سایت خود به چشم یک مغازه نگاه کنید و اجازه ندهید چون هزینۀ کمی برای سایت می‌پردازید دچار خطای شناختی شده و آن را بی‌ارزش تلقی کنید. سایت شما _برخلاف مغازه_ محدود به یک خیابان و یک شهر نیست، سایت شما در دهکدۀ جهانی است و این یعنی اگر به اندازۀ یک مغازه برای آن وقت و انرژی بگذارید این پتانسیل را دارد که چندین برابر آن مغازه به شما سود برساند.»

 

او با تاکید بر این نکته که سایت شما مغازۀ شماست افزود: «برخورد شما با مخاطب، ظاهر سایت، تعداد کامنت‌های هر پست، داشتن محصولات متنوع با قیمت‌های متفاوت و … از جمله پارامترهایی هستند که در پویاتر و کارآمدتر شدن سایت شما و در نتیجه سودآوری بیش‌تر آن موثر خواهند بود.»

 

کلانتری برای رسیدن به هدفِ تعیین شده (ساخت یک فروشگاه در سایت شخصی) پیشنهادات زیر را ارائه کرد و با اشاره به اینکه وصول به این هدف فرآیندی زمان‌بر است از شرکت‌کنندگان خواست تا بهانه‌ها و موانع را کنار گذاشته و هرچه زودتر شروع کنند.

  • با کتاب الکترونیک شروع کنید.
  • بعد محصول صوتی تولید کنید.
  • و در نهایت محصول ویدیویی بسازید.

 

پایان دهمین جلسه از کلاس تولید محتوا نیز به پرسش و پاسخ گذشت. شرکت‌کنندگان سوالاتی در زمینۀ تدوین استراتژی سایت، تعادل میان کمیت و کیفیت مطالب، اهمیت به‌روزرسانی مداوم محتوا، نقش سئو در موفقیت سایت، مدیریت زمان و … پرسیدند که به آن‌ها پاسخ داده شد.

کتاب خوب استراتژی محتوا برای وب از کریستینا هالورسن و ملیسا راچ نیز برای مطالعۀ بیشتر معرفی شد.

 

تجربه‌نگاری ششمین جلسه کلاس تولید محتوا

طبق روال همیشه، بخش پایانی کلاس به تجربه‌نگاری اختصاص یافت و شرکت‌کنندگان از حس و حال خودشان نسبت به دهمین جلسه کلاس تولید محتوا و کل دوره گفتند که کامنت‌های زیر تعدادی از این تجربه‌نگاری‌هاست:

زهرا احمدی: عالی بود این ده هفته. من با یه عالمه تئوری و دوره‌های کم‌ثمر وارد این دوره شدم. بزرگ‌ترین دستاورد این دوره برای من این بود که جرات پیدا کردم دانسته‌هام را با دوره آموزشی و کتاب عملی کنم.
آتوسا قهرمان: برای من یک نقطۀ شروع جدید در کوچینگ بود.
پگاه جهانگیرنژاد: این ده جلسه از بهترین اتفاق‌های زندگیم بود و من واقعاً بابتش ممنونم. اما هر چقدر تشکر کنم کافی نیست. تازه کار ما شروع شده استاد. این خیلی دلگرم‌کننده است.
الهام بچاری: ممنون استاد از دوره‌های عالی‌تون. من که خیلی دارم تلاش می‌کنم، شاید الان نمود نداشته باشه ولی مطمئناً آینده متفاوت خواهد بود.
بهناز بنی‌اسدی: من نتونستم کاملاً با کلاس پیش بیام ولی دوره فوق‌العاده‌ای بود برای من. باید بگم هیچی درباره محتوا نمی‌دونستم و واقعاً می‌خوام به‌طور جدی فعالیتم رو شروع کنم. چون تازه فهمیدم چقدر محتوا قدرتمنده. امیدوارم بتونم همچنان از همراهی شما و همه دوستان در این مسیر استفاده کنم.
غزاله عسگری: خداقوت استاد عزیز. این دو تا دوره‌ای که شرکت کردم و این پنج ماه برای من یه تجربۀ فوق‌العاده بود. کلی ذوق دارم دوباره جلساتو مرور کنم و تمرینا رو انجام بدم. و امیدوارم هرچه زودتر زمان خالی پیدا کنم تا بتونم در کارگاه محتوا هم شرکت کنم.
مریم علی‌پور: دورۀ فوق‌العاده‌ای بود. احساس نمی‌کردم در یک کلاس غیرحضوری هستم. اینقدر که خوب مدیریت می‌شد و تعامل وجود داشت. کارگاه‌های مختلف باعث شد افق‌های مختلفی روبه‌روم قرار بگیره. یک مدرس بی‌نظیر و هم‌دوره‌ای‌های توانمند.
ایمان اکبری: بودن تو این کلاس خیلی خوب بود برام. واقعاً لذت‌بخش بود. صحبت‌ها و محتوا مسیر رو برام روشن کرد.
سپیده عابدی: من خیلی لذت بردم و تونستمجای خودم رو پیدا کنم. ولی مهم‌تر از هر چیز نگاهی بود که نسبت به محتوا بهمون تزریق کردید.
سمیه محمدی: دستاورد این دوره کلی تجربه‌های ارزشمند و آشنایی با دوستان بی‌نظیر و حرفه‌ایه. من در کنار شما استاد عزیز از دوستان هم خیلی چیزها یاد گرفتم.

 

نویسنده گزارش: زهرا شجاعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *