گزارشی از نهمین جلسه کلاس تولید محتوا

نهمین جلسه کلاس تولید محتوا روز جمعه 2 مهرماه 1400 به صورت آنلاین برگزار شد. این جلسه که دومین جلسۀ پیشرفتۀ دوره بود با تاکید بر تمرکز روی یک موضوع آغاز و با پرداختن به الگویی که در جلسۀ قبل ارائه شده بود ادامه یافت.

شاهین کلانتری با اشاره به جزوه‌ای که از جو ویتالی در کانال دوره قرار داده شده بود و روش‌های مختلف تیترنویسی در آن، از شرکت‌کنندگان خواست تا تجربه‌هایشان در نوشتن قلاب و تحلیل قلاب‌های موجود را بیان کنند:

نازنین ایمانی: من یک کتاب خواندم. قلاب‌های جالبی توش بود.

نسترن کاشانی: بله، موثر بود. من سعی کردم یک عنوان را به شیوه‌هایی که در جزوه بود بنویسم.

پگاه جهانگیرنژاد: حساسیتم نسبت به قلاب‌ها بیشتر شده بود. مخصوصا بین قفسه‌های کتابفروشی. همین‌طور فهمیدم باید روی عناوین پست‌هام بیشتر کار کنم.

سمیه محمدی: من از قلاب‌نوشتن به محتوایی که می‌خواستم بنویسم رسیدم. قلاب به ذهنم نظم می‌داد برای اینکه بدانم از چی و چجوری بنویسم.

ایمان اکبری: کلی پست بود که برایشان قلاب نوشتم.

 

نهمین جلسه کلاس تولید محتوا

 

کلاس با تمرکز بر بخش دوم الگو یعنی داستان ادامه یافت.

مدرس دوره، کتاب معروف بزرگ‌ترین فروشندۀ دنیا از اگوستین مندینو را به عنوان یک نمونه از آموزش در قالب داستان معرفی و بخش‌هایی از آن را در کلاس خواند. او از شرکت‌کنندگان خواست تا این کتاب را در طول هفتۀ آینده مطالعه کرده و برای نوشتن یک داستان آموزشی از فصل به فصل آن الگو بگیرند.

او با تاکید بر این نکته که نویسنده در این کتاب تاثیرگذار، به جای مستقیم‌گویی، با ساختن فضاهای متفاوت، تصویرسازی، شخصیت‌پردازی و استفاده از تکنیک‌های روایی موفق به آموزش پرداخته، به شرکت‌کنندگان پیشنهاد داد تا پس از انتخاب موضوع و بررسی بند به بند این کتاب، داستان آموزشی خود را بنویسند.

موضوع‌هایی چون چرخۀ فروش، داستان‌سرایی، محتوا، توسعه فردی، محیط زیست، نوجوان و چالش‌های او، آموزش‌های یک مادر به فرزندانش و … در کلاس مطرح شد.

در پایان نیز دو کتاب مهم «قصه‌هایی که می‌چسبند» اثر کیندرا هال و «عملی کردن دانسته‌ها» از کن بلانچارد پیشنهاد شد.

 

تجربه‌نگاری ششمین جلسه کلاس تولید محتوا

طبق روال همیشه، بخش پایانی کلاس به تجربه‌نگاری اختصاص یافت و شرکت‌کنندگان از حس و حال خودشان نسبت به نهمین جلسه کلاس تولید محتوا گفتند. کامنت‌های زیر تعدادی از تجربه‌نگاری‌های این جلسه از کلاس محتوا است:

الهام بچاری: حس می‌کنم شبیه یک نقشه راهه.
پگاه جهانگیرنژاد: می‌خوام رونویسی کنم و قالبش را نیز کپی کنم.
میترا کریمی: یکی از تمریناتی است که با جان و دل انجام می‌دهم.
نسترن کاشانی: من مشتاقم تا با آن فایل ورد، نوشتن را پیش ببرم. اون جدول برام جالب بود. هر بار با تمرین‌های محتوا از منطقه امنم بیرون میام. این رو در کمتر کلاسی تجربه کردم.
ایمان اکبری: فکر می‌کنم ارائۀ موضوع در قالب داستان آن را ماندگار می‌کند. از آن نقل می‌شود و تا سال‌ها از آن استفاده می‌شود.
سپیده عابدی: جالبه که دیگه مثل قبل، توی ذهنم کتاب‌نوشتن، دست‌نیافتنی نیست؛ اینقدر که از اول همه چیز رو پله‌پله جلو بردید.

 

نویسنده گزارش: زهرا شجاعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *