گزارشی از هشتمین جلسه کلاس تولید محتوا

هشتمین جلسه کلاس تولید محتوا روز جمعه 26 شهریورماه 1400 به صورت آنلاین برگزار شد. این جلسه از کلاس که عنوان متفاوت «اولین جلسۀ پیشرفته» را نیز داشت، با جملۀ زیر آغاز شد:

به جای آشنایی سطحی با صد چیز مختلف، در یک الگو استاد شوید.

 

کلانتری با تاکید بر این نکته که میل به تازه‌ها و یادگیری مباحث جدید بد نیست، شرکت‌کنندگان را از عادت کردن به این شیوه و عدم توجه به عمق بر حذر داشت. او همچنین اضافه کرد که «دانستن مطالب متنوع و عدم اجرا و به‌کارگیری آن‌ها در عمل، ما را از عملکرد استادانه دور خواهد کرد. پس در همین راستا _و پس از بستن پرونده‌هایی چون نوشتن کتاب الکترونیکی، طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی و …_ سه جلسه پایانی کلاس تولید محتوا به سه کار اساسی در سه زمینه مختلف و تمرکز روی یک چیز اختصاص می‌یابد.»

در اولین جلسۀ پیشرفته به الگویی پرداخته شد که همیشه جواب می‌دهد. الگویی سه بخشی که گرچه الگوی چندان ناآشنایی نیست اما تولید کار با آن، مستلزم دقت و تمرین زیاد است. از این الگو می‌توان در فروختن محصول، نوشتن تبلیغ، تولید آلبوم اینستاگرامی، نوشتن صفحۀ فرود، پیشنهاد خبرنامه، نوشتن صفحۀ فروش و … استفاده کرد. بخش‌های مهم این الگوی پرکاربرد، که کمک می‌کند تا هر ایده‌ای را بفروشیم، عبارتند از:

قلاب

داستان

پیشنهاد

 

در ادامه به توضیح هر یک از این بخش‌ها و چگونگی تاثیرگذارترشدن آن‌ها پرداخته شد.

هشتمین جلسه کلاس تولید محتوا

 

قلاب

قلاب چیزی است که توجه مخاطب را جلب می‌کند و میل کلیک کردن را در او به وجود می‌آورد. قلاب می‌تواند متنی، متنی و تصویری و یا کاملاً تصویری باشد. و نکتۀ دیگر این‌که هر قلاب برای جامعۀ هدف مشخصی طراحی می‌شود.

در ادامه از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا قلاب‌های اکسپلورر اینستاگرام خود و یک سایت در وب را بررسی کرده و میزان و دلیل موفقیت آن‌ها را تحلیل کنند.

پیشنهاد مدرس دوره در این بخش، درست کردن یک فایل شخصی با عنوان «قلاب‌نامه» یا «قلاب‌دان» و ذخیره کردن هر نمونۀ خوبی که می‌بینند بود.

 

داستان

«از آنجایی که قلاب نقطۀ ورود مخاطب به صفحۀ مورد نظر است، نباید دستِ‌کم گرفته شود؛ اما داشتن یک قلاب عالی کافی نیست، برای نگه داشتن مخاطب باید به سراغ بخش بعدی و مهم الگوی سه بخشی یعنی داستان رفت؛ موضوعی که جلسه‌های پیش با آن آغاز می‌شد.»

 

  • قصه به ایجاد هم‌حسی با مخاطب کمک می‌کند و به ماندن او در صفحۀ شما و تبدیل شدن او به مشتری موثر است.
  • داستان به مخاطب شما نشان می‌دهد که با محصولات یا خدماتتان دقیقاً چه ارزشی برای او ایجاد می‌کنید.
  • داستان باعث می‌شود برند شما به‌نحو بهتری شناخته شود، چرا که قصه‌ها رابطه می‌سازند. حتی اگر مخاطب فوراً از شما چیزی نخرد، ممکن است بعدها به یکی از مشتریان شما تبدیل شود.

پس از بررسی یک نمونۀ موفق در اینستاگرام که از این الگو و داستان بهره برده بود به بخش پایانی یعنی «پیشنهاد» پرداخته شد.

 

پیشنهاد

پس از قرار دادن یک قلاب خوب و روایت یک داستان تاثیرگذار، وقت دادنِ پیشنهاد است.

  • پیشنهاد همیشه به معنای عرضۀ چیزی برای فروش نیست. شما می‌توانید در نهایت از مخاطب بخواهید پست شما را لایک کند یا به اشتراک بگذارد.
  • عدم توجه مخاطب به درخواست شما یعنی پیشنهاد وسوسه‌انگیز و جالبی نداشته‌اید.

 

کلانتری پس از بیانِ اهمیت و نقش خلاقیت در نوشتن پیشنهاد و بررسی نمونه‌های موفق و ناموفق، از شرکت‌کنندگان خواست تا به «قلاب»، «داستان» و «پیشنهاد»‌های خود نمره بدهند.

او در جمع‌بندی هشتمین جلسه کلاس تولید محتوا اضافه کرد:

«پس اگر فالوورهایتان کم است،

اگر پست‌هایتان به اندازه کافی لایک نمی‌شود،

اگر کامنت‌های زیادی دریافت نمی‌کنید،

اگر کسی محتوای شما را به اشتراک نمی‌گذارد،

اگر کسی عضو خبرنامۀ سایت شما نمی‌شود،

اگر کسی از شما خرید نمی‌کند

حتماً در قلاب، داستان یا پیشنهاد مشکل دارید.

و راه‌حل این است که روی مهارت قلاب‌سازی، قصه‌گویی و پیشنهاد دادن کار کنید.»

کلاس تولید محتوا

 

در پایان نیز کلانتری از شرکت‌کنندگان خواست تا در راستای جملۀ ابتدایی این جلسه و اهمیت تمرکز روی یک کار، این هفته را به تقویت مهارت قلاب‌سازی بپردازند. قالب‌های تیترنویسی در کانال دوره را مطالعه کرده و با الگوی ارائه شده در آن «قلاب» بنویسند.

 

نویسنده گزارس: زهرا شجاعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *