صبح جادویی برای نویسندگان

صبح جادویی برای نویسندگان

نویسندگان زیادی از صبح جادویی بهره می‌برده‌اند:

تونی موریسون ساعت 4 صبح شروع به نوشتن می‌کرد و تا وقتی‌که بچه‌هایش بیدار شوند و آن‌ها را برای رفتن به مدرسه آماده کند، به نوشتن ادامه می‌داد.

آنتونی ترولوپ با نوشتن در ساعت‌های ابتدایی صبح، قبل از اینکه شروع به کار کند، تقریبا 50 رمان نوشت. او از ساعت 5:30 تا 8:30 صبح درحالی‌که ساعت را جلوی چشم خود قرار داده بود، در هر ساعت 1000 کلمه می‌نوشت.

کورت ونه‌گات در مدرسه درس می‌داد. بنابراین هرروز صبح قبل از رفتن به سرکار، از ساعت 5:30 تا 8 صبح به نوشتن می‌پرداخت.

اگر شما هم یکی از شیفتگان نوشتن و نویسندگی هستید و دنبال راهکار و برنامه‌‌ای می‌گردید تا بتوانید منسجم‌تر، بیشتر و بهتر بنویسید، کتاب «صبح جادویی برای نویسندگان» دقیقا برای شماست. این کتاب همکاری مشترک استیو اسکات و هال الرود (نویسنده کتاب پرطرفدار صبح جادویی) است.

استیو اسکات که سال­‌ها با صبح جادویی همراه بوده و با به‌کار بستن راهکارهایش، توانسته عادت‌های بهتری در نوشتن برای خود بسازد، این بار به پیشنهاد هال الرود در نوشتن کتاب جدیدش با او همراه شده است. او در این کتاب از روش­ ساختن عادت­‌هایی می‌گوید که با انجام آنها توانسته، بهتر و موثرتر بنویسد.

اگر دلتان می­‌خواهد با تغییر تنها یک عادت و انجام چند تکنیک و کار کوچک در صبح، بتوانید ایده‌های بیشتری برای نوشتن پیدا کنید، هر روز به‌طور منظم بنویسید و با افزایش کمیت نوشته­‌های‌تان، کیفیت آن‌ها را نیز افزایش دهید، تا انتها با ما همراه باشید.

با خواندن فصل یک، دو و سه کتاب «صبح جادویی برای نویسندگان»، بیدار شدن در صبح زود برای‌تان آسان‌تر و هیجان‌­انگیز­تر خواهد شد و می‌‌توانید بیشترین استفاده را از صبح­‌تان ببرید. در فصل چهار، پنج و شش می‌آموزید که چطور منجی­‌های زندگی را با عادت­‌های نوشتن خود همراه کنید.

در انتها و فصل هفت، هشت، نه و ده فرآیند­‌های تبدیل شدن به یک نویسنده حرفه‎ای را یاد می‌گیرید.

 

چرا صبح‌ها برای تبدیل شدن به یک نویسنده حرفه‌ای تا این حد اهمیت دارد؟

کریستوفر راندلر استاد زیست‌شناسی دانشگاه هیدلبرگ می‌گوید:

افراد سحرخیز تمام برگ‌های برنده را در دست دارند چون برای سازماندهی و برنامه‌ریزی روزشان وقت بیشتری در اختیار دارند. درحالی‌که دیگران با تقلا و تلاش برای به کنترل درآوردن روزشان تلاش می‌کنند، سحرخیزان سرحال‌تر بوده و تمام کارهای خود را به آرامی و تمرکز انجام می‌دهند.

افرادی که روزشان را دیر شروع می‌کنند و یا صبح‌ها خواب‌آلود هستند، بیشتر از اینکه فعال باشند واکنش‌گر هستند و بسیاری از کارها را به شانس واگذار می‌کنند. یکی از عادت‌های صبح جادویی، ورزش است که باعث اکسیژن‌رسانی بیشتر به مغز شده، موجب می‌شود بهتر فکر کنید، روی کارهای مهم تمرکز کنید و برای کل روز انرژی داشته باشید. نویسندگان سحرخیز علاوه بر داشتن روحیه و اندام بهتر، مفیدتر و مثمرثمرتر هستند و تعداد کلمات بیشتری در طول روز می‌نویسند. با ادامه این روند کتاب‌های بیشتری نوشته و از نوشته‌های‌شان درآمد بیشتری کسب می‌کنند.

اول از همه باید بدانید افراد سحرخیز، سحرخیز به دنیا نمی‌­آیند. آن‌ها خودشان سحرخیزی را انتخاب کرده‌اند. شما هم تنها با انجام چند کار ساده می‌توانید مثل آن‌ها به‌آسانی عاشق صبح‌ها شده و به فردی سحرخیز  تبدیل شوید.

اولین کاری که باید انجام دهید بالا بردن سطح انگیزه‌تان است. با انجام چند کار ساده به فردی تبدیل می‌شوید که وقتی زنگ ساعت‌تان به صدا درمی‌آید، آماده هستید از جا بپرید و هرچه زودتر صبح‌تان را شروع کنید. با انجام چهار مرحله مثل تعیین چشم‌انداز برای روز بعد، قرار دادن ساعت در سمت دیگر اتاق، نوشیدن آب، دوش گرفتن و مسواک زدن می‌توانید انگیزه بیشتری را برای بیدار شدن در خودتان بوجود بیاورید.

برای تسلط بر یک عادت جدید باید سی روز به خودتان زمان بدهید و این سی روز را به سه مرحله ده روزه تقسیم کنید.

مرحله تحمل‌ناپذیری: که شما در حال مبارزه با عادت‌های قدیمی خود هستید.

مرحله نا‌خوشایندی: که کار جدید برای‌تان آسان‌تر شده اما هنوز به عادت تبدیل نشده

و مرحله توقف‌ناپذیری: که برای تثبیت عادت جدیدتان باید حتما آن را طی کنید.

 

منجی‌های زندگی در «صبح جادویی برای نویسندگان»

پس از آن، کتاب از «منجی‌های زندگی» می‌گوید. شش عادتی که انجام آن‌ها در صبح زود، زندگی و شغل شما را دگرگون خواهدکرد. برای انجام‌شان تنها کافی است یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوید. آن‌ها به شما کمک می‌کنند باهوش‌تر و موثرتر کار کنید، پرانرژی­‌تر باشید و به وضوح اولویت‌های خود را پیدا کنید. این منجی‌ها شامل سکوت، جملات تاکیدی مثبت، تصویرسازی ذهنی، ورزش، مطالعه و نوشتن هستند که روش انجام­‌شان به طور مفصل در کتاب شرح داده شده­ است.

 

تمرینی برای برنامه‌ریزی ضمیر ناخودآگاه برای موفقیت در نویسندگی

اول از همه باید بدانیم ما چیزهایی را که می‌خواهیم به‌دست نمی‌آوریم، بلکه مواردی را به‌دست می‌آوریم که برای به دست آوردن آن‌ها مصمم هستیم. پس اگر می‌خواهید یک کتاب بنویسید اول از همه باید صد در صد متعهد شوید که در یک زمان مشخص و  با یک برنامه منسجم پیش خواهید رفت. سپس یک نتیجه یا دستاورد را بنویسید. پس از آن برای تقویت تعهد خود چند دلیل بیاورید.

مثلا: من متعهد می‌شوم که تا تاریخ…….، ……… کلمه بنویسم (زمان مشخص و برنامه منسجم) و درآمدی را که به‌دست می­‌آورم تا دوازده ماه آینده دوبرابر کنم (نتیجه یا دستاورد) و امنیت مالی خانواده‌ام را تامین کنم(دلیل).

حالا فعالیت‌ها و عادت‌هایی را که برای رسیدن به هدف خود نیاز دارید مشخص کنید. بنویسید که در چه زمان‌هایی و چند وقت به چند وقت، قصد انجام‌شان را دارید. سپس در ادامه جمله بالا اضافه کنید:

برای رسیدن به این نتیجه باید هر روز صبح از ساعت ….تا ….. به نوشتن بپردازم.

شما هم مثل این تمرین، جمله‌های خودتان را بسازید.

 

در قدم بعدی، هر روز صبح جملات تاکیدی مثبت خود را بخوانید تا علاوه بر برنامه‌ریزی ضمیر ناخودآگاه، ضمیر خودآگاه‌تان نیز روی جمله‌ها متمرکز شود.

یادتان باشد به طور مداوم جمله‌های‌تان را به روزرسانی کنید. برنامه ذهنی شما می‌تواند تغییر کند و بهبود یابد. محدودیت‌های ذهنی‌تان را با باورها و رفتارهای تازه تغییر دهید. اگر ذهن‌تان با طرز فکر یا فلسفه‌ای الهام‌بخش ارتباط می‌گیرد که باعث بهبود احساسات و باورهایتان می‌شود، آن را به جمله‌های تاکیدی‌تان اضافه کنید.

 

چند جمله تاکیدی برای تبدیل شدن به یک نویسنده اثربخش:

هر روز تمرکزم را بر یادگیری چیزهای جدید می‌گذارم تا حرفه‌ی نویسندگی خود را بهبود بخشم و متعهد می‌شوم تا هر ماه یک یا دو کتاب جدید بخوانم.

با تمام انرژی با خوانندگان و طرفدارانم در ارتباط خواهم بود چرا که آن‌ها برای کار من ارزش قائل بوده و چشم‌انتظار آثار بعدی من هستند.

رد شدن از سوی دیگران و انتقادات منفی، بخشی طبیعی از فرایند نشر است و من تمام تلاشم را خواهم کرد تا از انتقادات یاد بگیرم و البته اجازه نمی‌دهم افراد منتقد مرا پایین بکشند.

رمز موفقیت در نویسندگی این است که بدون اینکه به طور احساسی درگیر نتیجه نهایی شوم، به انجام فرایند متعهد باشم. همیشه بر روی نتایج تسلط نخواهم داشت اما اگر فرایند مورد نظرم را دنبال کنم، نتایج مراقب خودشان خواهند بود.

 

شما هم جمله‌های خودتان را بنویسید. هر باور جدیدی را دل‌تان می‌خواهد در ضمیر ناخودآگاه‌تان ثبت شود و از طریق فعالیت‌های­‌تان نمایان شود، روی کاغذ بیاورید.

 

لزوم تجسم و تصویرسازی ذهنی برای تبدیل شدن به یک نویسنده موفق

یکی از کارهایی که همه افراد موفق برای خلق موارد دلخواه‌شان از آن بهره می‌برند تجسم است و شما هم به عنوان یک نویسنده می‌توانید از آن برای بهبود مهارت‌های نوشتن خود استفاده کنید. نویسنده کتاب معتقد است به جای تصور نتایج، اقدامات را تصور کنید. او در پاسخ به این ادعا می­‌گوید:

تجسم پیروزی و موفقیت، باعث کم شدن میزان انگیزه شما می‌شود چون مغزتان قبلا این اتفاقات را به نحوی تجربه کرده است.

 

تمرین تجسم برای شما:

خودتان را در حال کار روی یک کتاب تصور کنید و به یک سناریوی عالی که منجر به خلق اثرتان می‌شود فکر کنید. همه ایده‌های شگفت‌انگیز ذهن‌تان به همراه مطالعات سخت‌کوشانه برای نوشته‌های‌تان را تصویرسازی کنید. پس از آن نحوه نوشتن کتاب را تصور کنید. ببینید که هر روز ایده‌های جدیدی به ذهن‌تان می‌رسد و طرح کلی کتاب خود را با همه جزییات نوشته‌اید. تمام مراحل فرایند چاپ کتاب و ارتباط با تک‌تک خواننده‌های‌تان را تصور کنید و از تمام مراحل چاپ، در ذهن‌تان یک فیلم بسازید. خودتان را ببینید که در حال مدیریت همه مراحل هستید.

 

ورزش چطور می‌تواند توانایی نویسندگی شما را افزایش دهد؟

حتی اگر از آن دسته افرادی هستید که به تناسب اندام­ و سلامتی جسم خود اهمیت چندانی نمی‌دهید، بهتر است بدانید ورزش علاوه بر افزایش سلامت جسم و روح، فایده‌های دیگری هم دارد. ورزش باعث افزایش هوش شما شده و به فرآیند نویسندگی‌تان کمک می‌کند. فرقی نمی‌کند چه ورزشی را انتخاب می‌کنید. هرآنچه با شخصیت شما سازگاری دارد را انتخاب کنید و در بین پنج کار دیگر صبح جادویی‌تان انجامش دهید.

 

مطالعه

بزرگترین شاعران و نویسندگان تاریخ، سال‌­ها و دهه­‌ها وقت گذاشته­‌اند و بهترین دانسته‌های‌شان را نوشته‌اند. کتاب­‌های‌شان را می‌توانید با هزینه کمی بخرید و در چند ساعت بخوانید. به‌سرعت تجربه‌های‌شان را یاد گرفته و به‌کار بگیرید.

نقش مطالعه در نوشتن

اگر می‌خواهید ایده‌هایی عالی برای نوشتن به ذهنتان برسد یا دوست دارید مهارت نویسندگی و نوشتن‌تان را تقویت کنید و حتی از این طریق به درآمد برسید، مطالعه کنید. اگر اهل مطالعه نیستید تصمیم بدی گرفته‌اید و بهتر است هرچه زودتر زمانی را در صبح جادویی‌تان برای مطالعه درنظر بگیرید. نیازی به خواندن همه مطالب کتاب نیست. ابتدا به فهرست مطالب نگاهی بیندازید تا بخش‌هایی را که برای‌تان اهمیت بیشتری دارند پیدا کنید و بخوانید.

 

نوشتن

به‌عنوان یک نویسنده نوشتن را تبدیل به یکی از عادت‌های صبح جادویی‌تان کنید. منظور از نوشتن در برنامه صبح جادویی، ثبت وقایع روزانه­ است. این راهکار به شما کمک می‌کند تا ایده‌ها، پیشرفت‌ها، موفقیت‌ها، آموخته‌ها، فرصت‌ها و حوزه‌های پیشرفت شخصی‌تان را ثبت کنید. می‌توانید تنها پنج یا ده دقیقه از وقت‌تان را صرف این‌کار کنید. با مکتوب کردن افکار ذهنی‌تان به بینش‌های جدیدی دست پیدا می‌کنید که اگر آن‌ها را نمی‌نوشتید هرگز از وجودشان باخبر نمی‌شدید.

می‌توانید در انتهای هر سال آن‌ها را مرور کرده و به نتیجه‌گیری‌های خوبی برسید. مرور مطالب ثبت شده از یک سال قبل و پی بردن به میزان پیشرفتی که داشته‌اید فوق‌العاده است. این تجربه یکی از توانمندسازترین، الهام‌بخش‌ترین و لذت‌بخش‌ترین تجربه‌هایی است که تا به حال داشته‌اید که جز با نوشتن از هیچ روش دیگری به‌دست نمی‌آید.

 

راه حلی ساده برای افراد پرمشغله که زمان کافی برای انجام شش منجی صبح جادویی ندارند:

شما می‌توانید تنها با صرف شش دقیقه همه این‌ شش کار را انجام دهید. فقط کافی است برای هریک از آن‌ها تنها یک دقیقه زمان بگذارید.

 

قوانین نویسندگی در کتاب صبح جادویی برای نویسندگان

پس از آن نویسنده قوانین نویسندگی را شرح می­‌دهد.

 

قانون اول: یک برنامه روزانه نوشتن بسازید

تقریبا همه نویسندگان موفق، نوشتن را در کنار کار دائم و مسئولیت‌های دیگرشان شروع کرده و برای نوشتن خود یک برنامه روزانه ساخته‌اند. بیشتر نویسندگان، کار نوشتن خود را صبح‌ها و در اولین بخش روز انجام می‌دهند. افرادی مثل هاراکی موراکامی و استفان کینگ برنامه صبحگاهی نوشتن داشته‌اند . البته نمی‌توان زمان مشخصی را به نویسندگی اختصاص داد. اگر نویسنده این کتاب، صبح‌ها را پیشنهاد می‌کند به دلیل این است که صبح‌ها خلاقیت و انرژی بیشتری داریم.

 

قانون دوم: به نویسندگی مانند یک شغل نگاه کنید

آنتونی ترولوپ، در زندگینامه‌اش درباره ایجاد تعادل بین حرفه نویسندگی­ و شغل‌اش در شرکت پست، نوشته است که از ساعت 5:30 تا 8:30 صبح شروع به نوشتن می‌کرد و هر ساعت 1000 کلمه می‌نوشت. او نوشتن را مانند شغل دیگرش می‌دید و پروژه‌های نوشتنش را به‌نحوی مدیریت می‌کرد که پس از نوشتن یک رمان، سریعا شروع به نوشتن رمان بعدی می‌کرد.

ویلیام فالکنر می‌گوید:

من تنها زمانی شروع به نوشتن می‌کنم که انگیزه داشته باشم و خوشبختانه هر روز صبح ساعت 9 پر از انگیزه هستم.

شما هم زمان مورد نظرتان را در این جمله قرار دهید و هر روز آن را تکرار کنید. افراد تازه­‌کار صبر می‌کنند تا انگیزه‌ای برای نوشتن پیدا کنند درحالی‌که افراد حرفه‌ای، مثل یک شغل با نویسندگی برخورد می‌کنند و حتی زمانی‌که انگیزه ندارند هم می‌نویسند.

 

قانون سوم: برای نوشتن، ایده‌های درخشان پیدا کنید

تا به حال شده فکر و ایده‌ای به ذهن‌تان رسیده باشد که آن را ننوشته باشید؟

همه ما چنین تجربه‌هایی داریم که به علت ننوشتن ایده‌های فوق‌العاده‌مان، چند ساعت بعد به سرعت آن‌ها را فراموش کرده‌ایم. راه‌حل این است که تا ایده‌ای به ذهن‌تان رسید به سرعت آن را در یک دفترچه یادداشت یا نرم‌افزاری مثل evernote یادداشت کنید.

وقتی از این راهکار استفاده کنید، علاوه بر این‌که ایده‌های‌تان را در لحظه شکار می‌کنید، پس از مدتی دفتری پر از ایده خواهید داشت که می‌توانید زمان‌هایی که ایده‌ای برای نوشتن به ذهن‌تان نمی‌رسد از آن‌ها استفاده کنید. علاوه بر این، با نوشتن اولین ایده درمی‌یابید که دومین، سومین و حتی چهارمین ایده‌ی مرتبط با ایده‌ی اول، پشت سر هم به ذهن‌تان می‌رسند و با طوفان ذهنی مواجه می‌شوید که حتی نقشه‌ی یک کتاب نیز به ذهن‌تان خواهد رسید.

فایده دیگر نوشتن ایده‌ها،­ پیدا کردن ایده‌ی­ میلیون دلاری در میان ده‌ها موردی است که نوشته‌اید. نویسنده‌ی این کتاب نیز با یادداشت کردن و اجرای یکی از ایده‌هایش، یک میلیون دلار از ناشر دریافت کرده است.

ایده‌های فوق‌العاده با تغذیه مناسب ذهن ایجاد می‌شوند و بهترین راه برای ساختن آن‌ها، مطالعه‌ی کتاب‌های مفید و ارزشمند است. فرصتی برای خودتان درنظر بگیرید و 100 کتاب کلاسیک برتر جهان را بخوانید. به مطالعه مانند سرمایه‌ای برای خود نگاه کنید.

 

قانون چهارم: نوشته‌های منسجمی خلق کنید که خواننده‌ها عاشق‌شان باشند

این را بدانید که نوشتن در بیشتر اوقات نمی‌تواند سریعا شما را به شهرت و موفقیت برساند. راز موفقیت بلندمدت در حرفه‌ی نویسندگی، خلق پیوسته‌ی مطالب است. استیو جابز زمانی گفت: «هنرمندان واقعی همواره چیزی برای ارائه دارند.»

یادتان باشد همواره مطالب جدیدتان را منتشر کنید. قدرت ذهنی داشته باشید که به بازخوردهای صادقانه افراد گوش دهید و هرآنچه نیاز است را بهبود دهید.

The-Miracle-Morning- صبح-جادویی-برای-نویسندگان

 

قانون پنجم: نوشته‌ها را به پول تبدیل کنید

امروزه در دنیایی شگفت‌انگیز برای نویسنده‌ها زندگی می‌کنیم. برای کسب درآمد از نویسندگی راه‌های زیادی داریم که نویسنده تنها به چهار مورد اشاره کرده است که شامل نویسندگی مستقل­­، وبلاگ‌نویسی­، نشرکاغذی و خود-ناشری است. در ادامه مروری بر هریک خواهیم داشت.

 

نویسندگی مستقل

در این روش شما به جای فرد دیگری کتاب می‌نویسید، برای سایت‌های دیگر مقاله و محتوا ­تولید می‌کنید و خیلی سریع از طریق نوشته‌های‌تان به درآمد می‌رسید.

اگر به نویسندگی مستقل علاقه‌مند هستید حتما برای خودتان یک سایت بسازید. سایتی که بتوانید از طریق آن، خدمات و کیفیت کارتان را برای مشتری‌های بالقوه‌تان ارائه دهید. در این سایت حوزه تخصص خود، نمونه‌ کارهای قبلی‌تان، لینک شبکه‌های اجتماعی و فرم ارتباط با خودتان را قرار دهید.

بهتر است در موضوع خاصی تخصص پیدا کنید و بیشتر در آن حیطه بنویسید. با این کار، شما تبدیل به کارشناس آن حوزه تخصصی خواهید شد. همه افرادی که نیازمند نوشته‌هایی درباره موضوع‌تان هستند به شما مراجعه کرده و نیز مشتری‌های دیگری را به شما ارجاع می‌دهند. هرچه بیشتر درباره این موضوع بنویسید پس از مدتی، در این حیطه اسم و رسم پیدا کرده و قادر به دریافت نرخ بالاتری خواهید بود.

یادتان باشد موفقیت شما در داشتن انسجام در کسب و کارتان است. برای این‌کار بهتر است با مشتری‌های قبلی‌تان در ارتباط باشید. یکی از راه‌ها برای حفظ مشتری‌های قبلی، دریافت ایمیل آن‌ها و فرستادن ایمیل‌های ماهانه است.

برای جذب مشتری بیشتر، در سایت‌های پرترافیک مطلب بنویسید و در سایت‌تان به آن مطلب لینک دهید.

 

وبلاگ‌نویسی

کسانی که از مهارت وبلاگ‌نویسی برخوردارند توانایی خاصی دارند که خیلی از افراد از آن بی‌بهره‌اند. آن‌ها با در کنار هم قرار دادن کلمات و به اشتراک گذاشتن افکارشان با دنیا ارتباط برقرار می‌کنند.

وبلاگ‌نویسی فرآیندی بلندمدت است که برای موفقیت و رسیدن به درآمد بیشتر در آن، باید حتما یک سایت معتبر داشته باشید. بهترین سایت‌های مرجع، روی بازار مشخصی تمرکز می‌کنند و اگر می‌خواهید چنین سایتی داشته باشید روی یک موضوع تمرکز کنید.

زمانی­ که مطالب باکیفیت و منسجم در ارتباط با یک موضوع مشخص بنویسید، بازدیدکننده‌های بیشتری جذب می‌کنید، جایگاه بهتری در موتورهای جستجو پیدا کرده و می‌توانید از طریق تبلیغات تصویری، مشاوره در زمینه موضوع تخصصی، مربی‌گری و یا فروش دوره‌های آموزشی‌تان به درآمد برسید.

 

نشر کاغذی

در این بخش نویسنده مزایا و معایب نشر سنتی یا کاغذی را شرح داده و به نکاتی برای شروع کار اشاره کرده است. نکاتی مثل سپردن کار ویرایش به یک ویراستار حرفه‌‌ای، پیدا کردن یک ناشر درست‌کار و صادق و ادامه دادن ارائه کتاب در صورت عدم پذیرش کتاب توسط ناشران.

برای پیدا کردن شانس بیشتر در تبدیل شدن به نویسنده‌ای پرفروش، بهتر است هرچه زودتر «جایگاه نویسندگی‌تان» را بسازید و برای توزیع کتاب‌تان تنها به ناشر متکی نباشید. در انتهای مقاله با جایگاه نویسندگی آشنا خواهید شد.

 

خودناشری

این مدل بهترین راه برای کسب درآمد از نویسندگی است اما ساده نبوده و برای همه افراد مناسب نیست. در این مدل تمام جنبه‌ها مثل بازاریابی، ویرایش و حتی طراحی جلد کتاب، تحت کنترل خودتان است و شما مسئول همه آن‌ها هستید. برای ساده‌تر کردن این فرایند بهتر است از سه فرد حرفه­‌ای مثل یک ویرایشگر، طراح قالب و طراح جلد کمک بگیرید. برای موفقیت در خودناشری نیز بهتر است جایگاه نویسندگی‌تان را بسازید.

 

قانون ششم نویسندگی: یک جایگاه نویسندگی بسازید

کوین کلی سردبیر و نویسنده مجله وایرد، مفهوم هزار طرفدار واقعی را این­‌چنین مطرح کرده است. او می‌گوید:

نیازی نیست فرد خیلی مشهوری باشید یا برای درآمد از نویسندگی مجبور باشید میلیون‌ها کتاب بفروشید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که افرادی با سلیقه‌ها و طرز فکر خودتان پیدا کنید و چیزی را که آن‌ها می‌خواهند خلق کنید.

برای رسیدن به این طرفداران واقعی، اول از همه باید جایگاهی بسازید که بتوانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. جایگاه نویسندگی از هشت قسمت تشکیل شده است:

 

قسمت اول:

اولین کاری که باید انجام دهید تهیه یک لیست از ایمیل افراد است. از راه‌های مختلفی می‌توانید این کار را انجام دهید. مثلا از آن‌ها بخواهید برای دانلود کتاب­ رایگان یا دو فصل اول کتاب‌تان، ایمیل‌شان را وارد کنند. سپس این لیست را به یک سرویس ارائه دهنده خدمات ایمیل متصل کنید تا بتوانید به‌طور مرتب برای آن‌ها ایمیل بفرستید.

 

قسمت دوم:

از وبلاگ شخصی، پادکست و یوتیوب استفاده کنید. می‌توانید قسمت‌هایی از کتاب خود را در وبلاگ‌تان بنویسید. اگر کاری کنید بخش‌هایی از کتاب­ در یک کلمه کلیدی رتبه بالایی پیدا کند، افراد بسیاری از طریق جستجوی گوگل شما را پیدا خواهند کرد.

پادکست نیز روشی عالی برای ارتباط با مخاطب است. ارتباطی که با شنوندگان برقرار می‌کنید از ارتباط با خوانندگان یک وبلاگ بیشتر است. اگر بتوانید محتواهای ویدئویی کاربردی و باکیفیت درباره کارتان ارائه دهید، می‌توانید مخاطبان بیشتر و خوانندگان بیشتری را به سمت کتاب‌های‌تان بیاورید.

 

قسمت سوم:

محتوای حماسی بسازید. به این مفهوم که به‌طور مرتب و پیوسته اطلاعات مفید و کاربردی که مخاطبان‌تان می‌خواهند را در قالب‌های متنی،­ صوتی و یا ویدیوئی تولید کرده و انتشار دهید. با این کار مخاطبان وفاداری پیدا می‌کنید که در لحظه چاپ کتاب‌تان، خیلی زود آن را خریداری می‌کنند.

 

قسمت چهارم:

در یک یا دو شبکه اجتماعی حضور داشته باشید. شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین، اینستاگرام، پینترست و تلگرام بخشی از تجارت امروزی و ابزار خوبی برای ارتباط با خوانندگان هستند. به‌طور پیوسته مطالب خود را در آن‌ها قرار داده و برندتان را توسعه دهید.

 

قسمت پنجم:

ترافیک سایت‌تان را افزایش دهید. هدف همه موارد بالا مثل قرار دادن ویدئو در یوتیوب، ضبط پادکست و یا حضور در شبکه‌های اجتماعی این است که مخاطبان به سایت شما برسند و با خواندن مطالب مفیدتان، پیگیر مطالب دیگر و کتاب­ جدیدتان شوند. راه‌های دیگر افزایش ترافیک سایت، شناسایی کلمات کلیدی حرفه‌ی خود و استفاده از آن‌ها در مقاله‌ها، حضور در وبسایت‌های دیگر و نوشتن نظرات ارزشمند است.

 

بخش ششم:

بعد از انتشار کتاب، از آن برای ارتباط بیشتر با مخاطبان، استفاده کنید. هیچ‌وقت تصور نکنید خواننده‌های واقعی کتاب‌تان، روش‌های ارتباط با شما را می‌دانند. بهتر است در این‌باره به آن‌ها چندین پیشنهاد بدهید. مثلا در قسمت‌های مختلف کتاب، ایمیل، اسم سایت، پیج اینستاگرام و یا کانال تلگرام‌تان را قرار دهید یا حتی از آن‌ها بخواهید برای دریافت مطالب با ارزش‌تر، در خبرنامه ایمیلی سایت‌تان عضو شوند.

 

قسمت هفتم:

با نویسندگان دیگر شبکه ارتباطی بسازید. بهتر است با افرادی که درباره موضوعات دیگر می‌نویسند در ارتباط باشید. به کیفیت روابط بیشتر از کمیت اهمیت دهید و روابطی محکم بسازید. قبل از هرچیز سعی کنید فرد مثمرثمری برای دیگران باشید و نیز بتوانید زمانی‌که نیاز به کمک­ داشتید روی آن‌ها حساب باز کنید.

 

قسمت هشتم:

بر قانون 20-80 تمرکز کنید. این قانون را یک اقتصاددان ایتالیایی به اسم ویلفردو پارتو کشف کرده است. این قانون می‌گوید 80 درصد نتیجه، تنها از 20 درصد کارهایی که انجام می‌دهیم به‌دست می‌آید. انجام بیشتر کارها فقط وقت شما را هدر داده و نتیجه‌ای به همراه ندارند. همیشه چند فعالیت کلیدی وجود دارند که بیشترین نتیجه را می­‌دهند. هرچه زودتر آن‌ها را پیدا کنید و روی‌شان تمرکز کنید.

 

با دانستن این نکات و به‌کار بردن آن‌ها می‌توانید صبح جادویی‌تان را با یک برنامه‌ی نوشتاری متمرکز شروع کنید. اجرای مستمر این برنامه برای شما یک درآمد ثابت به همراه می‌­آورد و ارتباط مستقیمی با ذوق و شوق شما دارد.

 

کتاب صبح جادویی برای نویسندگان را شعبانعلی کوهستانی ترجمه و نشر نوآوران سینا منتشر کرده است.

 

نویسنده: مریم دلجو

6 پاسخ

  1. سلام و درود
    که صبح دل‌انگیزی شدبا خواندن مقاله کامل ومفید شما

  2. ممنون بابت معرفی این کتاب عالی خانم دلجو.
    این جور کتاب ها را (کتاب هایی که مرحله به مرحله راه را توضیح میدهند) دوست دارم.
    فکر کنم همه دوستشان داشته باشند.
    آیا این کتاب ترجمه شده است؟
    یا شما آن را به انگلیسی خوانده اید و خلاصه اش را آورده اید؟

    1. سلام خداروشکر که خوشتون اومده
      بله ترجمه آقای کوهستانی و نشر نوآوران سینا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *