گزارشی از دومین جلسه کلاس تولید محتوا

روز جمعه 18 تیرماه 1400 دومین جلسه کلاس تولید محتوا به صورت آنلاین برگزار شد.

محتوای خوب معنای تازه‌ای به زندگی مخاطبان می‌دهد.

 

شاهین کلانتری با بیان جملۀ بالا در توضیح چرایی و چیستی تولید محتوا گفت: «اگر در مسیر محتوا مداومت داشته باشیم و ارتباط با مخاطب به‌صورت جدی‌ در برنامۀ ما وجود داشته باشد به تدریج این جمله را با تمام وجود حس خواهیم کرد. این را از زبان افراد زیادی خواهیم شنید که محتوای ما توانسته حداقل به بخشی از زندگی آن‌ها معنای تازه‌ای ببخشد و کمک کند تا نگاه متفاوتی به بعضی موضوعات داشته باشند. این هدف، تولید محتوا را برای ما بامعنی‌تر و جذاب‌تر خواهد کرد.»

در ادامه شرکت‌کنندگان از تمرین‌های هفتۀ گذشتۀ خود گفته و به تعدادی از موانع موجود برای حرکت منظم در مسیر محتوا اشاره کردند:

کمال‌گرایی، شفاف نبودن موضوع و مسیر، کمبود آگاهی، اهمال‌کاری، سردرگمی در انتخاب موضوع تخصصی، فشردگی برنامه‌ها، محیط خانواده، نداشتن مهارت کافی، همه‌چیزخواهی، نشناختن مسیر، ترس از اشتباه کردن، عدم تمرکز، استرس و افسردگی، تعدد کارهای روزمره و … .

 

شاهین کلانتری با ذکر این نکتۀ مهم که «تلنبار شدن تمرین‌ها روی هم از یک جایی به بعد مانع عمل‌گرایی خواهد شد» از شرکت‌کنندگان خواست تا تمرین‌های باقیمانده از هفتۀ اول را در هفتۀ دوم انجام دهند.

 

جلسه دوم تولید محتوا

 

کارگاه داستان‌سرایی

همانند جلسۀ اول کلاس تولید محتوا، اولین بخش از جلسات تولید محتوا کارگاه داستان‌سرایی بود.

زندگی شما مهم‌ترین داستانی است که برای تعریف کردن دارید.

 

شاهین کلانتری با نقل جملۀ بالا از آنت سیمنس و با تکرار این نکتۀ مهم که «آن‌چه امضای ما را به محتوا اضافه می‌کند قصۀ ماست. و هرچه مهارت ما در داستان‌سرایی بیشتر باشد شانس ما برای تمایز در محتوا بیشتر است.» راهکاری جذاب برای وقتی که هیچ قصه‌ای برای روایت کردن نداریم ارائه کرد.

صفحاتی از کتاب سگال ناروال به عنوان نمونه خوانده و از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا تمرین عملی کارگاه داستان‌سرایی را با توجه به این نمونه انجام دهند.

کلاس تولید محتوا

 

کارگاه دوم کارگاه تولید آموزش بود.

شاهین کلانتری تمرین کارگاه اول را به کارگاه دوم گره زد و به بحث مهم تبلیغ‌نویسی و کپی‌رایتینگ پرداخت.

در این کارگاه ده سوال مهم ارائه شد. سوالاتی که پاسخ‌دادن به آن‌ها میزان متقاعدکننده‌بودن محصول را تعیین می‌کرد. تمرین این کارگاه بررسی عمیق این سوالات و پاسخ آن‌ها برای صفحۀ تبلیغی بود که شرکت‌کنندگان برای محصول 25 دقیقه‌ای خود می‌نویسند.

در نهایت برای انتخاب حوزۀ تخصصی و بازبینی آن به این نکته اشاره شد که «اگر کار شما در یکی از حوزه‌های ثروت، روابط و سلامت قرار داشته باشد سرعت و وسعت درآمدزایی‌تان افزایش می‌یابد.»

پیشنهاد تماشای ویدئوی آموزشی سوسن تسلیمی پایان کارگاه تولید آموزش بود.

 

کارگاه برندسازی شخصی

در کارگاه برندسازی شخصی از اقدامات پایه برای برندسازی شخصی حرف زده شد.

در بخش اول به اشتراک‌گذاری فعال و خلاقانه اشاره شد. اشتراک‌گذاری‌ای که فراتر از بازنشر خالی محتوای دیگران است و با افزودن چیزی به محتوای آن‌ها و ارزش‌آفرینی به ساخت رابطه نیز کمک می‌کند.

کلانتری با تاکید بر این نکته که به‌اشتراک‌گذاشتنِ محتوای دیگران، مصداق بخشندگی و کمک به دیگران است به ارائۀ راهکارها و تمرین‌هایی پرداخت که جرقۀ ایجاد رابطه با افراد فعال در حوزۀ تخصصی شرکت‌کنندگان باشد.

در بخش بعدی به روشی برای پیشبرد پروژۀ نوشتن کتاب الکترونیکی اشاره و نوشته‌ای از سعید عقیقی به‌عنوان یک نمونه خوب پیشنهاد شد.

 

کارگاه انواع متن

در کارگاه انواع متن این جلسه به روشی دیگر برای نوشتن پرداخته شد. فهرست‌نویسی خلاقانه موضوعی بود که شرکت‌کنندگان در این کارگاه با خواندن متنی از فریدون تنکابنی با آن آشنا شدند.

به گفتۀ شاهین کلانتری تمرین این بخش، تسلط کلامی را بالا برده و به گرم شدن ذهن و تیترنویسی کمک شایانی می‌کند.

 

کارگاه پایانی کارگاه توسعه فردی بود.

در این کارگاه به روش کاری رولد دال اشاره شد:

شما باید ساعت‌ها روی صندلی‌تان بنشینید و به کارتان بچسبید. اگر عادت دارید گاه از جا برخیزید و چند دقیقه‌ای را به گفتگو و بطالت بگذرانید هنگامی که سرتان شلوغ می‌شود از عهدۀ انجام کارها برنخواهید آمد.

«رولد دال عادت داشت هر روز از ساعت 10 صبح تا 12 ظهر و 4 تا 6 بعدازظهر بنویسد. او در این ساعات جلوی تمام حواس‌پرتی‌ها را می‌گرفت و از پشت میز کارش تکان نمی‌خورد.»

به شرکت‌کنندگان پیشنهاد شد تا با الگو گرفتن از شیوه رولد دال روزانه 2 ساعت به برنامۀ محتوایی خود اختصاص داده و با روش پومودورو این دو ساعت را مدیریت کنند.

 

تکنیک پوودورو

پس از اتمام کارگاه‌ها یک برنامۀ هفتگی جامع ارائه شد که شرکت‌کندگان در آن با تکیه بر روش 5 تا 5 دقیقه آزادنویسی به مرور درس‌های دومین جلسه کلاس تولید محتوا، نوشتن داستان برای صفحۀ تبلیغ، تماشای دورۀ سوسن تسلیمی، مطالعۀ نوشته فریدون تنکابنی، فهرست‌نویسی خلاق، انتخاب یک موضوع خاص برای نگارش مطلبی که بناست با گردآوری محتوای دیگران تولید شود، نوشتن حداقل 20 نکته برای کتاب الکترونیکی و انجام تمام تمرین‌های عقب‌افتادۀ هفتۀ اول می‌پردازند.

 

تجربه‌نگاری دومین جلسه کلاس تولید محتوا

در پایان جلسه نیز شاهین کلانتری از شرکت‌کنندگان خواست تا از حس و حال خودشان نسبت به جلسۀ دوم بگویند که کامنت‌های زیر تعدادی از تجربه‌نگاری‌های این جلسه از کلاس محتوا است:

سارا کلهر: ایده‌ها و روش‌هایی که مطرح میشه غول نویسندگی را برای من کوچک و کوچک‌تر می‌کنه.
علیرضا جعفری: خیلی عالی. جلسه به جلسه حرفه‌ای‌تر میشه.
حسن رنجبر: آنقدر جذاب بود که زمان کلاس رو یادمون رفت.
بهناز بنی‌اسدی: کلاس‌های شما واقعاً انگیزه میده. کاش بتونم این انگیزه رو در طول هفته حفظ کنم.
شهناز نادری: این جلسه عالی بود. منکه کلی ایده گرفتم. پر از نکته بود.
افلیا فصیحی: بسیار متنوع و هیجان‌انگیز. امیدوارم برسم هم را انجام بدهم.
فائزه حسین‌زاده: خیلی از چیزهایی رو که حتی ذره‌ای آگاهی درباره‌اش نداشتم، توی این دو جلسه متوجه شدم.
نسترن کاشانی: همۀ بخش‌ها مخصوصاً بخش داستان‌سرایی خیلی برام جالب بود… و برنامه‌ریزی هفتگی هم عالیه! ممنون از شما.
سپیده عابدی: من لابه‌لای حرف‌هاتون چندتا مشکل توی کارم پیدا کردم. سپاس.

 

نویسنده گزارش: زهرا شجاعی

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *